Gå til innhold

Gaming laptop / laptop kjøling

R_S

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er mange tråder om temaet gaming laptoper, og de fleste er veldig givende også. Det jeg egentlig lurer på er bare om man kan få andre, gode gaming laptoper til under 10k, enn Asus G53SW? Den er så latterlig stygg. Normalt ville jeg ikke latt utseende på en laptop avgjøre, men her er det ekstremt.

Det andre temaet jeg vil ta opp, som jeg ikke har funnet så mye om, er laptop kjøling. Hvordan optimere kjøling på laptop. Evt forslag til gode laptop kjøleplater. Jeg sliter med overoppheting av laptopen jeg bruker atm, selv etter anskaffelse av en kjøleplate. Vel og merke en Clas Ohlson kjøleplate, men likevel..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet.

Jeg tviler sterk på at du vil finne en like god gaming laptop som G53SW til under 10k. Om den er stygg? Tja, det er som alltid smak og behag. Jeg har en Alienware M17x, noen vil si den er stygg, mulig den er det, men jeg kjøper ikke en gaming laptop for å beundre den og si "Næ, så pen den er". Jeg kjøper laptop kun av en grunn og det er at jeg skal spille på den og den MÅ ha god ytelse, noe G53SW har i den prisklassen, og min M17x også har.

Når jeg bruker laptopen er jeg kun opptatt av en ting, og det er hva som skjer på skjermen, så normalt er jeg kun opptatt av skjerm og tastatur, hvordan den ser ut driter jeg kort sagt i. G53SW ser slik ut som den gjør på grunn av at Asus (påstår de selv da) brukte Lockheed F-117 Nighthawk som utgangspunkt da de designet G serien. Derfor ser G53SW, G73 og G74 ut slik som de gjør. Også kjøleløsningen gjør at den ser litt "rar" ut, men den kjøleløsningen er noe av det beste, om ikke den beste, som finnes i laptoper i dag.

Du sier ikke noe om hvilken laptop du har, noen har bedre kjøling enn andre, så det er ikke lett å si hvorfor din blir så varm. Kan være at luftinntak og utblåsningsåpningene har begynt å tette seg til av støv. Du kan prøve å støvsuge meget forsiktig alle åpninger du ser, eventuelt kjøpe trykkluft på boks og blåse laptopen ren for støv.

Lenke til kommentar

Heisann. Takk for det:)

Ja, som sagt så vil jeg i ni av ti tilfeller gi blanke i hvordan den ser ut, men med G53SW så tror jeg nesten ikke jeg har sett verre blant laptoper. Men stygg eller ei, det heller mer og mer mot den likevel, grunnet ytelse i forhold til prisklasse.

Mtp min nåværende laptop så er det en fem år gammel Toshiba Satellite A100. Jeg er ikke på noen måte overrasket over at den overoppheter, da jeg til dags dato aldri har så mye som støvsugd viftene. Jeg bare lurer på hvilke tiltak som kan tas i sin helhet for å redusere temperaturen.

Lenke til kommentar

Som sagt så kan bu prøve å støvsuge alle åpning du ser på laptopen. Også trykkluft på boks er fint å bruke, blås i alle åpninger du ser mens du holder munnstykket på støvsugeren i nærheten så støv og slikt blir fanget opp av støvsugeren.

Det er også mulig å åpne eventuelle deksler og blåse rent inne i laptopen, men da må du holde på viftene så de ikke spinner for fort rundt og blir ødelagt av trykkluften. IKKE støvsug inne i laptopen da det kan oppstå statisk elektrisitet noe som er den verste fienden til elektroniske komponenter. Hvis du ikke er fortrolig med å åpne laptopen, bør du ikke prøve.

Når det gjelder G53SW, så får du ikke bedre gaming laptop til den prisen, stygg eller ikke. Som så ofte må man forsake noe for å oppnå noe annet, i dette tilfelle pent utseende mot god ytelse.

Lenke til kommentar

Ja, som sagt så vil jeg i ni av ti tilfeller gi blanke i hvordan den ser ut, men med G53SW så tror jeg nesten ikke jeg har sett verre blant laptoper.

Er i samme situasjon som deg, trenger en spill/skole laptop til under ti lapper som ikke ser ut som et førbanna romskip... :(

Vurderer en av multicom maskinen (W155), men skjermkortet var ikke helt top.

Lenke til kommentar

Ja, som sagt så vil jeg i ni av ti tilfeller gi blanke i hvordan den ser ut, men med G53SW så tror jeg nesten ikke jeg har sett verre blant laptoper.

Er i samme situasjon som deg, trenger en spill/skole laptop til under ti lapper som ikke ser ut som et førbanna romskip... :(

Skjermkortet er ubrukelig.

Sjekk ut acer sin timelinex serie, med hd6650 skjermkort. 3/4/5 -820tg eller de nye 3/4/5 -830t, der første siffer sier skjermstørrelse (3820tg = 13", 4820 = 14")

Lenke til kommentar

Når det gjelder G53SW, så får du ikke bedre gaming laptop til den prisen, stygg eller ikke. Som så ofte må man forsake noe for å oppnå noe annet, i dette tilfelle pent utseende mot god ytelse.

Come again? De så åpenbart prøvd å lage et kult designe (bommet hardt) og uten tvil brukt penger på prosessen. Klarer ikke å se hvorfor det skal være billigere å produsere boksen til W53SW enn en hvilken som helst HP maskin.

Skjermkortet er ubrukelig.

Sjekk ut acer sin timelinex serie, med hd6650 skjermkort. 3/4/5 -820tg eller de nye 3/4/5 -830t, der første siffer sier skjermstørrelse (3820tg = 13", 4820 = 14")

Woops, linket til feil maskin, mente selvfølgelig å linke til W155 (http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10603206;c:100561;fl:0) :-)

Lenke til kommentar

Den W155 har dårligere skjermkort enn G53SW, og det GT 555M kortet kommer med GDDR3 minne, ikke GDDR5 slik som GTX 460M. Legger du til 2GB RAM pluss en 500GB hard disk, blir prisen ca 9210 kr, for en laptop som ikke har så bra skjermkort som G53SW.

Mulig at Asus sin laptop ser ut som et alien romskip, men det er fortsatt en god gaming laptop.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, ikke noe galt med innmaten. Casen er at jeg ikke stiller store krav til utsende så lenge den ikke ser ut som et fire kilo stort romskip konstruert for å tåle en apocalypse men egentlig laget av plast. Blir tross alt å bevege meg offentlig med den. :ermm:

Lenke til kommentar

Kaptein... Her kan du se "romskipet" som jeg har, Alienware M17x. Ikke noe pen den heller eller? Men det som teller for meg er nettopp ytelse.

post-179662-0-75524100-1307456336_thumb.jpg

Og ytelse har den faktisk, utseende er ikke viktig for meg selv om jeg drar den med meg rundt på forskjellige flyplasser rundt i verden.

Lenke til kommentar

Den er ikke pen, og de er alt for store for min smak, men jeg skulle gjerne hatt ytelsen fra dem. Så det blir jo kun en prioriteringssmak (og evt smakssak). For den "ultimate" maskinen er det vanskelig å komme rundt alienware sin serie.

Lenke til kommentar

Åh, du har jo Multicom Kunshan X7200 (Clevo X7200) som jo ikke er så stygt som min M17x da. Men den blir dyr skal man "fiffe" den opp med i7-980X, GTX 480 SLI, SSD disk og 2 x 599GB "snurre" disker. Pris ble 38 767,- kr, men da har du den "ultimate" gaming laptop. Tror nesten M17x haver på en pris litt over X7200 konfigurer du den likt, minus en "snurre" disk.

Med i7-950 og GTX 460 SLI, blir prisen litt hyggeligere, 25 918,- kr, men fortsatt litt dyrt da.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Joda, ikke noe galt med innmaten. Casen er at jeg ikke stiller store krav til utsende så lenge den ikke ser ut som et fire kilo stort romskip konstruert for å tåle en apocalypse men egentlig laget av plast. Blir tross alt å bevege meg offentlig med den. :ermm:

Hahah, er den oppfatningen jeg også har. Hadde denne pcen kommet i litt mer "vanlig" design, så hadde det vært en no-brainer. Men har begynt å se på Multicom Kunshan P150 nå. Spørsmålet er, hvis du ikke oppgraderer noe på den, hvor god er den egentlig da?

Lenke til kommentar

Her du sett på MSI GT780? Denn blir litt nok dyrere, men siden den ikke har dukket opp i noen prisguider enda er det vanskelig å si hvor mye. De har pris for GX780 på Elkjøp, og den har samme spec bortsett fra at skjermkortet er et GT555.

Her er et bilde av maskinen:

OBS! Lyset i tastaturet kan endres i mange forskjellige farger og du kan ha samme farge på lyset i hele tastaturet. Bildet er for å illustrere alle kombinasjonene.

five_pictures1_2409_20110526151732.jpg

Endret av Tor-K-El
Lenke til kommentar

Takk for tipset Tor-K-El, men valget falt på Asus G53SW, CI7 versjonen.

Bestilte den for et par dager siden. Skulle det vært noe annet så hadde jeg spandert på meg en Kunshan P150, men ble i dyreste laget når jeg var ferdig å oppgradere den :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...