AnonymDiskusjon Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg nøt den ja. Og erstattet den neste dag. Postet av anonym: 99647bbecf77801c30d710df9341c969 1 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Alså i dag? Uansett, det er bare en øl. Har den ligget i et halvt år, så er det ingen som dreper deg om du tar den, og erstatter den dagen etterpå. Joda, litt frekt gjort, men du har vel erstattet den innen du leser dette. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 "IOU en pils. Samboer'n." Hakket ærligere enn å bare ta. Lenke til kommentar
wil Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Hei. Det blir jo på en måte å stjele da, selv om du bor sammen med den personen som egentlig eier den aktuelle tingen. I dette tilfelle en øl. Selv om eieren selv ikke drikker ølet, så må man selvfølgelig spørre først. Du kunne egentlig gjort det bedre å kjøpt deg en øl selv på butikken tidligere på dagen og drukket den istede for å ta en øl som står i kjøleskapet som ikke var din. Ville du gjort det samme på en butikk? Varene der har også ligget en stund og Øl holder seg lenge regner jeg med, og du tar da for pokker ikke øl fra butikken heller. Det er naturligvis lurt å fortelle den aktuelle personen at du har tatt den, og personen må jo på en måte godta det siden at det faktisk har skjedd, men å tolerere det er noe annet. Du skal passe deg litt for det, for da kan den personen/andre personene som du bor sammen med kanskje tro at du gjør det flere ganger. Så ja. Det var galt av deg å gjøre det. Helt klart, men skjedd er skjedd. Kan ikke skrua tia tilbake. Det beste er isåfall å erstatte det du har tatt, eventuelt komme til enighet med eieren og gi eieren den summen som i dette tilfellet ølet koster. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Herregud, er dere fem? Så lenge du har et OK forhold med samboerne dine, vil det neppe være et problem å låne en pils på en tirsdagskveld. 1 Lenke til kommentar
wil Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Så det du mener da er at så lenge man har et godt forhold til en butikk så er det greit å ta en vare? Det er da ikke sånn det foregår. Skjønner du ikke det da at man skal spørre før man tar en ting/låner en ting, samme hvor seint det er på natta. Hvis trådstarter ikke har snakka med eieren av denne ølen så skal han ikke ta den. Det er nesten så det er slik at enkelte her støtter stjeling fra butikk. Lenke til kommentar
For Your Eyes Only Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Så det du mener da er at så lenge man har et godt forhold til en butikk så er det greit å ta en vare? Det er da ikke sånn det foregår. Skjønner du ikke det da at man skal spørre før man tar en ting/låner en ting, samme hvor seint det er på natta. Hvis trådstarter ikke har snakka med eieren av denne ølen så skal han ikke ta den. Det er nesten så det er slik at enkelte her støtter stjeling fra butikk. Bare sånn til informasjon så holder ikke den butikk-sammenligningen din vann. 3 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Det er nesten så det er slik at enkelte her støtter stjeling fra butikk. Du kan ikke sammenligne det å låne en øl fra en du bor med, som har ligget i kjøleskapet siden nyttår, med å stjele fra en butikk. 1 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Eller låne og stjele i det hele tatt. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Om pilsen har ligget der i et halvt år er det stor sannsynlighet at den også er i ferd med å gå ut på dato. Spør eieren om du kan ta pilsen du erstattet med også. Å ha ting liggende i kjøleskapet i et halvt år tyder bare på én ting: At man ikke bryr seg om varen eller at man har glemt den. Begge deler vil dermed si at den ikke vil bli savnet. Hadde jeg vært "medeier" i kjøleskapet hadde jeg vurdert å kaste ut ting som har ligget der så lenge uansett, enten det var mine ting eller andres ting. Endret 10. juni 2011 av Vice Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Jaja. Samme for meg. Er uannsett ikke jeg som får problemer hvis eieren kanskje ikke blir helt fornøyd, jeg håper du iallefall har sagt det til eieren/skal si det til eieren. Det er nok lurest uannsett. Å ta ting i det hele tatt uten å spørre er ikke særlig bra gjort uannsett hva man tar. Spør først, ta etterpå. Ikke omvendt. Det blir feil etter min mening da. At ølen har gått ut på dato har ingenting med saken å gjøre. Poenget mener jeg da er at man bør spørre først, og det har heller ingenting med saken hvor lenge den har ligget. Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg er i utgangspunktet enig med stigfjel her. Dersom du har lagt en pils i kjøleskapet, så er den din (om den ligger på "din" hylle, er merket osv). Jeg har selv være ute for å legge ting i kjøleskapet en ettermiddag, og når kvelden da kommer og jeg skal kose meg det, så har noen andre tatt det, og uten å si i fra. Da er det ganske fort gjort å bli sur, selv om det bare var noe småtteri som en pils eller sjokolade. Men! Hvis det er som TS sier, og at pilsen hadde ligget der i nærmere et halvår, og dette var såpass sent på døgnet at den som var eieren av pilsen hadde lagt seg - så blir situasjonen litt annerledes. Jeg sier ikke at det er fullstendig greit i alle situasjoner, men så lenge TS legger igjen en lapp, evt. sender en SMS til eieren av pilsen om at han gjerne har lyst på den, og skal erstatte den ved neste anledning, så hadde ikke jeg blitt sur om jeg var eieren. Tvert om, så hadde jeg satt pris på om jeg kunne gjengjelde "tjenesten" en gang jeg skulle være ute for noe lignende. Det er sånn det blir bra bofellesskap av :-) Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Selv om han kanskje kan virke litt smålig er jeg helt enig med Stigfjell. Det er jævlig surt når folk skal gå rundt å stjele av hverande. Det er ihvertfall ålreit å spørre først. Tenk for dere selv da, adde det ikke vært irriterende å ikke kunne la tngene sine ligge synlig i kjøleskapet, uten at det plutselig kanskje forsvinner? Kommer fra bofellesskap selv bw. Lenke til kommentar
Stereotypisk bergenser Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Dette er jo fullstendig situasjonsbetinget og det er derfor ikke nødvendigvis et fasitsvar på hva som er riktig og galt. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Selv om han kanskje kan virke litt smålig er jeg helt enig med Stigfjell. Det er jævlig surt når folk skal gå rundt å stjele av hverande. Det er ihvertfall ålreit å spørre først. Tenk for dere selv da, adde det ikke vært irriterende å ikke kunne la tngene sine ligge synlig i kjøleskapet, uten at det plutselig kanskje forsvinner? Om eg har latt noko stå i kjøleskapet i over eit halvt år, ein sambuar tar den og kjøper ny dagen etterpå er ikkje det noko problem. Er det derimot snakk om ting det blir tomt av om vedkomande tar det og eg hadde tenkt å bruke det sjølv er det ikkje greit. Som han over sa, veldig situasjonsbetinga, eg ser ikkje problemet med dette tilfellet. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Uansett om ølen har stått der i et halvt år eller to dager, så er den jo ikke din.. Selvfølgelig spør man først, uansett. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Dette her minner meg om slik vi har det på jobb. Vi er en familiebedrift hvor jeg er sønn av eier. Annyways så har alle hver sin hylle i kjøleskapet (5 hyller) egentlig et ganske greit system. I den øverste hyllen ligger MITT pålegg. To pakker med jarlsberg ost, majones, leverpostei, sjokomelk og annet jeg måtte ønsker å spise under lunsjen min. Jeg var borte to dager grunnet sykefravær. Når jeg kom på onsdagen lå det en pakke med jarlsberg der, og ikke to. Jeg er bombesikker på at jeg kjøpte to pakker på fredagen og ingen av dem var åpnet. Når jeg stiller et normalt spørsmål om hvem som har lånt litt ost av meg, så ser alle dumt på hverandre og begynner å nekte for å tatt varer fra min hylle. Greit nok, det er en jævla ostepakke og jeg bryr meg vel ikke sånn egentlig, men av prinsipp blir jeg evig irritert av at folk bare tar uten å si fra. Helt ålreit for meg at noen tar en osteskive eller to dersom de ikke har nok pålegg den dagen, men å bevisst gå inn for å ta pakker med ost - for så å nekte, det er ikke greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå