Gå til innhold

Gaver til politiske parti. Ikke korrupsjon?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig med deg, men mest ut i fra det faktum at mer penger til partiene gir større sjanse for at vi nærmer oss amerikansk pengebruk i valgkampene og dermed antagelig også enda mer one-liner-politikk. Særlig ettersom stadig fler presser på for politisk reklame.

Lenke til kommentar

Det ikke til å stikke under en stol at slik pengestøtte skaper et slags maktforhold mellom giver og mottaker. De som mottar støtten vil gjerne at støttebetalingene skal fortsette, og dermed kan de være tilbøyelige til å ta beslutninger som ganger sponsorene sine.

Lenke til kommentar

LO burde ikke støtte noe politisk parti.(punktum!)

Er det, så fremt pengestøtte er lov, et problem? Jeg mener, LO er da forholdsvis demokratisk av seg...

Poenget mitt er at LO bruker penger (medlemskontigent?) på å sponse et politisk parti ikke alle medlemme støtter. Dette mener jeg er feil, det skal ikke være slik at LO og AP går hånd i hånd som de gjør i dag. LO burde vært en organisasjon som er politisk uavhenging.

Lenke til kommentar

Det er de demokratiske organene som beslutter at de skal gi partistøtte...

Så det er riktig at LO skal støtte AP siden det er størst andel AP velgere i LO? hvorfor skal LO støtte et politisk parti i det hele tatt?(jeg er klar over historien mellom AP og LO)

Lenke til kommentar

Det er de demokratiske organene som beslutter at de skal gi partistøtte...

Så det er riktig at LO skal støtte AP siden det er størst andel AP velgere i LO? hvorfor skal LO støtte et politisk parti i det hele tatt?(jeg er klar over historien mellom AP og LO)

Ja hvorfor ikke? Er man uenig bør det tas opp som en intern sak i LO, evt så får man finne en annen organisasjon til å representere seg.

Jeg ser derimot problemet med at man har lov til å gi pengegaver til politiske partier og det burde vært forbudt.

I Norge må man i det minste offentliggjøre hvem som gir partiene penger, selv om noen har forsøkt å skjule det. At LO gir AP penger er jo kanskje den mest offentlig kjente pengegaven i Norge. Skal vi se på enkeltsaker er det nok da et større problem at f.eks FRP ønsker å holde pengegaver hemmelig før valg.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott at fradraget for fagforeningskontigent økes.

LO støtter de partiene som støtter deres arbeidssaker, og det har tradisjonelt vært AP, men i dag er ikke AP det eneste partiet som får penger. SV får også støtte av LO, men ikke i nærheten så mye.

Enten bør man forby all støtte til pariter(også privat), eller så bør all støtte være lovlig.

Lenke til kommentar

Har skrevet et leserinnlegg tidligere denne uken om dette temaet, håper det kan belyse litt hvorfor LO støtten blir litt feil.. :)

Sjefredaktøren i avisa Avisa Nordland;

“Det er vanskelig å se noen prinsipiell forskjell på LOs pengegaver til de rødgrønne, og at skipsredere og andre rikinger gir millioner av kroner til Høyre og FRP.”

Det at en organisasjon med over 860.000 skal kun finansiere og bidra økonomisk til de rødgrønne er et urettferdig for hvem LO skal representere for arbeidslivet, ikke alle medlemmene stammer fra de rødgrønnes valgkretser. Om LO som organisasjon skal ha mer kredibilitet for landets arbeidstakere bør det være rettferdig når pengegavene skal fordeles, dette innebærer at alle partier skal være inkludert, helst bør LO gjør lik det NHO gjorde i 2005 ved å stoppe pengegavene til Høyre.

Men la det ikke så noen tvil, LO har gjort mye godt og gjør mye bra, og etter et godt samarbeid med Bodø LO’s Ole-Marius Johnsen med “fordomsfritt Bodø” prosjektet har jeg et positivt syn på LO, men pga denne ufrivillige prioriteringen fra medlemmenes side gjør at jeg er skeptisk til å bli LO tilhenger. Om jeg skal betale LO kontingent vil jeg at det skal være likhet for alle partier!

Høyre, partiet for landets skipsredere og rikinger er et ofte hørt utspill pga Høyre mottar frivillig støtte fra privatpersoner. Skal man tro dette utspillet bør det partiet med best økonomi få krones til denne tittelen, dette partiet blir rart nok ikke Høyre, så hvem blir det da? Etter å ha klikket meg inn på SSBs sider over partifinansiering fra 2009 ble jeg litt paff, Høyre mottok en samlet sum fra alle inntektskilder på litt over 88 millioner kroner, Arbeiderpartiet har som landets rikeste parti over 173 millioner å rute med, i for å sette dette i perspektiv er AP sentralt’s økonomi er nesten like stort som Høyres og FRPs samlende inntekter til sammen!

Sjefredaktøren sier videre;

“Det er en del av den politiske kampen i samfunnet. [...] Det gir innsyn i hvem som er aktører i vårt demokrati”

Forskjellen mellom en organisasjon med 0,86 millioner og enkeltmenneskers bidrag til de politiske partiene er grad av frivillighet. Når LO’s tilhengerer tilhører alle partikretser er derfor naturlig å trekke i tvil om hvem LO skal representere som helhet når dem kun støtter utvalgte partier med særbehandling. Høyres rikinger er Ildsjelene som har valgt å bli H-partner, og jeg er en av dem. Min støtte er kanskje ikke verdens største, 50 kr hver måned, men dette er 10% av min samlende månedlige inntekt, og vi “rederieierne” gav i 2009 en samlet pot på 3,4 millioner kroner, noe som er fem ganger mer enn hva Arbeiderpartiet fikk i privat støtte, men like vel litt over fem ganger mindre i hva LO støtten til Arbeiderpartiet er på, henholdsvis på litt over 18 millioner fra organisasjonene i arbeidslivet i 2009.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...