Gå til innhold

Hovedkort og Prossesor Kombinasjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har planer om å oppgradere min prossesor fra "AMD Athlon II X2 250" ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488305 ) til en

"AMD Phenom II x6 1090T Black Edition" ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594273).

Jeg lurer da på om "AMD Phenom II x6 1090T Black Edition" passer sammen med hovedkortet "Asus M4N78-AM, Socket-AM2+/AM3"

( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=447960#extra ) eller om jeg må kjøpe ett nytt ett?

Noen som vet? Setter stor pris på et svar så jeg får bestillt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har planer om å oppgradere min prossesor fra "AMD Athlon II X2 250" ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488305 ) til en

"AMD Phenom II x6 1090T Black Edition" ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594273).

Jeg lurer da på om "AMD Phenom II x6 1090T Black Edition" passer sammen med hovedkortet "Asus M4N78-AM, Socket-AM2+/AM3"

( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=447960#extra ) eller om jeg må kjøpe ett nytt ett?

Noen som vet? Setter stor pris på et svar så jeg får bestillt :)

Det passer i teorien, ja. Samme socket som den cpuen du bruker nå.

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

I følge CPU support listen til hovedkortet ditt så støtter den kun 2 utgaver av Phenom II X6 og det er 1035T og 1055T

Lista kan du finne her

Grunnen til at det ikke går er at strømdelen av hovedkortet ikke er kraftig nok til å drive prosessorer som trekker mer enn 95W og 1090T trekker 125W.

Edit: Rettet trykkleif

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Siden du har DDR2 ram så er det det vanskelig å bare kjøpe et nytt hovedkort. Alle dagens AM3 kort bruker DDR3 ram og da nærmer du deg å kjøpe en ny rigg.

Sånn som jeg ser det så har du 2 valg. Enten å kjøpe den raskeste Phenom II som hovedkortet ditt støtter eller å bytte ut prosessor, hovedkort og nytt minne. Og det vil fort koste litt mer enn bare prosessoren.

Regner med at du bruker pcen til spill, office, surfing, nedlasting og musikk/film?

I så fall så vil du få en merkbar økning ved å kjøpe Phenom II X6 1055T

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594275#reviews Denne?

Står at den er på 125w, så er det heller ikke riktig?

Men du har rett i at hvis jeg ikke kjøper en litt dårligere prossesor, så blir nesten alt bytta ut. Hadde også tenk å bytte ut Kabinettet mitt med dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604788, men jeg får se.

Hvis du vet om et billig hovedkort og DDR3 ram (8gb), så er det mulig jeg kan legge litt mer penger inn ^^

Endret av sekuso
Lenke til kommentar

Både Phenom II X4 955 og X6 1055T kommer i 2 utgaver. 125W og på 95W. Den du linket til er på 125W og kan ikke brukes. I følge AMD så skal begge versjonene selges men jeg finner kun 125W utgavene på norske nettbutikker og det hjelper jo deg veldig lite.

Flott kabinett forresten.

Å bare bytte prosessoren så er raskeste valget fra cpu lista di i nettbutikkene: Athlon II X4 640

I programmer som kan bruke kun 1 kjerne så vil den være like rask som 250, mens i programmer som bruker flere kjerner så vil den være dobbelt så rask.

AMD pakke

post-140856-0-84328000-1307514288_thumb.jpg

Intel pakke

post-140856-0-63236700-1307514295_thumb.jpg

Av disse så er Intel endel raskere så de kronene dyrere intelpakken er vil garantert lønne seg.

Lenke til kommentar

Er ganske mye penger som legges inn i dette hvis jeg velger å kjøpe masse nytt, så får tenke litt.

Men kan du nevne noen programmer som bruker 1 kjerne og noen som bruker flere? Gjerne spill. (The witcher 2, Starcraft 2, Crysis 2, osv.. :)

Har lyst å dømme om jeg vil kjøpe så mye nytt utstyr, eller om det holder med en svakere Prosessor.

Endret av sekuso
Lenke til kommentar

Blir nok fort litt kroner hvis du skal ta steget over Athlon II 640 i ytelse ja.

De fleste nyere spill klarer å utnytte opp til 4 kjerner, og noen få også mer.

F.eks Call of Duty: Modern Warfare 2 utnytter opp til og med 3 kjerner

Battlefield: Bad Company 2 gjelder det samme for.

The witcher 2 gir en merkbar økning i fps med kraftigere cpu men her er det Intel sin arkitektur som yter best. I tillegg så har du kanskje et litt svakt skjermkort til dette spillet med mindre du setter ned innstillingene litt.

Starcraft 2 utnytter opp til og med 2 kjerner men her er grafikk kortet ditt godt nok til å kjøre dette på high

Crysis 2 skalerer ihvertfall opp til 4 kjerner. Hvis du ser på grafen så yter Athlon 4X dobbelt så bra som Athlon X2

Hvilke programmer bruker du på din maskin da?

Lenke til kommentar

Kommer litt ann på. Bruker egentlig bare diverse programmer som alle andre gjør + spill.

Har merket at FPSen når jeg spiller The Witcher 2 bare er på rundt 20 fps i byen og sånt. Recommended prosessor er quad-core, så er nok prossesoren min som er problemet (dual core).

Jeg har alle settingsa på laveste som er mulig (bortsett fra Resolution som er 1980x1080.

Jeg har vurdert intel pakka, men den er ganske dyr, så lurer på hvor lenge den pakka + grafikkortet mitt vil holde med alle de nye spilla som kommer (evt. battlefield 3, skyrim, sc2 hots, Diablo 3 osv...). Og når vil jeg måtte bytte det ut i enda mer fremtidige spill og programmer?

(btw, så er jeg kjempe glad for at du tar intiativ til å hjelpe meg, siden jeg har ikke fått noe respons på andre steder, Tusen takk) :)

Lenke til kommentar

Alltid hyggelig å kunne hjelpe til litt :thumbup:

Når det gjelder nettsurfing, Office, e-post, nedlasting, musikk/film avspilling så har du en god nok prosessor. Du vil kunne få et mer responsivt når du gjør flere oppgave samtidig eller kjører flere programmer samtidig ved å bytte til 4 kjerner men det er nok ikke et must. Er nok i spill du vil merke mest forskjell, og spesiellt spill som utnytter 3-4 kjerner. Når det gjelder titler som ikke er kommet ut ennå så er det vanskelig å gjette til slikt. Eneste som er sikkert er at de fleste kommende titler vil ha støtte for 4 kjerner eller mer.

Fordelen til Inteloppsettet er at arkitekturen på prosessoren er endel mer effektiv enn AMD slik at ytelsen vil holde seg ganske lenge. Når det gjelder skjermkortet ditt så er det et ok skjermkort selv om det er over 1 år siden det kom ut. Du vil nok merke at det sakker etterut etterhvert men i dag så er det helt klart at prosessoren som holder deg tilbake.

Min anbefaling er:

• Hvis du har lite penger å bruke = oppgrader med en Athlon II X4 640
  • Har du mer penger = intelpakke
  • Har du masse penger = intelpakke, nytt skjermkort og kabinett

Skal ikke være lett det her. Hadde du hatt ett bedre hovedkort så kunne du gjort lettere oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Har ingen planer om å kjøpe moped, så penger har jeg. Jeg kommer ikke til å skifte ut grafikkortet mitt før da om 1 år eller så (er ikke så lenge siden jeg kjøpte det og er ikke den som behøver alt for høy grafikk, men jeg vil i alle fall ha FPS over 20 på pc spill på laveste kvalitet.

Er muligens villig til å kjøpe intelpakka, for du sier jo selv at den er ganske solid. Og ved at jeg får et ganske bra hovedkort i pakka, så vil jeg få senere lettere for å oppgradere (som du sa).

Men fant ikke hovedkortet som du linka i Intel pakka, så er det mulig at du kan se om det er noen andre kort som funker like bra (kan kanskje strekke meg opp et par hundre hvis nødvendig), og den må ha tilgang for Dual Link adapter :D

Endret av sekuso
Lenke til kommentar

Hvilken nettbutikk hadde du tenkt å handle fra?

Pakka er ihvertfall tilgjengelig hos Dustin Home som er en veldig bra butikk med gode priser og god service.

Et annet kort som er bra: Asus P8P67 LE

Hvorfor trenger du skjermkort integrert på hovedkortet? Regner med at du kobler monitorer på skjermkortet ditt som støtter opp til og med 3 skjermer.

Lenke til kommentar

Hadde tankt å handle fra komplett, men hvis du sier dustinhome er bra, så kan jeg kanskje prøve det.

Er ikke den beste på PC oppbygning enna, derfor lagde jeg jo denne tråden. Glemte helt at det var til grafikkortet og ikke til hovedkortet :)

Lenke til kommentar

Både Komplett og Dustin er gode nettbutikker mer bra service og rask levering. Eneste ulempen med Dustin er at du ikke kan bestille med Postoppkrav. Fordelen til Dustin ift Komplett er at prisene er noe lavere og at frakten er 99,- opp til ganske store pakker.

Det fine med slike tråder er at man lærer utrolig mye mens man driver på :thumbup:

Lenke til kommentar

Passer jo supert det. Bruker aldri postoppkrav og jo billigere jo bedre. Nå blir det bare å tenke om jeg kommer til å kjøpe intel pakka eller hva annet jeg bestemmer meg for.

Takk for alt :)

Se på denne tråden senere hvis mulig, for da er det mulig jeg legger ut noe mer angående kjøpet mitt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...