teggen Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Lørdag 20. august gjentar vi suksessen fra i fjor – meld deg på i tide! Etter alle de positive tilbakemeldingene fra deltakerne i fjorårets fotomaraton, var vi ikke i tvil: Vi måtte arrangere Oslo Fotomaraton i 2011 også. For andre gang er det derfor mulig å bli med på en heldags fotodyssé i hovedstaden, og påmeldingen er nå åpen. I fjor deltok mer enn 100 fotointeresserte. Det resulterte i en sosial og hyggelig dag for deltakerne, og i over 1000 fotografier som vi senere på høsten stilte ut i Galleri KHK på Tøyen. Årets utgave av Oslo Fotomaraton handler i likhet med fjorårets om at man i løpet av tolv timer skal ta en serie på tolv bilder. Hver tredje time får du utdelt tre nye temaer som skal fortolkes. Temaene deles ut på sjekkpunkter som er lokalisert på noen utvalgte kafeer og vannhull, og du må fysisk innom hvert sted for å stemple deltakerkortet ditt og hente de tre neste oppgavene. I fjor gikk løypa fra Grünerløkka til Kampen, videre til Adamstuen og Frogner, før ringen ble sluttet på Grünerløkka. Også i år blir start og slutt på Grünerløkka, men vi har lagt en helt ny løype (som vi selvfølgelig holder hemmelig frem til den store dagen). Maratonet vil ha et overordnet tema som gjenspeiles i de 12 oppgavene som blir utlevert i løpet av dagen. Senere på høsten vil vi også i år stille ut alle bildene i et galleri. En jury vil offentliggjøre hvilke bildeserier og enkeltbilder de mener er sterkest, og de som besøker utstillingen vil kåre sin favoritt. Det er verdt å merke seg at vi i år har satt et øvre tak for antall deltakere på 200. Det betyr at det lønner seg å være tidlig ute med påmeldingen, hvis man vil sikre seg plass. Deltakeravgiften er 170 kroner, altså en liten økning fra i fjor. Dette har vi gjort for å sikre at vi har en bærekraftig økonomi i bunn av arrangementet. En annen forbedring fra i fjor er at påmeldingen i år er bindende, og at man når man melder seg på samtidig betaler deltakeravgiften på nettet. Mot et tillegg på 59 kroner kan man samtidig bestille en frokostpakke på startstedet Café Vespa. Merk også at det i år bare vil være mulig å delta med digitalkamera. Dette fordi det i fjor var svært få som valgte å delta i de andre klassene, noe som skapte uforholdsmessig mye ekstraarbeid for oss. Verdens første fotomaraton ble arrangert i Madrid i 1985, hvor 2 500 mennesker deltok i en konkurranse som gikk over et helt døgn. Siden har fotomaraton blitt arrangert mange steder rundt om i verden, og avholdes årlig blant annet i Berlin og København. Det har også vært arrangert i Oslo tidligere, men det hadde gått en del år siden forrige gang da vi i fjor bestemte oss for å blåse liv i det vi mener er en morsom og stolt tradisjon. Siden da har det også kommet en ny avlegger – Fotomarathon Tbilisi, som ble arrangert for første gang i Georgias hovedstad 1. mai i år. Vi håper vi ser deg 20. august! Kamera(t)slig hilsen Terje & Anders Meld deg på her: blanko.no/fotomaraton/pamelding-2011/ Endret 7. juni 2011 av teggen Lenke til kommentar
kaian Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Kan anbefales! Jeg er allerede påmeldt, igjen Lenke til kommentar
egilh Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Det så uten tvil spennende ut, men jeg synes det var noe lite info på hjemmesiden. Det står blant annet 'man leverer fra seg minnekortet' - hva menes med det egentlig? Ta med eget minnekort og gi det bort? Eller leser dere fra minnekortet på stedet og gir det tilbake? Uansett, høres spennende ut - mulig jeg melder meg på her Lenke til kommentar
teggen Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Det så uten tvil spennende ut, men jeg synes det var noe lite info på hjemmesiden. Det står blant annet 'man leverer fra seg minnekortet' - hva menes med det egentlig? Ta med eget minnekort og gi det bort? Eller leser dere fra minnekortet på stedet og gir det tilbake? Uansett, høres spennende ut - mulig jeg melder meg på her Hei! Du gir oss minnekortet og så kopierer vi bildene mens du venter. Du får så minnekortet tilbake Takk for spørsmål - jeg skal gjøre det litt mer tydelig på nettsidene. Si gjerne fra hvis det er mer som er utydelig. Hilsen Terje (arrangør) Lenke til kommentar
egilh Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Takk for raskt svar, Terje. Må sjekke om jeg er hjemme på aktuelt tidspunkt, før jeg melder på her. Lykke til til de som deltar Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Kan anbefales! Jeg er allerede påmeldt, igjen Må jo bare si meg enig i det - det var morsomt, men også krevende og litt slitsomt. Men det var absolutt verdt det. Fjorårets resultat fra min hånd kan bivånes her. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Hei! Du gir oss minnekortet og så kopierer vi bildene mens du venter. Du får så minnekortet tilbake Takk for spørsmål - jeg skal gjøre det litt mer tydelig på nettsidene. Si gjerne fra hvis det er mer som er utydelig. Hilsen Terje (arrangør) Så det betyr i praksis at man må ta i JPEG og ikke har mulighet til å gjøre noe etterbehandlig? :/ Lenke til kommentar
