Miio86 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Hei Jeg kjøpte en kombi vaskemaskin i november 2007 på Elkjøp. Siden den gang har tørketrommelen gått 3 ganger og sentrifuga 1 gang. Jeg har hatt reperasjoner på den 3 ganger, og skal nå få ny maskin siden de ikke får reparert den. Jeg var i butikken i dag, og da skulle de ha svimlende 1400 kroner av meg!! Dette var da for prisforskjellen mellom den gamle og den nye, samt for henting av den gamle og levering av den nye. Uten å lage for mye bråk, betalte jeg og gikk, men sitter her nå og irriterer meg - for dette er vel ikke riktig? Jeg har lest forbrukerkjøpsloven, og jeg skal vel ikke måtte betale mellomlegget for ny vaskemaskin? Den nye var den billigeste de hadde, samme merke og funksjoner som den ødelagte - bare en nyere modell. Det er vel ikke mitt problem som kjøper at butikken ikke har samme produkt? Har man ikke krav på nytt produkt som er tilsvarende eller bedre enn det gamle, uavhengig av pris? Jeg fant ingen regler om hvem som evt. må ta på seg utgiftene for levering, men dette er snakk om en vaskemaskin som jeg overhode ikke har mulighet til å frakte til butikken eller på dynga for den sakens skyld. Jeg er heller ikke interessert i å betale flere hundre kroner for å få hentet og levert, da dette etter min mening er en utgift som jeg egentlig ikke skulle hatt - hadde bare den første jeg kjøpt funket som det skulle. Er det noen der ute som kan kaste lys over denne saken, slik at jeg evt kan dra tilbake til butikken og få tilbake pengene? Setter stor pris på svar! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Forbrukerkjøpsloven, paragraf 30, første ledd: Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Hva er avhjelp? Avhjelp er enten reparasjon av produktet eller omlevering. Omlevering er nå du får en ny maskin dersom de ikke kan eller vil reparere det gamle produktet. 1 Lenke til kommentar
Miio86 Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Forbrukerkjøpsloven, paragraf 30, første ledd: Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Hva er avhjelp? Avhjelp er enten reparasjon av produktet eller omlevering. Omlevering er nå du får en ny maskin dersom de ikke kan eller vil reparere det gamle produktet. Ja, dette fikk jeg med meg. Men å få en ny maskin og få en ny maskin levert på døra - er dette samme sak? For de tar jo 650 kroner bare for å levere produktet.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Regelen er klinkende klar. Du skal ikke være økonomisk lidende for at produktet ikke fungerer og må byttes. Alternativet ville vært at du leide noen til å hente og levere, for så å kreve dette tilbakebetalt av selger. 1 Lenke til kommentar
Miio86 Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Okey, tusen takk for svar Da skal de få et hyggelig besøk av meg i morgen! Et annet spørsmål, de 1400 kroner jeg faktisk betalte for dette her, har jeg rett til å få pengene tilbake, eller vil jeg få en tilgodelapp? Endret 7. juni 2011 av Miio86 Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Okey, tusen takk for svar Da skal de få et hyggelig besøk av meg i morgen! Et annet spørsmål, de 1400 kroner jeg faktisk betalte for dette her, har jeg rett til å få pengene tilbake, eller vil jeg få en tilgodelapp? Cash back, jeg har ikke link men jeg kan si med 100% at tilgodelapp ikke er godkjent av forbrukerådet. 1 Lenke til kommentar
darket Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Ved omlevering har du krav på et tilsvarende eller bedre produkt, uten mellomlegg. Frakt til og fra skal dekkes av selger. Men ved 4 gangs service er det normalt at du får hevet kjøpet i de fleste tilfeller, det kan være lurt hvis du har betalt mye for maskinen, og får bedre produkt idag for mindre penger. Kan hende de tror du vil heve kjøpet, da har du krav på pengene tilbake, evnt legge de i ny maskin, eller bedre maskin men da med mellomlegg. Har du spurt dem om dette? Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Alt som har blitt sagt her er riktig, men jeg ville likevel ringt Forbrukerrådet og lagt fram saken for dem. Da kan du henvise til Forbrukerrådet og fortelle at du har snakket med dem, og hvilke regler som gjelder, om selger skulle slå seg vrang. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Som alle andre sier, om dette var det mest tilsvarende produktet butikken kunne tilby, så skal ikke du betale noe mellomlegg, du skal heller ikke betale frakt. Anbefaler å kontakte Elkjøp via http://www.facebook.com/elkjop om det ikke fører fram å snakke med butikken :-) Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 (endret) 3 like feil kan du få pengene tilbake. Dra tilbake, bruk elkjøps 30dagers åpent kjøp på den nye. Lever så maskinen tilbake. Så få alle pengene tilbake, kjøp så ny maskin en annen plass.... Endret 11. juni 2011 av Lakshore Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 3 like feil kan du få pengene tilbake. Dra tilbake, bruk elkjøps 30dagers åpent kjøp på den nye. Lever så maskinen tilbake. Så få alle pengene tilbake.... Nå blander du to ulike ting. Når samme mangel oppstår for tredje gang kan forbruker kreve å få hevet kjøpet. Selger er ikke forpliktet til å uoppfordret heve kjøpet. Åpent kjøp er en tilleggstjeneste selger her tilbyr og de kan derfor sette sine egne betingelser. Eg tviler på at forbruker her vil kunne få medhold i at omlevering går inn under 30 dagers åpent kjøp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå