Gå til innhold

Forskjellen på å være konservativ og liberal

Anbefalte innlegg

Å være konservativ betyr jo å holde på gamle tradisjoner, og at man vil ha ting som de alltid har vært.Ikke sant?

Liberal er vel det motsatte(?), men jeg finner ingen enkel kilde som forklarer dette godt. Betyr det at man er villig til å oprette nye tradisjoner, finne nye ting?

Setter pris på ordentlige svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver meg på en forklaring her: I konservativ tankegang er man opptatt av å bevare det eksisterende. De er vil beholde samfunnstrukturen osv. med begrunnelse i at det vi har fungerer jo, å er bygget opp gjennom lang tid, og å forandre på det brått vil være risikofylt.

I Liberal tankegang er man opptatt av frihet og at så lenge man opprettholder loven og beskytter området utad vil "den usynlige hånden", markedskreftene regulere samfunnet slik at man får de beste løsningene. Jeg er usikker på om jeg vil sette de direkte opp mot hverandre, det kommer an på situasjonen og tiden, men de står på noen måter i kontrast til hverandre. Det gjelder forsåvidt også liberalisme, men der ligger det en ideologi til grunn for tankegangen.

Sikkert flere her som kan utdype dette enda mer, eller forklare det bedre.

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar

Konservativ var i gamle dager å bevare det gamle. Det er de ikke lenger. AP er det partiet som ønsker å bevare dagens system. Konservativ er et utrykk for å gå tilbake til noen av verdiene vi hadde i gamle dager. Altså, en mindre stat og tradisjonelle verdier.

Liberale, er de som ønsker at markedskreftene skal styre.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt inntrykk av konservativ som status quo og liberal som endring. Og på den måten har konservativ aldri gitt mening for meg, for den eneste grunnen til at vi er her vi er i dag, er at vi har utviklet og forandret oss. Ikke bare teknologisk. Tradisjonelle verdier inkluderer underkastelse til usynlige guder, adlydelse av autoriteter som har fått sin makt gjennom vold, undertrykkelse av alle som ikke passer normalen, slaveri, manglende rettigheter for kvinner og arbeidere, osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt inntrykk av konservativ som status quo og liberal som endring. Og på den måten har konservativ aldri gitt mening for meg, for den eneste grunnen til at vi er her vi er i dag, er at vi har utviklet og forandret oss. Ikke bare teknologisk. Tradisjonelle verdier inkluderer underkastelse til usynlige guder, adlydelse av autoriteter som har fått sin makt gjennom vold, undertrykkelse av alle som ikke passer normalen, slaveri, manglende rettigheter for kvinner og arbeidere, osv.

Vi har faktisk gått imot tradisjonelle verdier etter 1970-tallet. F.eks. tenk om vi forsettet med å fjerne alle karakterer i skolen, hvordan tror du Norges skolesystem hadde sett ut da?

Hva med britiske internatskoler som gjør det langt bedre enn andre britiske skoler. Det er også mange som mener den norske skolen har blitt for slapp, det er en konservativ tankegang.

Å støtte konservative verdier betyr ikke at man underkaster seg til guder, adlyder autoriteter, undertrykker alle som ikke passer normalen, støtter slaveri eller synes kvinner skal ha dårligere rettigheter. Arbeidere inkludederer jeg ikke, fordi å fjerne arbeidsrettigheter er en liberal tankegang. Vi bruker ikke amerikansk definisjon av liberal i Norge. Når folk sier de er konservative, så betyr ikke det at de støtter slaveri. De er bare for litt mer konservative verdier enn vi har i dag.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når folk sier de er konservative, så betyr ikke det at de støtter slaveri.

Nei, men med samme holdning i en tidligere tid så gjorde det det. Vi har blitt kvitt mange uhyrlige verdier ved å ikke være konservative gjennom årene. "Dagens situasjon" har så langt alltid hatt rom for forbedringer. Selvsagt er ikke det automatisk positivt å endre på noe, men det må være et mål at vi skal gjøre det best mulig.

Lenke til kommentar

Når folk sier de er konservative, så betyr ikke det at de støtter slaveri.

Nei, men med samme holdning i en tidligere tid så gjorde det det. Vi har blitt kvitt mange uhyrlige verdier ved å ikke være konservative gjennom årene. "Dagens situasjon" har så langt alltid hatt rom for forbedringer. Selvsagt er ikke det automatisk positivt å endre på noe, men det må være et mål at vi skal gjøre det best mulig.

Les hva jeg skriver.

Konservative er ikke imot forandringer

Liberale er ikke alltid for forandringer.

Det er gammeldefinisjon som vil passe i 1950 ikke i 2010. Vi har også blitt kvitt noen forferdelige sosialistiske verdier også, betyr det at sosialdemokratiske verdier er forferdelig. Det finnes en balansegang, og som jeg viste over (jeg bemerker at du ikke svarte på en eneste av dem) så er det tradisjonelle verdier som har vært en forbedring for Norge. Det er få mennesker som forsatt støtter ingen karakterer i skolen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Les hva jeg skriver.

Konservative er ikke imot forandringer

Liberale er ikke alltid for forandringer.

Enig at det ikke nødvendigvis er slik.

Det er gammeldefinisjon som vil passe i 1950 ikke i 2010. Vi har også blitt kvitt noen forferdelige sosialistiske verdier også, betyr det at sosialdemokratiske verdier er forferdelig. Det finnes en balansegang, og som jeg viste over (jeg bemerker at du ikke svarte på en eneste av dem) så er det tradisjonelle verdier som har vært en forbedring for Norge. Det er få mennesker som forsatt støtter ingen karakterer i skolen.

Ja, vi har verdier, regler og ordninger som vi kan beholde. Fordi de fungerer godt.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Veldig godt spørsmål TS.

Jeg har tenkt på det samme. Også f.eks nihilister. Hvis oppfatning deres er at moral og normer er kunstig skapt og dermed ikke er en satt verdi hos mennesket, vil det ikke da dukke opp en ny moral/verdi, bare at nå vil denne blidgjøre nihilistene?

Men folk har en trang til å absolutt skulle kategorisere mennesker, slik at de har det ryddig, slik at de kan plassere de her og de der og vite hvor man har de, at man kan kjenne de igjen i hver sin bås. Dette er helt tåpelig, mener jeg hvertfall. For å ta eksempelet med konservative og liberale, og når man ser på kommentarene her..

Se at hva jeg nevnte stemmer. De tror at de kjenner personene de snakker om, at "konservativ", "liberal" etc. er overskfiften(mennesketype) på et utfylt ark(individet). Man kan ha meninger både fra venstre, høyre, oppe og nede. Poenget er at det er dumt og farlig å kategorisere mennesker på denne måten, ettersom man uansett aldri kan vite 100% noen ting om slikt. Uansett er det også med på å skape stereotypiske mennesker som egentlig ikke er slik, men de føler at de må fordi flertallet av deres meninger tilhører en spesiell kategori, dermed tar de ofte helt ukritisk til seg resten av pakken også.

Konservative sies vel å være som regel firkantede, gammeldagse, strenge, ordentlige, mens liberale er de du møter på byen hver helg. Dette er ikke min mening, for å nevne det også. Det er vel slik oppfatningen er, men det betyr ikke at de som henger på byen liker å kalle seg for liberalister eller noe som helst, for den saks skyld.

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell.

Konservative er sosialdemokrater, men de vil ha konkurranseutsetting av enkelte tjenester der hvor sosialister ikke tillater private. Et eksempel på konservativt parti er Republikanerne.

Liberale vil ikke blande seg inn i andres liv så lenge folk er snille og greie. Et eksempel på liberalt parti er Libertarian Party.

Endret av islending
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...