LMH1 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Hei, kan noen fortelle meg om det er mulig å gjøre dette: (ISP/coaks) til internetmodemet. Koble til switch eller (Y forgrening) også koble til 2 forskjellige routere, en trådløs basert, og en kabelbasert (Dlink). Er dette mulig med canaldigital avtale, eller må man ha 2 internetlevrandører eller 2 ip adresser fra internetlevrandør? Grunnen til dette, er fordi jeg kjenner problemer med Jensen routere sliter å koble opp mot bluerayspiller (Sony), Linux arbeidstasjoner (Alle typer), Pophour media tank, etc. Så eneste som funger problemfritt (Plug an play) er Playsation 3, Xbox 360, (Apple Mac OSX SL og windows nyere en XP). Så jeg har prøvd å lete ettet hva årsaken er, enten må DNS fra routeren gir spessielt "Range" som ikke Dlink sliter med. Eller Dhcp serveren fra routeren som er årsaken. Så jeg ser bare løsningen å dele 2 nettverk slik at min linje bruker Dlink som router. Mens Jensen brukes som linje nr 2? Jeg har prøvd dette før, men har ikke fungert, fordi enten så får ene routeren internett og ikke den andre, eller er det omvent. Endret 7. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Du må nesten ha 2 IPer for å kunne få til dette. Men hvorfor ikke bare kjøpe en god router som gir deg det du trenger av både kabel og trådløs? Jeg synes dog at problemet med Jensen Routerne hørtes litt merkelig ut, men det skal jeg ikke gjøre en vurdering av. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Du må nesten ha 2 IPer for å kunne få til dette. Men hvorfor ikke bare kjøpe en god router som gir deg det du trenger av både kabel og trådløs? Ok, det er det vi gjør, Jensen har både super N (300) standard og helt vanlig 100 mbit kobling. Men problemet blir at flere av mine produkter ikke funger, fordi det må være en funksjon jensen router har slått av. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1066780 ser ut som en annen person har tilsvarende problem. På trådløs funger vertfall laptopen med kryptering, men har ikke tenkt å kjøpe trådløs på alt. Fordi kabel er mere stabilt og mere plug and play. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Så hvorfor ikke bare kjøpe en ny, ordentlig, router som både har trådløs og kablet (og det har ALLE routere) Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Jeg har tidligere brukt to PCer via en hub mot CanalDigital kabelmodem. Det fungerte greit - men de kom på helt ulike IPadresser og på hvert sitt subnett. (Så ting som Windows fildeling mellom dem ble klønete. Mildt sagt.) Hvis ikke CanalDigital har endret noe så kan du fortsatt gjøre dette med en switch. Men ikke med bare en y-forgrening. Men helt ærlig så skjønner jeg ikke helt hva som egentlig er problemet ditt, men jeg er relativt sikker på at det kan løses på mer elegante måter enn det du spør om her. Det skal for eksempel ikke være vanskelig å konfigurere en trådløsruter til å ikke fungere som ruter, men kun fungere som et trådløst aksesspunkt. Da kan du koble vegg -> kabelmodem -> dlinkruter -> jensenruter -> maskin 3, maskin 4 \-> maskin 1, maskin 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Så hvorfor ikke bare kjøpe en ny, ordentlig, router som både har trådløs og kablet (og det har ALLE routere) Fordi jeg bor foreløpig hos fordelene mine, og jeg gidder ikke å kjøpe en router. Siden personlig ville jeg gått for gigabit router uten trådløs. Men foreldene mine vil ha trådløs, jeg har ikke noe imot trådløs bare det er en sikkerhetrisiko, og i tillegg neppe stabil løsning. Jeg har vurdert, å koble 2 routere sammen med DHCP, men er sikker på det ikke vil fungere uten å endre (IP range fra 192x168x0x1 som er vel vanlig, til noe annet). Altså slik jeg har min egen router. Men finnes det måter å konvertere signaler på her? Men hvis dere skulle tippe: kan DHCP, Nat, UPnP, DMZ, QoS? Har også funnet ut at homeplugg ikke kan brukes til annet en P2P forbindelse. Bruker man 3 homeplugg mot hverandre, mister en av disse internettilkobingen. Endret 7. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 konvertere signaler? Hva snakker du om? Skru av DHCP på Jensen routeren. sett en IP som passer i forhold til hva dlinken deler ut og plugg den i der. Da deler Jensen ut trådløst til foreldrene dine, mens du kan bruke resten av portene i dlinken. Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Jeg bruker en sånn løsning selv med Ventelo ADSL, men tror det fungerer hos CanalDigital også om du har et modem som bridger og de bruker dhcp. Selv bruker jeg en switch tilkoblet modemet, og til den har jeg koblet en til en linux server og andre til en router. Da får jeg offesielle ip adresser både på routeren og linux serveren. I tillegg har jeg et ekstra nettverkskort i linux serveren som går mot routeren sånn at den også har tilgang på mitt private nett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå