Gå til innhold

Fujifilm S7000 hva kan man forvente?

Anbefalte innlegg

Ser ut som S7000 kan være et knallkamera til en akseptabel pris.

Er det noen som har erfaringer med den forrige modellen S602 Zoom. S7000 skal jo være en etterfølger, så det kan jo hende noen av svakheten fra S602 Z er videreført? Hva bør man spesielt kanskje håpe at Fujifilm har forbedret bortsett fra LCD-skjermen som har fått høyere oppløsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt skuffet over at de ikke har valgt en AF-hjelpelampe til kameraet, samt mulighet for lavere ISO enn 160. Hadde vel egentlig regnet med en SR brikke i kameraet også, men dette behøver ikke være noen bakdel. Blir spennende å se hva slags spec. og pris S9000 vil få. Er også spent på billedkvaliteten til S5000.

Lenke til kommentar

Enig at S7000 ser meget imponerende ut.

At den ikke har hjelpelampe spiller ingen rolle, det virker som fotoskribenter har hengt seg helt opp i denne AF lampen. Jeg kan ikke si at jeg har stoppet opp noen gang og sagt, pokker at jeg ikke har AF lampe, men det gjør tydeligvis mange fotoskribenter.

Det som irriterer er ISO verdien og at max lukkertid er 15sek, kanskje også begrensningen på video til 13sek. Jeg kan ikke skjønne at det stemmer og det er vel mulig det er feil.

Hvorfor er det så vanskelig og få laget et digi.kamera som takler lange lukkertider?

Jeg tror ikke jeg bytter enda, men det nærmer seg snart det perfekte kamera.

Sleng på ISO-50, ubegrenset lukkertid/video og 20x zoom :yes:

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke SÅ opphengt i AF-lampe, så lenge den autofokusen fungerer normalt i de fleste belysninger. Tar sjelden bilder i tussmørke uansett. Lurer på hvordan det fungerer med ekstern blits. Vil kameraet bruke den eksterne blitsens AF-lampe mon tro?

Skjønner ikke helt hvorfor ISO-verdien irriterer, så lenge bildekvaliteten er bra (noe vi må forvente at det er)???

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor ISO-verdien irriterer, så lenge bildekvaliteten er bra (noe vi må forvente at det er)???

Det lurer jeg også på... Hvis man greier å få like lite bildestøy ved

200 ISO som ved 50 ISO så er det jo bare fint.

For fotofilm så er jo ISO og korning sterkt korrelerte, men det trenger

det vel ikke å være for digital film...

Lenke til kommentar

Kameraet ser lovende ut det. Jeg holdt på å bestille meg et 602z, men likte ikke helt oppløsningen. Nå er dette på plass, og kameraet mangler bare en ting: AF-hjelpelampe. Min teori er at dette ikke er med på den nye modellen fordi de sparer penger ved å bruke samme kamerahus som forgjengeren. Tror ikke det er noe stort problem, men har lest endel på andre forum der de sier de savner det på 602'en. S7000 ser ut til å bli et perfekt kamera, nesten. Sånn er det alltid.

Er faktisk også litt interessert i S5000, men der holder vel ikke bildekvaliteten mål er jeg redd.

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at det mister noe av det som var mest tiltrekkende ved S602Z, nemlig hastigheten som konkurrerte med mange av de raskere speilrefleksmodellene. Å gå ned fra 5fps til 3,3fps, samt å senke hastigheten til 2 fps på den geniale funksjonen der man kan ta inntil 25 bilder og beholde de siste fem var litt skuffende. Men uansett vil jeg si at jeg heller vil gå for dette kameraet enn S602z, av hensyn til oppløsning.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe profesjonell sportsfotograf nei, men tar en del bilder i forbindelse med sportsaktiviteter, mest innen ski og kampsport, og har ofte sett behovet for å ha et kamera som er raskere enn det nåværende kameraet jeg disponerer (CP 4500), og kommer til å vektlegge hurtighet ved mitt neste kamerakjøp.

Lenke til kommentar
Er litt skuffet over at de ikke har valgt en AF-hjelpelampe til kameraet

Litt tidlig i denne diskusjonen kom denne påstanden opp. Jeg stusser litt på om dette medfører riktighet? S5000 har hjelpelampe i følge spesifikasjonen og "introduksjonen" på dpreview.com. Da må AF-lampen være den lampen som sitter mellom "grepet" og søkerhuset???? Den samme lampen sitter på S7000.

Derfor tror jeg at S7000 også har AF-hjelpelampe... Eller er jeg helt "på bærtur" her nå? (Det ser uansett ikke ut den lampen er automatisk hvitbalanse, siden glasset er gjennomsiktig)

Noen som er uenige, eller som vet mer enn meg?

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at S7000 ikke har AF-lampe, det har den ikke. Det står ikke beskrevet noe sted at den har det (og mange syntes det er dumt). Les Fujiforumet på dpreview hvis du er i tvil. Som nevnt tidligere tror jeg dette skyldes at de bruker det samme huset på S7000 som på 602'en :cry:

Lenke til kommentar

Ja, det er disse som brukes. Dette er ikke en AF-lampe, men en annen type hjelpemiddel for AF (samme som på 602'en). Du kan lese tester av den hvis du lurer på hvordan det fungerer. Dvs. at kameraet er ikke dårlig til å fokusere i svakt lys, men kan f.eks. ikke fokusere i fullstendig mørke som enkelte med AF-lampe kan. Noen sier dette ikke er noe problem, mens andre gjerne ville hatt en AF-lampe slik S5000 har fått. Ble det klarere nå?

Du kan lese om systemet her: http://www.digit.no/Tester/fuji_s602/s602_3.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...