LeveLive Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Beklager om dette er beskrevet tidligere og jeg er ræva til å søke Skal kjøpe et nytt CF-kort til mitt Canon 50D. Tenkte å kjøpe Sandisk pga gode erfaringer med merket. Spørsmålet er hastighet.. Når jeg skyter i high speed serie med RAW+JPEG tar kameraet ca ti bilder på 1,5 sek, deretter faller hastigheten betraktelig (ca 2 bilder/sek) for å så falle ytterligere noe. Skjønner at bufferen er full etter ca ti bilder (blir vel noe rundt 250 MB), og bruker tid til å skrive til minnekortet, men skjønner ikke hvorfor det dropper enda en gang etter ca 6-8 bilder til. Dette er på et 60MB/s kort (32 GB). Er dette bare synsing eller tellefeil fra min side eller har det en logisk forklaring? Sikter altså til det "andre fallet" ettter ca 16-18 bilder. Kanskje bare noe jeg innbiller meg Vil jeg ha noe særlig å hente på å gå opp en hastighet? Tenker f.eks på dette kortet Er ikke en vill speed-freak, så lurer på om merkostnaden lar seg forsvare, eller om jeg simplethen bør kun skyte i JPEG når jeg virkelig trenger hastighet over tid Håper dette ga mening.. og at ingen blir rasende hvis dette er diskutert mange ganger før. Noen matteeksempler som sier hvor mye de forskjellige hastighetne har å si etter at bufferen er full hadde vært kult. Vurderer nemlig også å kjøpe flere, mindre og da muligens tregere kort. F.eks 30MB/s Takker for svar Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Det virker som om 50D topper på såvidt over 30MB/s: http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9672 Det du ser låter til å være normal oppførsel for 50D: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/page13.asp After 14 frames the camera shot 10 frames in a 1-2-1 pattern at an average of 4.8 fps before it dropped to the buffer full rate of 2.0 fps. Lenke til kommentar
LeveLive Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Hvilken kunnskap og hukommelse en del av dere innehar Takker og neier for lenkene; dpreview hadde jeg lest, men helt glemt den siden om kapasitet! Konklusjon: For annet en overføring til PC vil noe raskere enn 60MB/S være fullstendig meningsløst. Ikke sant..? (må bare ha det inn med kryddermål til tider) Kuriosia spm: Ser Sandisk har kort med oppgitt hastighet 100MB/s. Er det noen store æksjen-kamerar som greier å skrive til minnekort rundt disse hastigheter? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Kuriosia spm: Ser Sandisk har kort med oppgitt hastighet 100MB/s. Er det noen store æksjen-kamerar som greier å skrive til minnekort rundt disse hastigheter? Tenker dette først og fremst er for framover-kompatibilitet og for hastighet i kortlesere og andre bruksområder. Det er ikke bare i kameraer man kan ha CF-kort - de kan også brukes som minnepinner og annet, hvis man bare har kortlesere. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Merkostnaden mellom raskeste og tregeste minnekort fra samme produsent og med samme kapasitet i GB er...? Et par hundrelapper eller noe sånt...? Er det i så fall noen grunn til IKKE å kjøpe det raskeste? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Merkostnaden mellom raskeste og tregeste minnekort fra samme produsent og med samme kapasitet i GB er...? Et par hundrelapper eller noe sånt...? Tjah - det kan vel være det faktisk er en del forskjell i pris mellom det kjappe og det langsomme? Lenke til kommentar
egilh Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Relativt stor forskjell på 60MB/s og 90MB/s i enkelte utførelser, når jeg kjøpte nytt 16GB kort for en liten stund siden var det opptil 1/3 prisforskjell. Lenke til kommentar
LeveLive Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Eller f.eks dette vs 8 stk av dette Er klar over at dette er litt å sammenligne druer og fruer.. Betaler vel godt for å ha 128 GB i et kort, men jeg hadde uten tvil spredt risikoen og spart 5000,- (og brukt pengene + litt til på Sigma 85mm 1,4 ) Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Det skiller altså en 500-lapp mellom 16GB kortene. I prosent blir det selvsagt mye, men i kroner ikke så alt for mye. Og hvis man gidder å dele denne prisen på antall bilder dette kortet kommer til å lagre i sin levetid og regner inn en faktor på eventuelle irritasjoner med det trege kortet... Jeg tror ikke jeg hadde giddi å bruke mye tid på det regnestykke... Men for all del, hver og en har sine prioriteringer... Lenke til kommentar
arthon Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Husk at skrive farten på minne kort er Opp Til. Et 30MB/second kort vil aldri skrive kontinuerlig til dn hastigheten. Derfor lønner det seg å kjøpe kort som har litt raskere skrivehastighet enn det som er maks hastighet for kamera. Galbraith har testet forskjellige kameraer med forskjellige kort. Dessverre har han ikke fulgt opp med de eldre modellene av kameraer mot nye kort. Her er testen for 50D fra 2008. Der ser man at noen Sandisk 30MB/s kort ikke klarer mer enn i overkant av 20MB/s skriving; http://www.robgalbra...p?cid=6007-9672 Testen for 5DII er litt nyere, og der ser man at selv de raskeste kortene ikke klarer maks skrive hastighet. http://www.robgalbra...p?cid=6007-9784 For å være på den sikre siden med 50D ville jeg kjøpt et 45MB/s eller 60MB/s. kort. Hadde vært en god ide for AKAM å gjøre tilsvarende test hver gang det kom nye kamera og Minnekort modeller, så hadde vi hatt en database over hvilke kort som ga maks ytelse for hvert DSLR kamera. Endret 7. juni 2011 av arthon Lenke til kommentar
egilh Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Det blir jo litt feil å sammenligne prisen på ett 128GB mot 16GB uansett. Da er det mere fair å si at du kan få ett 16GB 90Mb/s CF kort for sammen prisen som ett 32GB 60Mb/s (55,- i prisforskjell). Uansett ser jeg ikke helt det store behovet for ekstremt store CF kort - heller 2x16GB enn ett 32GB. Lenke til kommentar
LeveLive Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Det blir jo litt feil å sammenligne prisen på ett 128GB mot 16GB uansett. Da er det mere fair å si at du kan få ett 16GB 90Mb/s CF kort for sammen prisen som ett 32GB 60Mb/s (55,- i prisforskjell). Uansett ser jeg ikke helt det store behovet for ekstremt store CF kort - heller 2x16GB enn ett 32GB. Som jeg skrev, druer og fruer. Eller epler og bananer. Ingen rettferdig sammenstilling, men for å få frem et flåsete poeng rundt at det aller raskeste fra Sandisk (100MB/s) var skrekkelig dyrt. Mener bestemt at jeg skriver noe om at en slik størrelse på kortet er et snodig valg for vanlige brukere Lenke til kommentar
egilh Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Det er jo flere grunner til å ikke kjøpe de aller største kortene, økonomi er ett aspekt. Fordelen med at folk kjøper det er jo at prisene daler ganske fort. Slik som jeg ser det er det gjerne også 'vanlige' brukere som kjøper store kort når de er ute å handler, for man får jo plass til så mye mer og raskere betyr jo bedre? 50D'en har hvertfall ikke så store filer at jeg trenger det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå