Tweedledee Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Hei, Jeg har nettopp oppgradert BIOS på mitt MSI MS6380LE hovedkort, fra versjon 1.4 til 1.9. Det var ikke noe galt på systemet mitt, jeg var bare nysgjerrig på hvordan man oppgraderer BIOS. Hadde aldri gjort det før, men det så ut til å gå greit. Maskinen booter helt fint, og Sandra og Aida32 er skjønt enige om at jeg nå har v 1.9 av BIOS, det samme er MSIs LiveUpdate-tjeneste. Men. Jeg hadde jo ikke forventet at maskinen min skulle yte dårligere etterpå! Det er ikke mye, men likevel. PC Mark 2002 gir nå jevnt over dårligere resultat. Før Flash: ------------- CPU: 3470 RAM: 2557 HDD: 825 Etter Flash: ------------ CPU: 3373 RAM: 2094 HDD: 771 Som dere ser, er det særlig minne-ytelsen som har stupt. Systemet mitt er slik: HK: MS6380LE (MSI) CPU: Athlon Thunderbird 1.4GHz RAM: 2* DDR-DIMM PC2100 512MB CL2.5 HDD: Seagate Barracuda IV 80GB Jeg er n00b på disse tingene, så jeg har ikke peiling på hva årsaken er. Ikke gjør det så innmari mye heller, men det er jo litt surt da! Kan hastigheten på RAM'en ha blitt satt ned da jeg oppgraderte BIOS? I følge Aida32 er "real clock" for FSB 133MHz, mens minnebussen har "real clock" 107Mhz... I tillegg virker det som om Sandra er litt på bærtur når det gjelder å analysere systemet mitt nå - det var hun ikke før. Nok en gang har det med minne å gjøre; hun påstår at jeg bare har 2 minneslots (jeg har 3), og kjører test på bare halvparten av minnet (512MB). Alle tips mottas med takk & bukk! Lenke til kommentar
hwlars Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 har du slått av de andre proggrammene før du starter, har du resetet bios og sånt? Lenke til kommentar
Tweedledee Skrevet 30. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2003 Jeg fant ut (foruten at denne posten garantert hørte hjemme i prosessor/hk/minne-kategorien) at årsaken var at minnet gikk på for lav hastighet. Med 133Mhz på minnet bedret ytelsen seg en del (selv om den fremdeles er dårligere enn før BIOS flash...) Har ikke funnet ut hvorfor Sandra tuller med meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå