Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trenger tips til PC konfigurering

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har akkurat bygget meg ny pc, men den jobber ikke så raskt som jeg skulle ønske. Jeg har f.eks en gammel laptop som har kortere lastetid mellom turene i civ 5, og et av målene med å skaffe ny pc var å kunne spille på større kart. Også witcher 2 må jeg sette på laveste specs, som ikke gjør så mye siden spillet ser helt fantastisk ut uansett, men selv da kan det av og til begynne hakke helt tilfeldig.

Det jeg har skaffa meg er:

core i7 2600K 3.4Ghz

Asus Sabertooth P67

Asus Geforce gtx 570

4GB 1600MHz DDR3

vanlig 1TB hdd

820W PSU

Å etter hva jeg kan forstå burde dette være mer enn nok til å spille the witcher 2, og i allefall slå en gammel bærbar på civ5... Jeg har sett folk oppgi langt lavere specs, og de sier de likevel kan spille the witcher på i alle fall medium intillinger.

Det skulle jo ikke være noe ukompatibelt her heller. Jeg har lastet ned programmet SlimDrivers for å hjelpe meg å få oppdatert alle små og store drivere, og i følge SlimDrivers så er alt oppdatert. Men jeg merker ingen forskjell.

Det er litt kjedelig. Jeg trudde jeg hadde kjøpt no bra her, lagt ned masse tid på research, men så funkern så langt jeg kan se som en middelmådig spillbærbar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hardwaren din er det ihvertfall ingenting galt med. Du har helt rett i at dette er mer enn nok til både Witcher2 og Civ5 - sansynligvis på nær maksede instillinger også og med god framerate. Det er egentlig et ganske heftig oppsett for en gaming maskin.

Det første jeg ville normalt mistenkt er driverproblemer - for uten skikkelig drivere vil selv den feteste hardwaren gå tregt pga. mesteparten av funksjonaliteten ikke faktisk er aktivert.

Jeg har null erfaring med "slimdrivers" så jeg kan ikke si om den har gjot jobben eller ikke.

Jeg ville annbefalt at du ihvertfall forsøkte å reinstallere drivere for de mest krtisike komponentene:

- Skjermkort

- Chipset drivere

Sidne du ikke sier hvilket OS du bruker så kan jeg ikke peke direkte til en driver, men ta ned og installer den nyeste for ditt OS her (for skjermkortet):

http://downloads.guru3d.com/

Chipset driverene er her:

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=Sabertooth%20P67&p=1&s=39

Igjen, du må velge OSet selv siden du ikke har nevnt det - men det bør være rimelig selvforklarende fra den linken.

Forsøk det først så kan vi ta det videre om dette ikke fører frem.

-Stigma

Lenke til kommentar

@Stigma: Hei, takk for det svaret. Jeg glemte å skrive at jeg hadde jo lagt inn driveren til hoved- og grafikkortet både med cd'ene som fulgte med, og forsøkt å oppdatere manuelt via nettsidene også. Fikk oppdatert grafikkortet, men hovedkortet trur jeg ikke jeg oppdaterte akkurat da, pga den lange listen med valg som gjorde meg litt irritert ;P

Visste ikke at jeg skulle velge chipset...

Men nå, når jeg lastet ned driveren til chipsettet, så viste seg at Slimdrivers hadde allerede lastet den ned og installert den for meg, men det som var litt rart er at versjonen jeg allerede har installert med slimdrivers er nyere enn den jeg lastet ned akkurat nå fra Asus. Dvs. den jeg allerede har installert er 9.2.0.1030, mens den fra den ofisielle hjemmesia er 9.2.01015, så jeg blir spurt om jeg ønsker å skrive over den jeg har med den eldre versjonen... Kanskje jeg bare burde gjøre det?

En annen indikasjon jeg har for at noe er galt er at den trådløse musa (Microsoft Wireless Mobile Mouse 6000), som ellers fungerer helt utmerket på andre pc'er, er av og til ekstremt ustabil, med masse lag eller dårlig tracking. Den er jeg helt sikker på at driveren (Intellipoint 8.15 64-bit) er up to date. Jeg har ikke funnet noen instillinger museoppsettet som har hatt noen positiv invirking.

Ellers så har jeg jo Window 7 64-bit og Slimdrivers er bare et program jeg fant på cnet's "highest rated" liste...

Så... hva kan det være?

Endret av kreaturen
Lenke til kommentar

TW2 hadde et kjent problem med at det ikke kom overens med Nvidias 3D-drivere som automatisk blir installert med driverpakken(med mindre du velger custom-install og kun installerer grafikk-driveren, Physx og evt HD-audio). Dette førte bla. i enkelte tilfeller til et massivt tap av ytelse selv med high-end skjermkort.

Dette skal dog være fikset i Nvidias nyeste driver(275.33- For Win7 64.), men du kan jo prøve uten 3D-drivere for sikkerhets skyld.

Som Stigma er inne på lukter det driverproblemer av dette. Jeg har selv et nesten identisk oppsett med GTX570 og i7 2600k og kjører TW2 på high med 40-60fps. Civ5 mener jeg også å huske fungerte noenlunde upåklagelig.

Bare for å utelukke kan du laste ned GPU-Z el. for å se om skjermkortet ditt fungerer som det skal og da hovedsaklig at klokkefrekvensen hopper opp dit den skal være under belastning.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

@Komakino: Ok, jeg har ikke fått spilt Witcher så mye idag i og med at jeg har steam versjon og den tåpelige versjonen laster ned hele spillet på nytt hver gang en ny og forsinket patch kommer ut. I mitt tilfelle skulle steam laste ned hele 16GB?!?, så med servere nede for telling og høyt blodtrykk, har jeg altså klart å få meg sperret fra steam sitt forum. Måtte fanden ta dem!! ;P

Men jeg har fått spilt litt, og det virker som det er musa mi som er problemet. Jeg bytta til xbox kontroller, og det ser lovende ut, kunne til og med sette intillingene opp til ultra, men jeg tør ikke juble for høy ennå, og så er det jo fortsatt civ5 som er ekstremt tregt. Jeg sletta også intellipoint, som er musedriveren og programvare, og da funker musa mye bedre i windows, men ikke så bra i the witcher da... Men gamepad var egentlig ganske komfy.

Hvordan sjekker jeg fps egentlig? Har aldri brydd meg så mye om dette før fordi jeg alltid har tatt det for gitt at jeg ikke kan ha beste grafikk i spill. Og så lurer jeg på hva klokkefrekvensen skal ligge på under belastning. Skal det være kjernens maks frekvens?

Lenke til kommentar

Akkurat nå fikk jeg en melding om at Windows har oppdaget at min pc er treg... Dette kan komme av at det ikke er nok resurser tilgjengelig for å benytte aero osv... Vil du bytte til windows basic?

Det her er jo helt latterlig... Jeg veit det lukter driverproblem, men jeg forstår likevel ikke... :(

Lenke til kommentar

Slik ser tilstanden ut på GPU-Z når jeg kjører The Witcher 2.

7fx.png

Ser i orden ut synes jeg, hva tror dere? Spillet funker i grunn nå med ultra grafikk så lenge jeg bruker xbox kontrolleren, så det er bra :) Uten Intellipoint så funker også musa litt bedre i spillet, men den har fortsatt endel lagg og dårlig presisjon, men det er vel en sak for seg selv...

Men jeg forstår ikke hvorfor civ5 funker så dårlig.

Endret av kreaturen
Lenke til kommentar

Med 1920x1080 60Hz oppløsning og beste grafikk får jeg fps på gjevnt oppunder 60, så da er det vel kanskje TV'n som begrenser eller? Men uansett så satte jeg grafikken og oppløsningen til det samme på laptopen og det gikk relativt greit faktisk. Fps var dårligere, mellom 30-45, men den har mye raskere tur skifte...

Jeg har DirectX 11 hvis det er det du mener, eller må den oppdateres med gjevne mellomrom manuelt? Steam pleier egentlig å ordne med den på egenhånd.

Endret av kreaturen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...