Gå til innhold

Lyse, problemer med åpning av porter!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg sitter nå på en Lyse linje som skal høre til å være 25/25. Det aller første som slo meg var da jeg prøvde å kjøre en test på www.speedtest.no, der siden klarte å måle inn hastigheten til rundt 25 mbit, mens den aldri fikk tilgang til å måle uthastigheten på linja. Det samme skjedde da jeg prøvde å måle hastigheten via www.itavisen.no. Nedhastigheten fungerer som den skal, men det blir problemer igjen når uthastigheten skal måles.

 

Har kjørt en TP test etter anbefaling fra Lyse, har i tillegg kjørt Lyses eget speedometer som viser den reelle hastigheten både opp og ned, ingen problemer her. Har i tillegg kjørt en test via TP test som har laget en logg på testen som jeg har sendt inn til Lyse for videre undersøkelser. De svarer med at alt skal være som det er.

 

Hjemmesentralen som er installert i huset jeg bor i (jeg bor i en leil i huset til mitt søskenbarn), er av den eldre/eldste typen ifølge Lyse. Vi har prøvd å koble oss på hjemmesidene til Lyse for å se om det var noen muligheter for å forandre ting der, uten hell, grunnet hjemmesentralen ikke støtter dette.

 

Jeg har koblet til en D-Link DIR655 trådløs router direkte inn i hjemmesentralen, og videre koblet min hovedmaskin inn i DIR655'en via kabel. Jeg har prøvd både å forwarde porter via "Port Forwarding" i router options, og prøvd å åpne dem via "Virtual Server" i routeren uten hell. Jeg har i tillegg satt IP'en til min maskin til DMZ uten hell her heller. Ifølge support fra Lyse, skal dette være det eneste jeg trenger å gjøre for å åpne evt porter jeg vil åpne, men det fungerer ikke.

 

Jeg har, for noen år siden, hatt et eget abonnement på Lyse, og koblet mitt nettverk den gang opp på nøyaktig samme måte som det er koblet opp nå, uten å ha noen problemer i det hele tatt med åpning av porter, målinger av båndbredden via tester på nettet o.l.

 

Det snodige med dette, er at en kompis av meg, som også har Lyse, har akkurat de samme problemene når det gjelder målinger av hastigheten, og når det kommer til spørsmålet om å åpne porter. Lyse på sin side hevder de ikke har kjennskap til at noen har dette problemet.

 

Finnes det andre her på forumet som har, eller har opplevd/kjenner til problemet og en eventuell løsning på det?

 

Takker for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du går via et annet modem før veggen så må du sikkert sette modemet i bridge mode for at det skal hjelpe å åpne porter i routeren

 

Det glemte jeg å si, jeg nevnte dette for Lyse support ettersom jeg hadde lest det på nettet tidligere ang å be dem sette sentralen i bridge mode, men den stod visstnok allerede i bridge mode ifølge dem.

Lenke til kommentar

Hos meg er plutselig heller ikke portene åpne lenger. Merkelig, da jeg ikke har endret noen innstillinger på verken ruter eller PC. Har forøvrig Lyse-sentralen i bridgemodus med egen trådløsruter som har fungert som en drøm.

 

Har mistanke om at Lyse/Altibox har tullet det til en eller annen plass...

Lenke til kommentar

Hos meg er plutselig heller ikke portene åpne lenger. Merkelig, da jeg ikke har endret noen innstillinger på verken ruter eller PC. Har forøvrig Lyse-sentralen i bridgemodus med egen trådløsruter som har fungert som en drøm.

 

Har mistanke om at Lyse/Altibox har tullet det til en eller annen plass...

 

Har du testet hastigheten på sider som www.speedtest.net og www.itavisen.no? Hvis du har, har du da også problemer med tilkobling når testen skal måle opphastigheten?

 

Jeg har snakket (igjen) med Lyse angående dette, og de klarer ikke se at det kan være noen problemer, så lenge at TPTest og Lyse sitt speedometer viser den reelle hastigheten.

 

Vet du hvilken type hjemmesentral du har (generasjon)? Jeg fikk inntrykk av han jeg snakket med sist hos Lyse at Lyse driver og oppgraderer systemet sitt, og muligens vil de eldste hjemmesentralene bli utdatert. For meg, hadde jeg mulighet for å oppgradere hjemmesentralen til en av de nyeste, hvis ikke den nyeste for 800,- inkl. montering.

 

Kanskje det er dette som må til for å få det nettet man betaler for?

Lenke til kommentar

Usikker på hvilken generasjon min hjemmesentral er, men jeg kan ihvertfall slå bridgemodus av/på via Lyse sine hjemmesider. Speedtest.net og ITavisen.no viser noenlunde riktige resultater, men opplastingshastigheten er rundt 10mbit for lav (30 istedenfor 40 mbit).

Lenke til kommentar

Dersom du kan logge deg på dine sider og forwarde porter der, har du mest sannsynlig en av de nyere generasjoner av hjemmesentraler. Den jeg sitter på her, har ingen funksjoner via mine sider på Lyse/Altibox.

 

Viser speedometeret feil på opphastigheten din på flere tester og/eller hver gang du kjører en test, bør du ta kontakt med Lyse og evt. kjøre en feilsøking på linja for å finne ut om det kan være noe kluss der.

 

Lyse sitt eget speedometer finner du forøvrig på http://speedometer.altibox.no og du kan ta en test via TPTEST som du finner her: http://www.bredbandskollen.se/tptest.php?sektion=1. Velg "TPTEST 5 - för Windows och Mac OS X" og kjør en test der.

 

Begge testene jeg har gjort via Lyse sitt speedometer og TPTEST viser som sagt den reelle hastigheten som jeg skal få fra Lyse.

Lenke til kommentar

Hm, har du prøvd å koble PCen rett i Lyseboksen, og se om det fungerer da? Virker det ikke da, er det jo mye som peker på at de har ødelagt noe.

 

Hos meg fungerer både speedtest.net og itavisen sitt i det minste.

Endret av TheScorp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...