Gjest medlem-245286 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Hei, skal prøve og lage et bilde til dette. Jeg vil at NAS skal streme over HELE nettberket trådløst og kablet på alle steder enn hybel, hybelen skal settes en grense på 2mbs/1mbs og at man skal kunne streme fra pcen i spillrommet til stua i 2 etg. Er dette mulig og bør jeg gjøre noen endringer? Endret 7. juni 2011 av medlem-245286 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Får du flere IPer fra ISPen din? Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Får du flere IPer fra ISPen din? vet ikke hva det vil si :S Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Hvilken ISP (internettleverandør) har du? Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Hvilken ISP (internettleverandør) har du? Canal Digital, fiber bredbånd 10/10 mbs Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Og hvorfor vil du ha en router i 2., 1., en uspesifisert en og en på spillrommet? Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Og hvorfor vil du ha en router i 2., 1., en uspesifisert en og en på spillrommet? Det er fordi jeg vil ha trådløst nettverk i hele huset og det er 500m2 med betong vegger. Har en router i 1. etg og en i andre men det er ikke nok -.- Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Da skjønner jeg det bedre. vent litt skal jeg tegne Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) I utgangspunktet ville jeg gjort det slik. Forutsatt at det er så dårlige senderforhold. Men jeg ville kjøpt max 3 av routerne først. så fyllt på med den siste hvis nødvendig. Det er bare den første routeren som skal ha påskrudd DHCP, resten skal bare fordele internett og kan godt bare være accesspoints og ikke routere, selv om jeg ikke egentlig tror du vil spare noe særlig på det. Endret 7. juni 2011 av iChristian Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 I utgangspunktet ville jeg gjort det slik. Forutsatt at det er så dårlige senderforhold. Men jeg ville kjøpt max 3 av routerne først. så fyllt på med den siste hvis nødvendig. Det er bare den første routeren som skal ha påskrudd DHCP, resten skal bare fordele internett og kan godt bare være accesspoints og ikke routere, selv om jeg ikke egentlig tror du vil spare noe særlig på det. Okai men hvordan setter jeg begrensningshastighet til hybelen og har ikke bruk for trådløst etter modemet. Hørt at det går fortere med switch? Har du noen linker til routere og switcher fra komplett.no? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Tingen er at du må ha en router etter modemet pga at du bare får en adresse mot utverdenen av CD. Om denne routeren er med eller uten trådløst eller om du kjøper med trådløst og skrur det av spiller ingen rolle. Jeg vet ikke hvor modem og slikt står, men ville ikke routeren rett etter modemet kunne erstatte enten routern i 1. eller i 2. eller står den vanskelig til? Hvis du kjøper avansert nok router så kan du sette hastighetsbegrensning på hybelen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Tingen er at du må ha en router etter modemet pga at du bare får en adresse mot utverdenen av CD. Om denne routeren er med eller uten trådløst eller om du kjøper med trådløst og skrur det av spiller ingen rolle. Jeg vet ikke hvor modem og slikt står, men ville ikke routeren rett etter modemet kunne erstatte enten routern i 1. eller i 2. eller står den vanskelig til? Hvis du kjøper avansert nok router så kan du sette hastighetsbegrensning på hybelen. routern etter modemet er i rommet ved siden av spillrommet. Under etasjen får derfor 2 routere siden det er myue betong, mens en opp siden det er mye tre verk Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Da kan du ha trådløst på 1. routeren og sette en switch på spillrommet isteden for en router. siden denne vil være dekket fra naborommet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Takker for alt satser på dette jeg da: Router x2 Avansert router etter modem: Switch x2: Nas HDD til nas Endret 7. juni 2011 av medlem-245286 Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) NAS'er som det er ofte ikke noe glad i "green" disker. Sjekk opp på nettsidene til Netgear hva slags disker som er anbefalt. Det ser forresten ut som om NAS'en er med 1x2TB disk allerede. Kjøp heller NAS uten disker, så kjøp to like disker. Her er den samme uten disker, billigere vettu... Og kjøp switcher med gigabit nett... Jeg har denne, og er fornøyd: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315249 (dette er samma, bare 5-ports, og litt billigere: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315248 ) Endret 7. juni 2011 av jale Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 NAS'er som det er ofte ikke noe glad i "green" disker. Sjekk opp på nettsidene til Netgear hva slags disker som er anbefalt. Det ser forresten ut som om NAS'en er med 1x2TB disk allerede. Kjøp heller NAS uten disker, så kjøp to like disker. Her er den samme uten disker, billigere vettu... Og kjøp switcher med gigabit nett... Jeg har denne, og er fornøyd: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315249 (dette er samma, bare 5-ports, og litt billigere: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315248 ) Takker Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Er det en utleiehybel? I såfall ville jeg gitt den et eget subnett. Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286 Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Er det en utleiehybel? I såfall ville jeg gitt den et eget subnett. Mener du å legge inn to nettverk, i det tilfellet fikk vi en pris på 10 000 kr og det vil vi ikke gjøre, rettelse pappa vil ikke gjøre det. Så jeg får gjøre det beste ut av det. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Det handler om å gi den porten som skal til utleiehybelen et eget undernett å leke seg på. Altså at dere i huset har f.eks 192.168.1.xxx, mens den som bor i hybelen har tilgang til 192.168.2.xxx. Det krever ikke noe mer utstyr enn dere allerede har kjøpt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286 Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Hva har det og si for nettet og er det lett å gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå