Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kobling av "dual voice coil" subwoofer

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lenge vært veldig misfornøyd med lyden fra subben min, så i går tok jeg den fra hverandre for å se hva jeg eventuelt hadde gjort galt i mine yngre dager.

Jeg har hovedsakelig to spørsmål:

- Er koblingen av subben korrekt?

- Er koblingen til monoblokka riktig?

Subelementet er av type Soundstream PCW 12, og monoblokk Lil' wonder 1.350d.

Bilde av kobling på talespolene:

post-137340-0-99096800-1307451021_thumb.jpg

Her har jeg paralellkoblet ( + -> + og - -> -). Jeg regner med at siden talespolene er 4 ohm hver ender jeg da på 2 ohm?

Videre er koblingen fra sub til monoblokk litt uklar for meg, ettersom jeg ikke vet hvordan jeg kan brokoble blokka (virker som den har 2 separate utganger): post-137340-0-33885400-1307451245_thumb.jpg

På andre siden er det også innganger til 2 kanaler. De manualer jeg fant er desverre uklare - http://soundstream.com/manuals/2006/AMP/LW%20Series%20Manual.pdf.

Så, hvis jeg vil koble denne om slik at jeg ikke trenger å skru gain opp til maks for å få noe som ligner på respons, hvordan skal jeg gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antageligvis er de to utgangene paralellkoblet internt. Så det er bare å koble ledningene som vanlig. Grunnen til at det er to innganger er for å få bassen fra både venstre og høyre side fra de spillerne som ikke har dedikert subwooferutgang.

Lenke til kommentar

Enig der, men det var ett bilde fra maualen som fikk meg til å undre litt:

post-137340-0-09773300-1307457397_thumb.jpg

Det snakkes jo her om 4-8 ohm, så er mulig det er lite relevant.

Grunnen til at jeg lurer så mye er fordi jeg har fram til nå måtte kjøre gain på fullt for å få noe effekt, selv om forsterkeren skal kunne levere mer enn det jeg har fått til nå.

Lenke til kommentar

Begge plussene på elementet til pluss ut på forsterkeren, og begge minusene til minus ut fra forsterkeren. Forsterkeren din har bare EN utgang, derfor det heter MONOforsterker. Det at det er 2 pluss og 2 minus ut av forsterkeren, er bare for å gjøre det enklere å koble til flere suber/spoler, så du kan godt koble en spole til hver utgang hvis du ønsker det, så har du fortsatt paralellkoblet suben ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...