egilh Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Jeg forstår det hvertfall slik at man ikke har mulighet til å redigere bildene i etterkant. Jeg gikk gjennom galleriet med vinnerne fra ifjor - min mening er egentlig at stort sett alle kunne trengt litt etterbehandling, men det er kanskje bare meg. Det jeg også stusset litt på var ett bilde tatt med film (leverer man da rullen?), hvor deltageren også fikk pluss på grunn av nettopp det. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) De fleste av de interessante bildene ville ha nydt godt av litt redigering selvfølgelig, men når kravet er rett fra kameraet så er premisset for konkurransen likt for alle og ingen trenger bruke tid på redigering - det er travelt nok! Tolv oppgaver skal løses og bildene må ligge i rett rekkefølge på kortet... Så har du løst de tre første og finner en bedre løsning på oppgave 1, så må du velge om du skal bruke den bedre løsningen og lage nye for oppgave 2 og 3. Liam Garvey gikk sammen med Tomsi og meg, og vi hadde en strålende tur. Han tok 12 eksponeringer til konkurransen på film, og fotograferte endel ellers med et D90. Imponerende serie leverte han, men det er klart at du har ikke mye å gå på når de fleste andre kan chimpe og prøve igjen... Jeg tror ikke han egentlig fikk ekstrapoeng av juryen, men at de løftet litt ekstra på hatten. Juryen kommentar til Liams bilde, i min litt hjelpeløse oversettelse til engelsk: The third place in the best single image category in Oslo Fotomarathon 2010 was awarded this photo by Liam. 87 photographers completed with twelve images each, for a total of 1044 images! The jury writes (please excuse my halting translation): "Also a snapshot, like the winner. A sweep. Much that is messy, but here it works. A tree almost coming out of the head of one of the two, but it's ok. There is something about the gaze and the movements, chaos but softnes none the less. The heads are dark towards the light background, so that it almost seems there's a light about them. Facial expressions with something melancholic lingerering over them. And the persons exactly centered, which works very well in the composition. The image is captured on film, bonus points for that." Congratulations! Vinnerserien var forøvrig tatt av en flink fotograf som dro hjem for å løse hvert sett med oppgaver, og brukte stort sett seg selv og eget hjem. Det var endel som mumlet missfornøyd om at "det kunne jo ikke være meningen", og jeg må innrømme at jeg tenkte det selv også med det samme. Men jeg var innom og så utstillingen tilsammen tre ganger, og kom til at det og må være greit, så lenge det ikke er sakt noe om at bildene må tas gående eller på offentlig transport mellom pub'ene. Jeg vil anbefale folk å delta, ikke for konkurransen mot de andre, men for konkurransen mot deg selv: kan du levere tolv relativt greie svar på tolv oppgaver på tolv timer - uten redigering? Tøff for de fleste den der. Sosialt, lærerikt og gøy, la det være fokuset Endret 7. juni 2011 av kaian Lenke til kommentar
teggen Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Hei! Du gir oss minnekortet og så kopierer vi bildene mens du venter. Du får så minnekortet tilbake Takk for spørsmål - jeg skal gjøre det litt mer tydelig på nettsidene. Si gjerne fra hvis det er mer som er utydelig. Hilsen Terje (arrangør) Så det betyr i praksis at man må ta i JPEG og ikke har mulighet til å gjøre noe etterbehandlig? :/ Ja, det stemmer. Her må du med andre ord legge deg i selen som fotograf Hilsen arrangørene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Ja, det stemmer. Her må du med andre ord legge deg i selen som fotograf Det er vel det som var mest befriende med hele øvelsen. Ingen fancy etterbandling å gjemme seg bak. Et godt tips er å lære seg kameraets JPEG oppsett til fingerspissene slik at man får utnyttet de best mulig - og vær nøye på komposisjon. Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Har man lov til å skyte med "pictures-styles"? Dette på Canon kameraer ihvertfall gir deg endel kreative muligheter dersom en skyter jpeg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Har man lov til å skyte med "pictures-styles"? Dette på Canon kameraer ihvertfall gir deg endel kreative muligheter dersom en skyter jpeg. Det er lov - alle triks som du kan gjøre med JPEG i kamera er tillatt, såvidt jeg skjønner. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Noen som vet om det er fulltegnet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Noen som vet om det er fulltegnet? Tror ikke de har en kvote; så det er nok plasser igjen. Foreslår du sender en mail og spør. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Er det mange herfra som har meldt seg på? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Noen som vet om det er fulltegnet? Det er en kvote i år, 200 er maks antall deltakere. Har vanskelig for å tro at det skulle være fulltegnet allerede, men jeg ville ikke ventet til lørdag med å melde meg på... Er det mange herfra som har meldt seg på? Jeg har meldt meg på Hvis ikke jeg blir litt bedre før lørdagen så kan det jo hende at noen kan overta min plass. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Jeg har meldt meg på Og blir med for andre gang Hvis ikke jeg blir litt bedre før lørdagen så kan det jo hende at noen kan overta min plass. Du må tenke positivt - du blir bedre og skal være med på lørdag Lenke til kommentar
kaian Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Du må tenke positivt - du blir bedre og skal være med på lørdag Jeg håper jo det. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Er det mange herfra som har meldt seg på? Jeg oppdaget at jeg jobber den dagen, så min potensielle påmelding gikk i dass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå