Gå til innhold

Hvordan lære å svømme (23 år gammel)?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har aldri vært noe strandmenneske før, og derfor har det å kunne svømme rett og slett sust litt forbi meg. Nå begynner jeg derimot å bli lei av å bare vasse rundt og ikke kunne stupe utti. Er egentlig veldig flau over å ikke kunne svømme i en alder av 23, selv om det visstnok ikke er så utrolig uvanlig. Jeg vil lære meg det alene (har ikke penger til et kurs nå).

 

Hva er beste måten? Det som hindrer meg mest er nok at jeg har et ubrukelig sett med lunger og hyperventilerer bare jeg har brystet under vann. Det kjennes ut som jeg imploderer bare jeg dukker under i badekaret. Det gjør det nok vansklig å lære seg å flyte, men jeg er innstilt på å lære det nå. Har bra koordinasjon og motorikk ellers. Jeg må nok starte et sted det er supergrunnt vann (100cm - 150cm) sånn at jeg kan stå oppreist uten å være under. Er det mulig for meg å lære det på et par økter alene? Syns det virker litt stressende å gjøre det på et offentlig bad med masse mennesker, men det er kanskje likeså ille på stranda. Tips til steder i Oslo? Er forøvrig undervektig, hvis det har noe å si på flyteevnene.

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler deg å finne en lite populær svømmehall der du kan øve deg for deg selv, uten å få prestasjonsangst eller bli forstyrret.

 

Teknikken til svømming kommer av seg selv, for det er ikke så fryktelig teknisk. Bare prøv å etterligne det de andre gjør, så vil det nok komme seg etterhvert.

 

 

Evnen til å flyte har lite med svømming å gjøre, poenget er å holde hodet over vannet med armene.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Å svømme handler hovedsaklig om å være komfortabel og trygg i vannet. Jeg klarer ikke å synke i vann med mindre jeg puster helt ut og tømmer lungene mine. Mitt tips er å oppsøke vann, og gradvis pushe deg selv til å bli gradvis mer komfortabel, slik er det med alt.

Jeg var redd for edderkopper, men jeg tvang meg selv til å se på dem, da jeg var komfortabel med det, så tok jeg raskt på dem, og nå kan de godt krype på meg uten at jeg blir hysterisk. Cluet er å ta det gradvis, og oppsøke det du frykter i trygge omgivelser. :)

Lenke til kommentar

Har du ingen venner som kan hjelpe deg, da? Det er alltid en trygghet å ha noen å "støtte" seg på i starten. Ellers vil jeg også anbefale seg å dra i en svømmehall med lite folk. Det blir ofte veldig stressende med mange folk som hopper og spreller rundt deg. Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet som svømmelærer, så her har du noen tips:

 

Man har i hovedsak to måter å svømme på. Den ene er crawl. Dette er den raskeste måten å svømme på. Den andre er "å svømme bryst". Førstnevnte er lettest å lære. Mange mener det å svømme bryst er lettere, og mange skoler etc. har lært dette vekk først av samme grunn.

 

Lær deg crawl først! Kaster man en person som ikke kan svømme rett ut i åpent hav, vil denne personen svømme som en hund (gitt at han/hun ikke drukner). Crawl er egentlig akkurat det samme. Forskjellen er at man holder hendene lavere og under vann ved "hundesvømming". Med andre ord kan man si at crawl er mer naturlig for et menneske.

 

For å begynne et sted kan du gå et sted hvor du har en fin og jevn grunne. En strand er perfekt. Hold pusten (mye luft i lungene øker din flyteevne). Legg deg på ryggen i vannet, og løft opp hoftene dine. Du kan bruke armene til å holde balansen. Løft haken opp, eller sagt på en annen måte; bøy hodet bakover. Og vips, du flyter :)

 

Dette er en begynnelse, både for å "bli kjent med vannet", minske angsten for vann og rett og slett bli i stand til å flyte i vannet.

 

Neste steg er å snu deg. Jeg har lært mange barn å svømme, og kan si at dette er den "skumle" delen. Mange barn mister konsentrasjonen, og bøyer kroppen så de mister flyteevnen. Da får de panikk, og panikken fører med seg at de slår med armene. Da synker de enda mer :D Hold armene over hodet, slik at hele kroppen er som en planke i vannet. Slik:

 

post-190626-0-33798300-1307463684_thumb.jpg

 

Det du må gjøre nå er egentlig bare å hoppe i det (ikke bokstavelig talt, nødvendigvis). Ligg på magen i vannet, med hodet ned, og hold kroppen din så strak du klarer. Du må ha mye luft i lungene for å ikke bli for tung i vannet.

 

Begynn selve svømmingen ved å slå med bena. Her skal du ha strake ben. Grunnene til at du skal ha strake ben når du sparker fra er at ved å bøye bena (som egentlig gir mer kraft) vil du få mye motstand i vannet, samt at konstruksjonen (deg) kollapser hvis du bøyer legemet. Ved å ha heeelt strake bein vil du få fremdrift. Til tross for at du uansett, uten at du merker det, bøyer bena litt allikevel :thumbup:

Hold armene som "en pil". Altså over hodet. Ikke slik; :w00t: , men som vist på det flotte bildet. Her kan du gjerne supplere med noe som flyter godt, og holde dette i hendene. For eksempel en tom 1,5 liters flaske.

 

Her er det svært viktig at du holder balansen, og ikke vingler frem og tilbake. Da mister du... gjett en gang... flyteevnen :whistle: Hold kroppen rett i vannet!

 

Spark med bena, og bli komfortabel med å svømme med ansiktet ned i vannet. Dette er essensielt, og hovedgrunnen til at mange aldri lærer å crawle, ettersom dette er litt skummelt for mange.

 

Når du mestrer å svømme med bena, og klarer distanser på 5- 7 meter, kan du begynne å ta svømmetak med armene. Dette gjøres ved å flytte armen fra "pilposisjonen" ned til kroppen. Bruk håndflaten til å gi deg selv fremdrift. Før hånden fra startposisjonen og ned til navlen i en rett strekning. Hånden din skal altså følge kroppen, under "buken". "Ta tilbake" hånden ved å føre den opp av vannet ved hofta di og tilbake til startposisjonen. Gjør alt dette samtidig som du sparker med bena. Repeter i eget tempo med andre armen.

 

Hvis du gjør sistnevnte avsnitt til punkt og prikke uten å stoppe drukner du. Fordi vi har "glemt" en viktig ting; puste. Dette er litt mer avansert, men du må vende hodet til den siden du tar svømmetak. Altså; tar du svømmetak med høyrearmen din, skal du vende hodet mot høyre og puste inn. Du puster ut med hodet under vann.

 

Jeg husker ikke hvor mange svømmetak det er vanlig å ta per gang du puster, så dette må du finne ut av selv. Tror det er ganske individuelt uansett.

 

Håper dette var til hjelp! :thumbup:

 

EDIT: Forbedringer

Endret av FlinkeFreddy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...