Gå til innhold

Hvordan bli elektriker i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år gammel og gikk allmennfag, og har nå lyst til å ta elektrikerutdannelse, men vil helst slippe å gå på videregående i 2 år til. Jeg kan vel heller ikke det siden jeg allerede har gått vgs. Jeg har vært inne på nki.no og sett at de tilbyr nettundervisning for elektriker, sjekk denne linken for å se hva de tilbyr. Er dette nok, eller er det mer man må ta? Hvis man klikker på "opptakskrav" står det at man må ta Elektrofag Vg 1 og Elenergi Vg 2. Når man klikker på disse kommer følgende fag i "modul 1" opp:

Lær å lære

Elenergisystemer

Automatiseringssystemer

Data- og elektronikksystemer

I tillegg til Norsk, engelsk, matte, kroppsøvning, og naturfag. Dette regner jeg med at jeg kan få slippe å ta om igjen, ettersom jeg har vitnemål med disse fagene, og matte til og med 2mx. Kan det da stemme at alt jeg trenger å ta eksamen i er de 4 fagene over, før jeg kan søke lærlingplass? I både "elektriker" "elektrofag vg 1" og "elenergi vg 2" hos nki ser det ut som disse fagene er felles for alle modulene i utdanningen, og så er det bare de vanlige fagene som jeg allerede har.

Dersom noen med erfaring og peiling på det å etterutdanne seg til elektriker når man har allmennfaglig vitnemål kan uttale seg vil jeg være meget takknemlig for det. Vil det være mulig for meg å gjøre de nødvendige fagene unna på 1 semester, for deretter å være lærling i 2.5 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 år senere...

Det er to hovedmåter å få tatt fagbrevet på, enten ved å gå 2 år på vgs + 2 år som lærling, eller ved å gå opp som praksiskandidat. Då må du kunne dokumentere minst 25% mer erfaring enn en vanlig lærling har.

Vanligvis blir dette 4+1=5 år med arbeidserfaring innanfor yrket.

Før fagprøva må du også avlegge ein teoretisk eksamen.

Uansett så bør du ta kontakt med opplæringskontoret i ditt fylke, ansvaret for den vidaregåande skulen ligger hos fylkeskommunen.

Spør der kva dei krever, og om dei eventuelt har eit opplegg som du kan få innpass i. Det kan også være at du der kan få hjelp til å finne relevante bedrifter der du kan opparbeide deg fagerfaring.

Det er også mulig at du kan få tilbud om å ta all teorien som privatist på kveldstid, slik at du kan jobbe som normalt dei to fyrste åra, og deretter hoppe rett inn som lærling i to år før du tar fagprøva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...