Gå til innhold

Erfaringer med phonzo iptelefon

Anbefalte innlegg

Har noen erfaringer med:

phonzo

Er dette en seriøst levrandør?

Har sjekket litt opp, og det virker ut som disse krever personnummer, på et kontantavtale.

Men aner ikke om dette stedet har lov å kreve personnumer, har de fått tilatelse fra datatilsynet om det?

Vet noen hvordan man sjekker det?

Fordi jeg syns prisene virker litt for gode å være sant, så jeg er usikker på om dette er helt å stole på.

Har hørt om en måte å sjekke om personnummeret sjekkes mot kredittselvskap er å skrive de 6 første sifferene + 5 siste tall med 0 isteden.

Hvis dette gir en feilmelding er det mulig å si om det det er snakk om dårlig svindel eller ikke. Men vet ikke om det blir litt ulovlig å gjøre slik.

Ingen har 5 nuller i personnummet?

Selv om siden skulle ha "HTTPS" altså kryptering kan jo hvem som helst klare å lage en falsk side som virker troverdi nok å få folk å registere seg med personnummer om tjenesten er bare svindelforsøk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen har fem nuller i personnummeret sitt nei. Men at de gir en feilmelding på dette sier ingenting om de bruker en kredittsjekk eller ikke, ettersom det er enkelt å lage en kode som sjekker om et fødsels og personnummer kan være reelt eller ikke.

Eg har brukt Phonzo tidligere, og var da fornøyd. Men det er nå 4-5 år siden, så de kan jo ha endret seg.

Lenke til kommentar

Phonzo har holdt på en stund og er et seriøst selskap. Også telenor ber om personnummer på kontantkort. Dette er for at det skal sjekkes at du er en ekte person.

I tillegg så må man ha hele personnummeret ditt for å sjekke om du er deg. Det er mange som har bursdag hver eneste dag.

Lenke til kommentar

Men hvorfor tror du det er nødvendig å oppgi personnummet?

Hvis man velger ingen månedavgift trenger man i så fall kun et kredittkortnummer.

Vet at de flere levrandører som selger tjenester, er det ofte krav om personnummer, men jeg ser ikke noe grunn til det?

Lenke til kommentar

Nå er det jo problem hvis man gi fra seg personnummer til nesten alle tjenestelevrandører rundt i landet, kanskje tjenesten holder til i sverige? får nesten intrykk av det.

Nå er telenor ganske så kjent, så flere ville vært trygge her.

Men phonzo høres for meg enten russisk eller spansk ut.

Hvordan kan man vite at personnummer ikke blir solgt, hvis man ikke betaler 200 kr i måneden?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fordi de er registrert av post og teletilsynet og de er nødt til å sjekke at du er en ekte person. Derfor. Telefonnumre i Norge skal være registrerte pga kriminelles muligheter til å bruke uregistrerte telefonnnummer tidligere var et stort problem.

Les: http://www.datatilsynet.no/templates/article____155.aspx

Fødselsnummer regnes ikke som en sensitiv opplysning og er ikke taushetsbelagt. Nummeret kan likevel bare brukes når det er saklig behov for det og sikker identifisering ikke kan oppnås på annen måte.

Altså hvis det er noen useriøse personer/bedrifter som selger personnummer med navn videre.

Så hjelper det ikke kampen for kriminelle eller?

Sansynligheten er liten. Men ja det er jo fysisk mulig.

Lenke til kommentar

Og hva har det med temaet eller spørsmålet ditt å gjøre?

Skulle eg kjøpt meg en slik tjeneste i dag ville eg pga tidligere erfaringer med Phonzo ikke vært bekymret for å handle hos de. Men siden det er 4-5 år siden eg var kunde der sist nå så kan eg ikke garantere at de yter samme service som før.

Men siden andre her også er fornøyd tviler eg på at risikoen er stor.

Lenke til kommentar

Har brukt Phonzo siden de 2004, da het de noe annet men ble kjøpt opp og endret navn. Mener bestemt at de er et norsk selskap.

Kan ikke si noe negativt om Phonzo. Kan ikke huske at det noen gang har vært nedetid.

Lenke til kommentar

Fordi de er registrert av post og teletilsynet og de er nødt til å sjekke at du er en ekte person. Derfor. Telefonnumre i Norge skal være registrerte pga kriminelles muligheter til å bruke uregistrerte telefonnnummer tidligere var et stort problem.

Les: http://www.datatilsynet.no/templates/article____155.aspx

Poenget ditt er?

Altså hvis det er noen useriøse personer/bedrifter som selger personnummer med navn videre.

Så hjelper det ikke kampen for kriminelle eller?

Sansynligheten er liten. Men ja det er jo fysisk mulig.

Selvfølgelig er det mulig...

Lenke til kommentar

Jeg stiller heller spørsmålet anderledes:

Har jeg Phonzo Cash, hvor mye må jeg ringe før Phonzo kan tjene penger på dette?

Nå er det vel telefonen til ca 1200 kr er jo litt dyr, men ja Iptelefoni koster idag.

Nå påstår jeg ikke at Iptelefoni er dyrere en f.eks netcom/telenor å drifte.

Men alikevell har jeg vanskeligheter å se at de som selger dette faktisk kan tjene penger på lengere sikt.

Med mindre f.eks Altibox eller større fiberlevrandører betaler for å få kunder?

Lenke til kommentar

Akkurat det må du nok ta opp med Phonzo, da eg tviler på at noen her vet hva de tjener på produktene de selger, og hadde noen her visst det hadde de ikke hatt lov til å si noe om det.

Hva Altibox gjør for å få kunder er vel klinkendes likegyldig i en diskusjon om Phonzo erfaringer...

Lenke til kommentar

Men du ser jo her hvis du kjøper tjenester:

Billig + Nystartet bedrift = større fare for å gå konkurs

Nå er det jo ikke ille for meg å kjøpe noe som kan går konkurs.

Men hvis det slik jeg taper en 1000 lapp på 2 måneder, sparer jeg ikke stort penger på det.

Tror dere disse iptelefonene kan bruker med andre levrandører også?

Slik at det verste som kan skje er å miste personnummeret sitt.

Men hvis dette selvskapet har holdt på i en 5 år periode, tror jeg skal være litt uheldig her.

Lenke til kommentar

De er ikke akkurat nye når de har vært i bransjen i 6-7 år.

Om det utstyret du får er originalt fra produsent og ikke subsidiert så pleier det sjeldent å være et problem å bruke det mot andre leverandøren. Utfordringen er om Phonzo selger deg utstyret billigere for å få deg som kunde, og samtidig låser utstyret til å kun gå mot Phonzo.

Eg har aldri kjøpt utstyr fra Phonzo, så eg vet ikke hva de gjør. Men for eks Telio knytter utstyret de sender ut opp til seg. I praksis det Telio utstyret gjør er at de låser utstyret via verktøy de har fått fra produsenten og setter utstyret opp til å ALLTID hente ned konfig i fra Telio. Så om du skulle klare å komme deg inn i menyene til utstyret for å endre inntillingene så vil utstyret etter kort tid laste ned ny konfig og dermed overskrive endringene dine.

Derfor, når eg drev på med dette, så kjøpte eg utstyret selv fra uavhengige leverandøren, og så kjøpte eg selve kontoen i fra Phonzo. Da kan eg selv bytte utstyr etter ønske, men måtte også drive litt feilsøking selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...