Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

varmeskjært motor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beregn komplett ny motor.

 

Feil.

 

I værste fall så må du kjøpe en ny sylinder/m stempel.

 

Hvis skaden ikke er så stor kan sylinderen hones

 

Siden jeg ikke er synsk(som deg) så anbefaler jeg å beregne en helt ny motor.

 

Du tar nok feil selv

I værste fall så er veiva knekt , stempelet knust , sylinderen og topplokk sprekt, deler av dette gått inn i gear og ødelagt dette også. (I værste fall ikke i beste fall)

Kan du motor så er det jo bare å skru opp før du kjøper, da ser du hva som er ødelagt.

Sikkert en grunn til at selger ikke fikser dette før salg .. Ikke sant.

 

Og hvorfor har den varmsjært seg ??? Mangel på vann eller var det olje.. Ikke vet jeg er ikke synsk.

 

Når du skal kjøpe en MC med defekt motor så gå ut i fra at en er helt gåen når du tenker kostnad.

Hvis ikke så kan du jo bare si at du sikkert vinner i LOTTO til helgen også så går alt bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Beregn komplett ny motor.

 

Feil.

 

I værste fall så må du kjøpe en ny sylinder/m stempel.

 

Hvis skaden ikke er så stor kan sylinderen hones

 

Siden jeg ikke er synsk(som deg) så anbefaler jeg å beregne en helt ny motor.

 

Du tar nok feil selv

I værste fall så er veiva knekt , stempelet knust , sylinderen og topplokk sprekt, deler av dette gått inn i gear og ødelagt dette også. (I værste fall ikke i beste fall)

Kan du motor så er det jo bare å skru opp før du kjøper, da ser du hva som er ødelagt.

Sikkert en grunn til at selger ikke fikser dette før salg .. Ikke sant.

 

Og hvorfor har den varmsjært seg ??? Mangel på vann eller var det olje.. Ikke vet jeg er ikke synsk.

 

Når du skal kjøpe en MC med defekt motor så gå ut i fra at en er helt gåen når du tenker kostnad.

Hvis ikke så kan du jo bare si at du sikkert vinner i LOTTO til helgen også så går alt bra.

 

Du har ikke kjørt mye sykkel har du vel? Og langt mindre skrudd på en? For det første, så er det stort sett kun 2-taktere som har det med å skjære seg. Altså har den skjært seg mest sannsynlig fordi eieren har slått av på gassen og brukt motoren som brems, hvilket betyr at smøringen som blandes med bensinen har blitt stengt av.

 

Veiva er ikke knekt, det er en liten motor vi snakker om her.. Det skal større krefter til enn noen biter stempelring for å skade den. Ei heller er stempelet knust. Det er i aluminium. Det blir lett skadet, men er for seigt til å bli knust. Og gearkassen sitter ikke i veivhuset. Mulig de deler olje, men avfall fra motoren går ikke inn i gearkassen..

 

Slik jeg ser det, så er dette muligheten til å prute en sykkel latterlig langt ned i pris, og komme unna det med små reparasjoner. Jeg vil ikke anbefale en å horne sylinderen når man først har skjært den en gang. Men kjøp en ny sylinder og få den ekstra effekten det er med på kjøpet. En pent innkjørt sykkel går mye bedre enn en hardt kjørt en som er hornet ihjel..

Lenke til kommentar

ok.

så det blir en del jobb uansett, så jeg driter i den. :)

takk for svar

 

Ja det blir fryktelig mye jobb..

 

Du må tappe av oljen

Løsne fire motorbolter

Løsne en låsering og bytte stempel

Sette på nye stempelringer

Løfte av sylinderen og sette på den nye

Og montere sammen med ny pakning.

 

Dette er typisk grasjemekk som ungdommene gjør hele tiden. Og det er noe du lærer å bruke nevene dine med.. Dette er LETT!!!

Endret av Patience
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beregn komplett ny motor.

 

Feil.

 

I værste fall så må du kjøpe en ny sylinder/m stempel.

 

Hvis skaden ikke er så stor kan sylinderen hones

 

Siden jeg ikke er synsk(som deg) så anbefaler jeg å beregne en helt ny motor.

 

Du tar nok feil selv

I værste fall så er veiva knekt , stempelet knust , sylinderen og topplokk sprekt, deler av dette gått inn i gear og ødelagt dette også. (I værste fall ikke i beste fall)

Kan du motor så er det jo bare å skru opp før du kjøper, da ser du hva som er ødelagt.

Sikkert en grunn til at selger ikke fikser dette før salg .. Ikke sant.

 

Og hvorfor har den varmsjært seg ??? Mangel på vann eller var det olje.. Ikke vet jeg er ikke synsk.

 

Når du skal kjøpe en MC med defekt motor så gå ut i fra at en er helt gåen når du tenker kostnad.

Hvis ikke så kan du jo bare si at du sikkert vinner i LOTTO til helgen også så går alt bra.

 

Du har ikke kjørt mye sykkel har du vel? Og langt mindre skrudd på en? For det første, så er det stort sett kun 2-taktere som har det med å skjære seg. Altså har den skjært seg mest sannsynlig fordi eieren har slått av på gassen og brukt motoren som brems, hvilket betyr at smøringen som blandes med bensinen har blitt stengt av.

 

Veiva er ikke knekt, det er en liten motor vi snakker om her.. Det skal større krefter til enn noen biter stempelring for å skade den. Ei heller er stempelet knust. Det er i aluminium. Det blir lett skadet, men er for seigt til å bli knust. Og gearkassen sitter ikke i veivhuset. Mulig de deler olje, men avfall fra motoren går ikke inn i gearkassen..

 

Slik jeg ser det, så er dette muligheten til å prute en sykkel latterlig langt ned i pris, og komme unna det med små reparasjoner. Jeg vil ikke anbefale en å horne sylinderen når man først har skjært den en gang. Men kjøp en ny sylinder og få den ekstra effekten det er med på kjøpet. En pent innkjørt sykkel går mye bedre enn en hardt kjørt en som er hornet ihjel..

 

Har nok kjørt en del (ca 20 år).

Skrur en del på MC ja. Litt hobby liksom kan du si rette opp og bygge opp skadede sykler. Så vet hva det koster selv om du gjør ting selv. Og hvor lang tid det kan ta før man har alle deler.

Må man sette bort ting er det grisedyrt.

Derfor anbefaler jeg TS å beregne kostnaden lik en ny motor. Ikke håpe på at ting kan fikses billig,

da kan selger fikse det først.

Igjen så snakker du som om du er synsk.

Ikke alle kan skru og mekke , eller har lokaler til det.

 

Bare 2 taktere som skjærer seg :-) gullkorn Ha ha. Spesielt når Aprilia RS 125 er en 2 takt Hi hi.

 

PS! Man honer en sylinder ikke horner.

 

Stemmer at det er et skille mellom veivhus og gearhus, men de deler olje og det kan komme biter fra veivhus og inn i gearhus hvis stempelstang eller veiv gå i stykker.

Enig med deg at det er lite sannsynlig, men kostnadsmessig mener jeg man må tenke på dette så lenge man ikke har åpnet og sett.

 

Vil vel også tillegge at det er litt mer enn 4 bolter å løsne.

Litt vel enkel fremgangsmåte.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Selv tror jeg bare at det er å bytte sylinder å stempel.

 

Men hvis du må bytte motor koster denne bare 4400kr på Ebay, så sykkelen blir ikke å veldig dyr uansett...

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Aprilia-RS125-RS-125-10hr-original-engine-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem4aaafb1ed2QQitemZ320696164050QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories#ht_500wt_924

 

Edit: Sylinder til ca 1900kr

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Aprilia-RS-125-Cylinder-NEW-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2eb26574dcQQitemZ200561489116QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories#ht_500wt_924

Endret av Rockna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...