Skjelvgråt Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Er norges kamuflasje effektiv? Er en lignende tråd på milforum, men jeg velger å spørre her også. Holder Norges kamuflasje mål? I de forskjellige variasjonene som ørken, urbant, skog med flere. Vi har jo hatt samme skogscamo i en god del år nå, og omtrent samme uniform. Andre land har jo fått nye kamuflasjer da deres ikke helt var "bra" nok, eller via et moderniserpingsprosjekt som "future soldier project". Som USA som har anskaffet multicam til soldatene i afghanistan: Samt britene som også bruker multicam i afg nå, bare i det britiske "DPM" mønstret. Såvidt jeg vet, er ørkenuniformen vår - Skogscamoen i ørkenfarger, og var egentlig et "hasteprosjekt". Den er egentlig ikke spesielt pen heller. Burde norge gjort noe lignende? Anskaffet en ny camo, enten multicam fra Crye, eller digital-camo, eller noe annet? Jeg personlig synes vi bør oppfriske og modernisere litt. Så, hva synes du? Holder norges kamuflasje mål, eller burde vi forandre kamuflasjen/uniformene? Skog: Ørken: Endret 7. juni 2011 av Quakecry Lenke til kommentar
Onico Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Ser da ikke noe galt i den norske ørkencamoen? uten at jeg er noe særlig "Camo-ekspert" Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Er enig med TS, Norge burde bruke digital camo eller andre moderne kamuflasjer. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Ørkencamoen er vel egentlig så god som den kan bli (antar jeg), men det er mange ting som bryter "flyten". F.eks det svarte trekket til brillene, samt alle de skogskamuflerte lommene. Endret 7. juni 2011 av Vertical^ Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Kan du laste opp noen bilder av kamuflasje som du mener er bra? Jeg ser ikke noe problem med den norske skog kamuflasjen. Den holder veldig godt mål med tanke på hvor den skal brukes. Nemlig i norsk skog. Mener å huske at grunnen til at Norge ikke har gjort noe med skog kamuflasjen er fordi den er mer enn bra nok. Digital kamuflasje er kanskje bedre i urbane strøk. Men der holder også sort kamuflasje seg veldig bra. Ørken kamuflasjen er også mer enn bra nok. Det er mer ekstra utstyret som ikke er like bra.. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Man trenger ikke kamuflasje. Bare utstyr alle soldater med briller med varmesøkende kameraer. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Er enig med TS, Norge burde bruke digital camo eller andre moderne kamuflasjer. Hvorfor mener du det? Hva er fordelene med dette? Hva skal egentlig norske ISAF-soldater med hakket bedre kamuflasje i utlandet? Greit nok, spesialsoldater og skarpskytterlag på oppdrag kan kanskje trenge hakket bedre kamuflasje, men den vanlige operative soldat trenger det overhodet ikke. Faktisk, vil jeg si at det er viktig at ISAF-soldater er til dels synlige for den vanlige befolkningen, altså har uniformer som er gjenkjennelig. Det er tross alt ikke snakk om klassiske frontlinjer og konvensjonell krigføring. Endret 7. juni 2011 av ChrisReeve Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Ok. der har du nå noen Lenke til kommentar
HOK Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Personlig syns jeg den norske kamuflasjen holder mål. Ved hjelp av noen enkle 'justeringer' kan man lett gjøre seg usynlig. Ghillie-suit eller kamo-nett er en god løsning, og har selv brukt kamo-nett med godt resultat. Fryktelig gøy å ligge og observere folk som ikke aner at du ligger der. Argumentet at norsk ørken-kamo ikke er pen er vel forholdsvis uvesentlig. Den trenger da ikke være pen, kun funksjonell. Og min mening er at den norske kamuflasjen holder mål. Trenger man mer; ghillie-suit eller kamo-nett. Lenke til kommentar
KingEdward Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 I mine øyne er den norske uniformen den fineste feltuniformen, både skog og, ikke minst, ørken. Nå har man også Bear2-vesten, ørkenfarget noe som gjør nordmenn enda bedre kamuflert i Afghanistan. Sammenlignet med den engelske- og HVERTFALL den belgiske uniformen er den norske en fryd for øyet! Lenke til kommentar
SuuntoCore Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) . Endret 16. november 2013 av daim911 4 Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Kystjegerne og andre avdelinger som tar i bruk småbåter/RIB'er bruker britisk kamuflasje på uniformene/dressene sine, noe som fungerer bra langs den norske kystlinjen. Grunnen til at de bruker den er nok ikke fordi den kamoen funker bedre ved kysten, men det er vel det at det er en spesiell type redningsdrakt, og den kommer i nederlandsk kamuflasje. Har forøvrig også hørt at den norsk ørkenkamoen bare var et hasteprosjekt. Vet ihvertfall at NORSOF brukte amerikansk kamuflasje den første tiden i Afgh. Vet om flere fra Forsvaret som har nevnt at den norske ørkenkamoen ikke er noe spesielt bra, uten at de nevnte hvorfor. Endret 7. juni 2011 av HelloGoodbye Lenke til kommentar
SuuntoCore Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) . Endret 16. november 2013 av daim911 2 Lenke til kommentar
FYR5TeN Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Kystjegerne og andre avdelinger som tar i bruk småbåter/RIB'er bruker britisk kamuflasje på uniformene/dressene sine, noe som fungerer bra langs den norske kystlinjen. Grunnen til at de bruker den er nok ikke fordi den kamoen funker bedre ved kysten, men det er vel det at det er en spesiell type redningsdrakt, og den kommer i nederlandsk kamuflasje. Har forøvrig også hørt at den norsk ørkenkamoen bare var et hasteprosjekt. Vet ihvertfall at NORSOF brukte amerikansk kamuflasje den første tiden i Afgh. Vet om flere fra Forsvaret som har nevnt at den norske ørkenkamoen ikke er noe spesielt bra, uten at de nevnte hvorfor. Ja, herregud.. Selvfølgelig er det nederlandsk kamo på draktene.. Grunnen til at NORSOF brukte amerikanske uniformer i 2002 og kanskje 2003, er at den norske ørkenkamoen ikke var blitt laget. Jeg har sett to forskjellige uniformer med amerikansk kamo de har brukt. Om ørkenkamoen fungerer bra nok, må du ta opp med soldater som har erfaring med bruk av den, eller spørre Taliban om det er lett å se de norske styrkene.. Her er de to forskjellige typene jeg har sett, begge bilder er NORSOF: Den norske kamuflasjen heter så mye som "norsk lyng" : ) -takker for fine utube klipp! Endret 9. juni 2011 av Super-Camper Lenke til kommentar
Mr. Sandåker Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Nå er jeg ingen kammoekspert, men når det kommer til fin eller stygg. Den leiren jeg holder til i, så er det mange utenlandske soldater, og de fleste der mener at vår er penest. Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) I mine øyne er den norske uniformen den fineste feltuniformen, både skog og, ikke minst, ørken. Nå har man også Bear2-vesten, ørkenfarget noe som gjør nordmenn enda bedre kamuflert i Afghanistan. Sammenlignet med den engelske- og HVERTFALL den belgiske uniformen er den norske en fryd for øyet! UK har byttet kamo nå da til til noe kalt MTP Endret 10. juni 2011 av Zimmerh Lenke til kommentar
ChristianL Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Fordelen med den orske skogkamo'en i forhold til andre er at den fungerer veldig bra i skandinaviske skoger der den er ment å skulle brukes... Andre kamo'er blir ofte for mørke for de skandinaviske skogene. Av det jeg har sett med ørkenkamo'en til Norge synes jeg den fungerer veldig bra i det miljøet den er ment å skulle brukes i, ørken. Mønsteret kunne kanskje vært ett par prosent mindre for å gjøre det enda mindre synlig, men jeg tror det er en fordel at det ikke er så lite at det går over i en brun struktur sett på litt avstand. Edit: Min mening er også at den britiske og amerikanske kamo'en er latterlig stygg Endret 10. juni 2011 av ChristianL Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) En ting jeg alltid har lurt på er hva den norske kamuflasjen heter, om den i det hele tatt har noe navn? Andre kamuflasjer har navn, feks den tyske kamuflasjen heter Flecktarn. Du har flere versjoner ser det ut til, M75 er vel den vi fleste tenker på, men er listet flere som M98 og M2000 & M2002. Svenskene sin heter M90 Vil påpeke at de heller ikke har byttet ut kamuflasjen sin siden den mest sanynligvis også fungerer "godt nok". Endret 10. juni 2011 av Kirikovski Lenke til kommentar
War Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Teit når man for eks bytter til ørken, men har magasinholdere og splintvest fra skog. Eller helt hvit vintercammo med skogutstyr oppå så man ser mest grønnt der man ligger i snøen. Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Nå har jo Hæren stridsvester i coyote brown, så det er ikke noe issue lengre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå