Gå til innhold

Reise alene - trenger hjelp og tips

Anbefalte innlegg

Har lest gjennom mange av trådene på forumet som angår reisetips osv, men blir bare mer usikker

Jeg trenger et skikkelig avbrekk fra hverdagen og har satt meg opp på 4 uker ferie i Juli. Jeg har mast på vennene mine flere ganger, men har gitt opp, så det blir til at jeg reiser alene. Ser for meg en spennende backpacking-ferie, men trenger noen tips:

Har lest om folk som har reist alene og funnet reisefølge på veien. Jeg har ikke problemer med å snakke med nye folk, men pleier ikke å være den som tar initiativet. Har sosiale antenner :D , men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å komme i kontakt.

Reisemål: første tanken som slo meg var å hoppe på et tilfeldig fly til Europa og ta reisen på sparket. Problemet kan da kanskje bli at jeg blir stående uten peiling på hva jeg skal finne på, så jeg ser for meg at jeg må planlegge litt. Hvilke reisemål er å anbefale? Kan tenke meg alt fra byferie til sol og strender. Er også glad i å gå, så fjellturer osv er også aktuelt.

Overnatting: Som de fleste anbefaler, blir det mest aktuelt å bo på hosteller o.l. Er det aktuelt å ta med telt?

Budsjett: Hvor mye penger er det aktuelt å bruke? tenker 10-20000

Jeg har vært i Europa tidligere på bilferier med foreldrene mine til Tyskland, Østerrike og Italia så jeg har litt erfaring, men er litt skeptisk til å hoppe i det helt alene.

Er gutt på 21år

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reise alene er null problem. En ting man må ta med er dog en hengelås.

Ofte så treffer man folk på hostellene. Har truffet mange fine folk her i Beijing, men jeg har ingenting i mot å ende opp på en

restaurant alene heller. Og det er flere folk som reiser alene enn det man tror. Personøig liker jeg friheten til å ikke ha noen diktator som forteller meg hva jeg skal se. Men fæn har liksom ikke vært på noe skikkelig backpacking enda. Jeg kan ta meg frem, men ofte så ser jeg billige billetter. Burde egentlig sett mer av kina men var en billig flybillett som jeg tok litt på sparket.Europa er greit å komme seg fra sted til sted. Når jeg nå sitter her i beijing så angrer jeg på at jeg feka ikke hadde den transsibirske jernbanen i tankene eller feka ta ruta sydoven mot Thailand , Burma , india osv. Hadde feka vært kult å komme seg til istanbul via landeveien.

Lenke til kommentar

hvis du skal ha informasjon om stedene du skal reise til kan du sjekke ut enten Wikipedia eller Wikitravel. den sistnevnte er egentlig best mht reising.

skal du reise alene vil jeg absolutt anbefale de¨g å bo på vandrerhjem. bor du på hotel eller i telt kan du fort ende opp med å føle deg veldig ensom.

på denne siden har jeg lagt ut endel tips om reising, hva du bør ta med, hvordan du bør oppføre deg etc. jeg har en forkjærlighet for Iberia og har lagt ut en anbefaling hvis du skal Spania og Portugal på en ferie på hjemmesiden min. (jeg ser at jeg har lagt ut feil kart på den siden men det får jeg ikke rettet opp før jeg kommer meg hjem. klikker du på det får du opp riktig utgave i stort format).

når det gjelder pengebruk så er det op til deg hvor mye du skal spare opp. jeg ligger på cirka 50 Euro om dagen i forbruk. dette dekker transport, boutgifter, mat osv. jeg har selvfølgelig med penger slik at jeg kan skeie ut men jeg prøver iallefall å holde en viss orden på utgiftene.

selv foretrekker jeg ofte å reise med buss når jeg er ute og reiser da hef får en bedre følelse med menneskene og stedene jeg besøker.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Hopp i det!

Gjorde akkurat det samme for noen år siden. Jeg hadde ferie, var dritt lei og ingen av vennene mine var gira på tur. Hoppet på et billig fly ned til hellas og reiste rundt på øyene i hellas og endte til slutt opp i Istanbul. Var en helt fantastisk opplevelse og den beste ferien jeg noen gang har hatt. Jeg møtte en haug fantastiske folk og fikk oppleve en helt annen side av "syden", annet en fyll og solslikking.

Pokker. Nå fikk jeg lyst å prøve det igjen i sommer...

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

Takk for svar

Har tenkt litt mer og undersøkt på wikitravel og ilpostinos hjemmeside(veldig nyttig!). Iberia virker som et interessant reisemål. Til dere som har erfaring med dette:

Planla dere hele reisen og bestilte flybillett tur/retur? Ser for meg at reisen fort ikke blir som planlagt og man ender opp helt andre steder. Er det lurt å undersøke mye i forveien og legge en opp en rute eller kan man planlegge underveis? Må vel bestille flybillett(er) ganske snart for å få en grei pris.

Lenke til kommentar

jeg pleier å lese ganske mye om landet/regionen jeg skal ti før jeg reiser og jeg pleier å kjøpe flybilletene før jeg drar slik at jeg har et start- og sluttsted. på de siste reisene mine til Spania og POrtugal har jeg for eksempel kjøpt billett til Alicante og hjem fra Lisboa og til Barcelona og hjem fra Lisboa. på disse turene gjorde jeg den sørlige delen av Spania og Portugal og den nordlige delen av landene så disse stedene ble ganske naturlige ytterpunker. det er ikke alltid jeg booker sted å sove for hele reisen men jeg pleier altid å booke sted de første og siste dagene slik at jeg får orientert meg, blitt kjent med folk osv den første tiden og funnet roen litt før jeg reiser hjem igjen.

hvor mye du skal booke på forhånd er opp til deg men jeg vil anbefale deg å ha en viss idé om hvor du skal. bor du på vandrerhjem så blir du uansett kjent med folk og får anbefalinger fra disse. kanskje du finner noen å reise litt med som skal samme veien som deg også så det er greit å ha muligheten til å være fleksibel med hensyn til hvor du skal være når. jeg pleier alltid å booke fra hostelworld.com og legger meg primært på steder mellom 15 og 20 Euro natten. det finnes billigere steder men der er det som regel dårligere standard, dårligere sikkerhet osv.

når det gjelder flybilletter er det vel billigst å bestille 3-6 måneder i forveien men det er også litt sesongbetont. i juli og august er det som regel litt dyrerer å fly i Europa da alle skal ha ferie da.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Litt lenge siden siste post men

Har nå bestilt fly tur/retur Barcelona. Planen er å reise på 18 dager langs følgende byer:

•  
  • Barcelona
  • Valencia
  • Alicante/Murcia
  • Granada
  • Malaga
  • Gibraltar
  • Sevilla
  • Madrid
  • Barcelona

Tog blir hovedtransporten. Jeg tar det litt som det kommer underveis. Det går f.eks. ikke tog direkte mellom Alicante og Granada, så buss er kanskje mest aktuellt her. Det dukker nok også opp interessante alternativer underveis.

Det som gjenstår er å bestille interrailpass og booke overnattinger. Det står mellom onecountry eller globalt pass, til henholdsvis 1600(8 dager) og 2100(10 dager). Det holder sikkert med 8 dager, da det sannsynligvis blir litt busstransport.

Men jeg har igjen noen spørsmål til dere som har erfaring innen backpacking:

Booking av Hostel

Jeg tenker å booke de første og siste dagene, siden det ikke foreligger en konkret reiseplan. Er den en risiko for at jeg møter fullbookede hosteller? Jeg reiser fra midten av juli til begynnelsen av august

Vasking av klær

Hvor får jeg vasket klær underveis?

Oppbevaring/innlåsing av bagasje

Hvordan oppbevarer jeg bagasjen sikkert når jeg er ute fra hostellet? Finnes det som regel låsbare skap?

Tips til reisen

Noen som har noen tips til reisemål i eller i nærheten av ruten?

Jeg vet at jeg kunne funnet mye av dette på google, men det er greit å høre direkte fra folk med erfaring :)

Lenke til kommentar

Da jeg backpacket gjennom Hellas/Tyrkia booket jeg ikke noe og klarte meg fint. Jeg opplevde noengang ar hostelworld kunne vise fullt, men at det ikke var noe problem med plass når jeg dukket opp på dørstokken. De mest populære hostelene kan nok være fulle da det er høysesong, men du finner deg nok alltid en plass å sove.

Jeg vasket klærne på lokale vaskeri, men vet ikke hvordan det er med det i Spania.

Mange hostel har oppbevaringsbokser du får låne, ellers kan du kjøpe nettingsystem til sekken din slik at du kan låse den til sengstolpen eller lignende. Ellers vil jeg vel si at backpacker miljøet virket veldig rederlig. Jeg opplevde ingen tyveri under min tur og hadde ingenting å låse fast mine ting med. Jeg hadde laptopen liggende under lakenet på senga på alle hosteller jeg bodde på. Jeg fikk tilogmed to amerikanske jenter til å passe på passet slik at jeg ikke mistet det.

Ellers får jeg vel si god tur. Du kommer nok ikke til å angre.

Lenke til kommentar

Booking: du reiser i høysesong, da kan det av og til være en fordel å ha booket på forhånd. Jeg booker etter hvert som jeg vet hvor jeg skal være, men aldri så lenge at det hindrer noe særlig fleksibilitet videre – de periodene du vet hva som kommer til å skje er det bare å booke. Spesielt greit å være bevisst om det finnes festivaler eller lignende i nærheten.

Selv om det stort sett alltid løser seg en eller annen form for overnatting blir gjerne de beste hostelene solgt ut en del i høysesong, og kvalitetsforskjellen varierer enormt. Les alltid anmeldelsene før du booker et sted.

Klesvask: mange hosteler har mulighet for dette, alternativt kan du spore opp et myntvaskeri. Håndvask er også en god mulighet – XXL har en glup såpe som kan brukes til det meste, en liten tørkesnor kan også være kjekt, dette får du reisebutikker som f.eks. Chillout Travel eller Nomaden.

Skap: variabelt. De fleste steder har i alle fall et lite, låsbart skap der du kan hive laptop, kamera og andre verdisaker. Å la sure sokker og gamle t-skjorter ligge igjen skaper sjelden noen stor risiko.

God tur!

Lenke til kommentar

høysesong eller ikke så skal det stort sett gå greit å bo de fleste steder siden du reiser alene. men det kan være en fordel å booke på forhånd i helgene, særlig på populære destinasjoner, slik at du slipper å sitte med skjegget i postkassen. den eneste gangen jeg opplevde noen med problemer var en påske jeg var på backpacking i Spania. Da kan det være helt j*****g å finne et sted å bo men det gikk greit for meg siden jeg var alene. verre var det for en amaerikanske reisefølge på 6 som trodde de hadde en reservasjon på vandrerhjemmet jeg bodde på i Cadiz. de hadde ikke ledige senger til så mange så enden på visen ble at de måtte reise til Sevilla som lå mellom 2 og 3 timer unna med tog. kjipt så sent på kvelden når du må dra til en nannen by enn der du hadde sett for deg å bo.

skal du reise rundt i Spania vil jeg anbefale deg å sjekke ut busstilbudet. Alsa.es er det offentluge busselskapet i Spania og det er veldig godt utbygd tilbud. det er rimeligere enn å reise med tog. Avstanden Madrid -> Barcelona er omtrent som Bergen -> Oslo og det tar hurtigtoget på under 3 timer på de raskeste avgangene.

når det gjelder vask av klær så er dette mulig å gjøre selv på svært mange vandrerhjem. ellers er det også mange vandrerhjem som vasker og tørker klærene for deg. det går jo med en del timer til tørk og vask og jeg synes det kan være verdt de 5-10 eurone jeg har betalt for det da jeg kan bruke de timene som noe mer fornuftig - som å handle, dra på museum eller lignende.

de fleste vandrerhjem tilbyr skap du kan låse tingene dine inn i. ta med deg hengelås da det ikke er alle skap som har dette. jeg har en netting til sekkene mine som tilbyr stor grad av sikkerhet. dette ghjør sekkene dine innbrudsikkert mens du ikke er på rommet ditt.

på denne siden gir jeg anbefalinger på noen av vandrerhjemmene jeg har bodd på. Spesielt bør du sjekke ut Oasis-vandrerhjemmene i Granada og Sevilla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...