Gå til innhold

"Unaturlig" progresjon?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg driver en del på med både løping og sykling. Ikke noe organisert, men kun som utholdenhetstrening. Jeg trente fast fra mai til august/september i fjor, men gjennom vinteren har det ikke blitt mye løping for å si det mildt. Jeg kom igang igjen rundt mai i år og løp hver dag i ca. 2 uker. Etter det hadde jeg et lite opphold på rundt en uke før jeg nå er igang igjen.

 

Jeg har en fast løype jeg løper og min bestenotering på den var 28.30.0 satt i august 2010. Siden jeg ikke fikk trent noe gjennom vinteren (som her oppe er lang!) så var mitt mål for dette året å først komme ned min gamle tid og kanskje slå den. Jeg har nå løpt eller syklet hver dag siden 30. mai og tidene mine har vært:

 

Tur 1: 31,39,0

Tur 2: 30,09,0

Tur 3: 29,35,99

Tur 4: 28,23,59

 

Mitt sesongmål om ny pers ble nådd temmelig kjapt, for å si det slik. Jeg vet ikke hvor lang ruten er (mellom 6km og 8km), men ble overrasket over disse tidene i og med at jeg ikke har fått trent noe gjennom vinteren. Er det noen helt enkel forklaring på dette? Er det bare jeg som har opparbeidet en god "grunnform?

 

PS: Siden mitt mål ble knust noe så ettertrykkelig tidlig, hva bør jeg gå for nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med å nå målet ditt! :)

 

Er enig i at dette virker litt merkelig, men det er ikke akkurat et "problem" du sliter med. Hvor gammel er du? Hvis du er veldig ung er det ikke unormalt å bli mye raskere/sterkere fra sesong til sesong, ettersom kroppen stadig vokser og blir sterkere. Om dette ikke stemmer, kanskje du ikke presset deg selv like hardt i fjor?

 

Som nytt mål kan du f. eks. sette en ny tid som du tror er utfordrende, men overkommelig.

Lenke til kommentar

Jeg er 20 nå. Nei, jeg har hatt verre problemer enn det der ;)

 

Har satt meg enkelte delmål for resten av året; komme under 28 min., så under 27.30 osv... Tror det skal gå og nesten år blir om noe enda bedre om jeg bare klarer å holde treningen igang gjennom vinteren.

 

Jeg hater, hater, hater tredemøller og ergometersykler!

Lenke til kommentar

Jeg er 20 nå. Nei, jeg har hatt verre problemer enn det der ;)

 

Har satt meg enkelte delmål for resten av året; komme under 28 min., så under 27.30 osv... Tror det skal gå og nesten år blir om noe enda bedre om jeg bare klarer å holde treningen igang gjennom vinteren.

 

Jeg hater, hater, hater tredemøller og ergometersykler!

Om vinteren kan du prøve å stå på ski? Bare et forslag.

Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt som at du har overtrent da?

 

Hvis jeg hadde hvert deg så ville jeg fokusert mer på puls videre (sone-trening), og ikke så mye på tid. Husk også at kroppen trenger og restituere seg. Løper du vær dag med mål om og løpe fortere en forrige dagen, så er du dømt til og gå på en smell..

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...