Gå til innhold

[Løst] Nikon D5100 vs Canon 550D

20 stemmer

1. 1. Nikon D5100 vs Canon 550D

• Nikon D5100
      10
    • Canon 550D
      5
    • Annet
      5

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå kjøpe et speilreflekskamera, mitt første digitale. Det skal i hovedsak brukes til portrettbilder og bilder av hunder. Ønsker også å kunne fotografere bra naturbilder med dette. Synes også det er en fordel om jeg kan ta små videosnutter av god kvalitet med kameraet.

Står nå mellom Nikon D5100 og Canon Eos 550D. Hvilket av disse vil dere anbefale, og med hvilke objektiv og minnekort? Har budsjett på 7000 kr for hele pakka.

Endret av Toulon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv hatt Nikon siden midten av 80-tallet, og skulle gjerne anbefalt deg det systemet. Huset betyr ikke så mye. De ulike merkene er så og si identiske når det gjelder bildekvalitet. Og huset bytter du nok etter hvert allikevel...

Både Canon og Nikon har massevis av tillegsutstyr til sine systemer (objektiver/blitser/masse dilldall) og de er jo desidert størst i markedet og har da også et stort bruktmarked.

Men hva jeg anbefaler spiller jo egentlig ingen rolle. Den ENESTE som kan bestemme hva som er best for DEG er...trommevirvel...DEG!!!

Lenke til kommentar

Canon EOS 550D og Nikon D5100 er utmerkede kameraer, ingen av dem er egentlig bedre enn det andre. De er litt forskjellige, men hva som er "best" er en rent subjektiv vurdering og helt avhengig av hvilke egenskaper du vektlegger. oysteitm har allerede vist til en test på Din Side der D5100 kommer best ut, mens på DPReview er det motsatt (http://www.dpreview.com/reviews/canoneos550d/page29.asp; de har en sammenligningsfunksjon nederst).

Uansett er det så små forskjeller at det viktigste er hva du trives best med. Prøv begge i butikken og velg det som du synes ligger best i hånden og som du synes er enklest å betjene.

Ellers er jeg enig med oysteitm i at det du bør vurdere EOS 600D. Blant annet fordi du sier at du vil bruke det til små videosnutter og da kan den vippbare skjermen på EOS 600D være en fordel.

Lenke til kommentar

For noen tilbakemeldinger! :roll:

Trådstarter spør om hjelp til å velge og vi kan jo bidra med innspill selv om det er han som gjør prioriteringene og tar avgjørelsen. Han kunne nok ha spesifisert bedre hva han prioriterer og mer om hva og når han vil fotografere.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva du mener/forventer jeg Simen1, men jeg kan da for all del være en del av gruppa som anbefaler Nikon.

Så med det, trådstarter, kjøp Nikon D5100. Den dekker sikkert dine behov.

Og forresten, om du blir noe klokere av at en gruppe anbefaler Nikon og en annen anbefaler Canon, når spørsmålet ditt er hvilken du skal kjøpe, ja da er vel hensikten oppnådd... :whistle:

Lenke til kommentar

Ang. minnekort og objektiv som du også spør om:

Minnekort:

Dersom video er viktig bør du tenke på å kjøpe et raskt minnekort, med minimum 16gb kapasitet. Et raskt minnekort gjør også at du kan utnytte seriefoto-funksjonen bedre, det blir da kamera-bufferen som bremser, og ikke minnekortet.

Objektiv:

Bruk kit-objektivet som følger med til å begynne med! Så kan du oppgradere når du merker at du "trenger" mer tele (høyt mm-tall)/zoom (varierende mm)/lysåpning (f/-tall). Og husk at på lysåpning gjelder lave tall! En f/2.8 er mye større enn en f/5.6.

For å filme bør du kanskje vurdere Sigma 17-70mm f/2.8-4 med bildestabilisator, ganske god lysåpning, f/2.8, på vidvinkel (17mm), og heller ikke dårlig lysåpning, f/4, på tele (70mm). Bildestabilisator er kjekt å ha ved filming, hvis ikke du bruker stativ da :)

Lenke til kommentar

Jeg skal nå kjøpe et speilreflekskamera, mitt første digitale. Det skal i hovedsak brukes til portrettbilder og bilder av hunder. Ønsker også å kunne fotografere bra naturbilder med dette. Synes også det er en fordel om jeg kan ta små videosnutter av god kvalitet med kameraet.

Står nå mellom Nikon D5100 og Canon Eos 550D. Hvilket av disse vil dere anbefale, og med hvilke objektiv og minnekort? Har budsjett på 7000 kr for hele pakka.

Gitt et litt begrenset budsjett, så ville jeg tenkt litt anderledes.

Nikon D3100 (14Mp, full HD video)

18-105mm VR, utmerket objektiv til video (stabilisert) og portretter i godt lys.

50mm f/1.8 AF-S lyssterkt og skarpt portrettobjektiv med enestående bildekvalitet.

I sum havner du under 7000,- som gir litt rom for et minnekort også.

Alternativt kan 50mm byttes ut med 35mm - prisen er omtrent den samme (35mm litt rimeligere), men objektivene er veldig forskjellige.

Her er et vidåpent (f/1.4) 50mm portrett

5469319562_99a5604bf2_z.jpg

Nikon D7000 + 50mm AF-S @ f/1.4 by emmkayfive, on Flickr

Mens dette er et nesten vidåpent (f/2.2) 35mm portrett

5759044307_bc7632aca1_z.jpg

D5100 + 35mm f/1.8 AF-S G by emmkayfive, on Flickr

Jeg har selv hatt 550D en kort periode, men jeg fant kjapt ut at når man først er vant til Nikons autofokus med 3D tracking, så er det ingen vei tilbake. D3100, og D5100 har denne teknologien, som er svært nyttig for følgefokus, eller "sikte, rekomponere".

Det du går glipp av med D3100 kontra D5100 er som følger:

- ISO justering i 1/3 trinn

- Intervall timer

- Flipskjerm

- Høyoppløst skjerm

- Ett bilde mer pr. sekund skuddtakt

- Noen bildeeffekter

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg har ikke fått "klådd på" D5100 ennå (virker som den er vanskelig å få tak i), men likte absolutt å holde Nikon D3100 bedre enn Canon 550D. Jeg lurer derfor på om jeg skal kjøpe Nikon D3100 isteden. Eller er det verdt 2000 kr mer for Nikon D5100?

Lenke til kommentar

Da syns jeg du skal kjøpe D3100. Siden du likte å holde i det. Du får ikke noe bedre bilder med et litt bedre kamerahus, og dessuten, om noen år har du sikkert kjøpt deg et nytt kamerahus.

Kanskje du heller kan bruke litt mer penger på objektivet?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått "klådd på" D5100 ennå (virker som den er vanskelig å få tak i), men likte absolutt å holde Nikon D3100 bedre enn Canon 550D. Jeg lurer derfor på om jeg skal kjøpe Nikon D3100 isteden. Eller er det verdt 2000 kr mer for Nikon D5100?

Det som er den store forskjellen er at D5100 har en utvippbar skjerm. Det er en sak som jeg finner veldig nyttig i samband med bruk av liveview (bruk av skjerm istedet for søker). D5100 har også en litt bedre sensor; men det ville jeg ikke vektlegge like tungt.

Lenke til kommentar

Ja, og nei. Dersom budsjettet begrenser, så er de 2000 bedre brukt på objektiv, enn å heve nivået på kamerahuset et lite trinn.

Men isolert sett syns jeg 2000,- ikke er mye for oppgraderingen til D5100.

Jeg vet, dette er vanskelig: Det beste er nok å gå for det du føler for, og ikke se deg tilbake. Fokuser heller på målet; å ta gode bilder.

Lenke til kommentar

D5100 har, som nevnt over, vippbar skjerm med mye høyere oppløsning og litt bedre sensor. Den har også mer avanserte funksjoner som eksponeringsbracketing og litt høyere skuddtakt.

Har du pengene kan det være verdt mellomlegget. Skjermen er mer digg - se om du ikke kan få kikket i butikken. Selv er jeg veldig glad i en høyoppløst skjerm så jeg bedre kan vurdere bildekvaliteten mens jeg er ute og tar bilder.

Lenke til kommentar

Jeg har nå kjøpt et Nikon D5100 med 15-55VR. :D

Totalsummen ble på litt over 8000 kr for kameraet, minnekort, veske og forsikring, som ble litt mer enn jeg hadde tenkt. Men jeg får også mer igjen på skatten enn jeg hadde tenkt, så synes det er helt ok! :thumbup:

Så langt virker det som et veldig bra kamera! Det eneste jeg har å utsette på det er at batteriet gikk etter bare et par timers bruk. Men synes det tar relativt bra bilder (tror det blir bedre når fotografen blir bedre) og jeg liker veldig godt vippeskjermen!

Takk for gode råd!

Lenke til kommentar

Fin pakke. Gratulerer.

Det som suger absolutt mest strøm i kamera er skjermen. Og i starten bruker du den helt sikkert mye, både for å gjør ulike innstillinger og også for å sjekke hvert eneste bilde du har tatt.

Da blir batteriet fort tomt, og det skjer på alle kamera.

Etter hvert vil du kanskje bruke skjermen mindre og mindre, og da går også batterilevetiden opp.

Jeg har en D7000 og har skrudd av forhåndsvisning av bilder. Jeg tar rett og slett bare de bildene jeg skal mens jeg fotograferer. Ja, jeg sjekker innimellom hvis lysforholdene endrer seg for å vite at histogrammet ligger der det skal, men bildene kikker jeg på når jeg kommer hjem til PC. Jeg sletter heller ikke mens jeg fotografere, ingen poeng i det. Et hvert bilde kan ha noe for seg...

Tips til deg:

Manualen er et veldig godt sted å starte. Sett deg ned med manualen i henda og kamera i fanget. Gå gjennom side for side...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...