Totje Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Hei jeg kom akkurat opp i muntlig eksamen i politikk og menneskerettigheter, og lurte på om det var noen kloke hoder der ute som hadde lyst å komme med tanker og ideer til min del 1 og evt. del 2. Del 1 er som følger: Tema: Det norske demokratiet Du skal holde et foredrag om det norske demokratiet. Når det snakkes om politikk, er det alltid interessant å få fram hvem som har makt - både formelt (på papir) og mer reelt (i virkeligheten) Lag selv problemstilling(er) Det jeg hadde tenkt å ta for meg på denne delen er: Kort om hva et demokrati er, og hvordan dette er i Norge (parlamentarisme, folkesuverenitetsprinsippet, direkte demokrati --> med folke av stemninger, stortinget/regjering, valg og valgdeltakelse)og feks media og andre organisasjoners makt i det norske demokratiet.... Del 1 skal bare være på 10 minutter (maks) så må være konstruktivt og kort det jeg sier, men samtidig utfyllende...... DEL 2 er ukjent, vi kan få spørsmål i fra alt om konflikten i Libya, afghanistan og EU, Nato eller FN... trolig spørsmål der alle disse må trekkes inn samtidig på forskjellige vinklinger... så tenker at feks konflikten i Libya kan være relevant? Noen tanker? takk for svar og innspill Endret 7. juni 2011 av Totje Lenke til kommentar
Henry9 Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Noen som har innspill til oppgaven min "Hvordan vil du forklare forskyvninger i makt og innflytelse mellom politiske institusjoner og aktører i moderne samfunn?" Hva burde jeg ha med her? Er ikke helt sikker på hva som menes med "forskyvninger i makt og innflytelse"... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå