Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ser etter bil til ca 200 000,-

Anbefalte innlegg

Synes det er vanskelig å velge når jeg ikke har greie på biler.

Det jeg trenger er en 5 dører (ikke stasjonsvogn) og de bilene jeg har kikket på og som har en design etter min smak er:

Ford Focus

Toyota Auris

Golf

Er det noen som har kjennskap til disse modellene og er det stor forskjell på dem med tanke på det å ha en driftsikker bil som holder lenge uten å bruke for mye penger på reperasjoner?

Blir glad for tips til andre modeller også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

generelt kan jeg kort si følgende:

1, ford - kjent for rust og merkelige uforklarlige feil som dukker opp helt ut av det blå

2, golf - kjent for "dyrere" vedlikehold, helt grei bil, WV og audi er også kjent for å ha feil på lys, enten at et baklys ikke fungerer eller et fjernlys er på eller en kominasjon av flere, jeg har ikke noe erfaring med golf men jeg har et inntrykk av at det er jævlig vanskelig å få bytta de lyspærene, tar typisk flere år før det skjer noe, blir vel som regel kun gjort noe med på EU-kontroll fordi de er nødt virker det som

3, skal jeg anbefalle noe som er mer kjent for det du leter etter bla driftsikkerhet, lave og få utgifter på vedlikehold så ville jeg nok gått for Toyota'en

Endret av tohenrik
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du trenger å bruke mer enn 130-140 tusen, for 200 tusen kan du vel heller kjøpe nytt, bare fra du har kjørt ut døra av merkeforhandleren du kjøpte en bruktbil av har du tapt 20-40 tusen. Jeg ville også sjekket hva det ville koste å importere en ny toyota fra danmark eller sverige. Det er mulig det er penger å spare. Ellers har Kia 7 års garanti.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Pass forresten på når du kjøper bruktbil.

Denne her føler jeg har gått noen år som drosje, sikkert 4-500 tusen km, men det blir bare spekulasjon fra meg:)

http://pal.finn.no/pal/okernbilauksjon/car/used/viewimage?finnkode=28954550&reference=2011/6/6/0/289/545/50_1685907979.jpg

Upraktisk og dyr bil, anbefaler da heller å kjøpe en nyere bil med garanti/reklamasjonsrett.

Jeg er enig, dessuten så lønner det seg å se på flere eksemplarer av en tilsvarende utstyrt bil som den som planlegges kjøpt. Slik er det lettere å vurdere tilstanden.

Lenke til kommentar

Forhandlere er nok verst når det gjelder nyere biler, spesielt importerte 2-3 år gamle biler som har oppgitt kilometerstand under 100 tusen km, men det er som regel ikke tullet så mye at det er mulig å se det. Det kan dessuten være slik at det importeres leasing biler hvor alt er rett på papiret, uten at det egentlig er det. En bra import-bil, strøken, med mange mil er en bil som er kjørt av en selger i 2-3 år, mye på autobahn, mens en bil som vil se slitt ut er en familiebil brukt til mye småkjøring i Norge. Den optimale bilen må være den som er 100 % skadefri og ser ut som den er helt ny, mens kjørelengden er usannsynlig høy.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Takk for alle tips :)

generelt kan jeg kort si følgende:

1, ford - kjent for rust og merkelige uforklarlige feil som dukker opp helt ut av det blå

Jeg kan huske det var mye feil på Ford før i tiden, men ser at Ford Focus får bra omtalelse i aviser og hos eiere.

Pass forresten på når du kjøper bruktbil.

Denne her føler jeg har gått noen år som drosje, sikkert 4-500 tusen km, men det blir bare spekulasjon fra meg:)

http://pal.finn.no/pal/okernbilauksjon/car/used/viewimage?finnkode=28954550&reference=2011/6/6/0/289/545/50_1685907979.jpg

Godt eksempel, men det er uansett uaktuelt å betale 200k for en bil som allerede har gått 100 000 km eller mer.

Jeg er enig, dessuten så lønner det seg å se på flere eksemplarer av en tilsvarende utstyrt bil som den som planlegges kjøpt. Slik er det lettere å vurdere tilstanden.

Ja, er enig. Jeg skal bruke god tid på å finne den rette bilen.

Kan også anbefale å kjøpe av forhandler når det er snakk om en såpass ny og dyr bil, her har du et kremeksempel på en lurt kunde som kjøpte privat:

http://bil.adressa.no/bil/article4139021.ece

Det er her jeg blir usikker. Når jeg ser biler hos bilforhandlere som f.eks er 2007 modell, så blir jeg veldig skeptisk når km standen ligger på 40 000. Jeg sparer nok noen tusen på å kjøpe bruktbil privat men når jeg får 5 års reklamasjonsrett hos en bilforhandler så er kanskje bilforhandler den tryggeste veien å gå?

Etter å ha kikket nærmere på andre biler så synes jeg Toyota Auris blir litt kjedelig, selv om den er veldig driftsikker.

Fler biler jeg liker:

Audi A3

Volvo S40

Kia Cee'd 1.6

Volvo C30

Skoda Octavia 1.6

BMW 1-serie 1.6

Lenke til kommentar

Sett på Toyota sine Camry Hybrids? De er ganske flotte, ligner en del på Aurisen du linka. Broren min kjøpte seg en brukt 2007-modell for rundt 200k (180k tror jeg?) for en stund siden, utrolig fin og herlig bil. Føles ganske svær og robust, muligens litt liten lagringsplass baki. Veldig romslig.

Edit: http://www.google.no/search?hl=no&q=toyota%20camry%20hybrid%20white&gs_sm=e&gs_upl=529l3631l0l25l22l0l12l12l0l652l2361l2.5.1.5-2&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1680&bih=898&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi En sånn han raska til seg.

Endret av Calath
Lenke til kommentar

Sett på Toyota sine Camry Hybrids? De er ganske flotte, ligner en del på Aurisen du linka. Broren min kjøpte seg en brukt 2007-modell for rundt 200k (180k tror jeg?) for en stund siden, utrolig fin og herlig bil. Føles ganske svær og robust, muligens litt liten lagringsplass baki. Veldig romslig.

Edit: http://www.google.no/search?hl=no&q=toyota%20camry%20hybrid%20white&gs_sm=e&gs_upl=529l3631l0l25l22l0l12l12l0l652l2361l2.5.1.5-2&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1680&bih=898&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi En sånn han raska til seg.

Tøff bil men veldig dyr og dårlig utvalg. Ser heller ikke ut som bilforhandlere tar den inn.

Lenke til kommentar
Flere biler jeg liker:

Volvo C30

right up my alley`!

Kjøpte en C30 for ca en måned siden. Men her må jeg si jeg brukte mye tid på å finne den rette bilen. Grunnen til at du får disse forholdsvis billig nå for tiden, tror jeg er fordi de fleste volvoeiere med sansen for litt spreke utgaver nå sikler på nye S60 og ønsker å selge unna C30`n sin. Det kom i allefall en haug "nye" biler på finn i samme tidsperiode som v/S60 gjorde sin entrè.

Kjøpsråd fra en som har brukt maaange timer på prøvekjøring og finn.no:

* Har du mulighet, kjøp 2.0D. Mange sier man ikke trenger 135HK i en så liten bil, men det var det som var forskjellen mellom om jeg smilte på landevegen eller ikke. Fin og stiv i chassis, godt drag mellom 1300-2100 o/m. Om jeg skal sette fingeren på noe, litt lite futt i 2. gearet.

* Styr unna en lite utstyrt Kinetic. Disse kan komme med så lite utstyr at du tror du har kjøpt BMW. ikke engang AC er standard på disse. Kjøp minimum utstyrspakken momentum, om du finner en summunm som er året gamlere til samme pris, mener jeg det er verdt det.

* Den er bygd på samme lest som bl.a Ford Focus og Volvo S40, så det er et godt utprøvd chassis og motor.

Kjøpte min av en kar som jobbet på Volvo fabrikken i Gjøteborg. Han hadde leaset den gjennom Volvo, og fulgt servicer på fabrikken (!!) hver tyve tusen kjørte. Det er seff musikk i mine ører. Utstyrspakke Summumn, tre- interiør, det største lydanlegget fra Dynamo, skinn, + +.

Gått 85 000km, 2008 modell, kostet 193 000kr ferdig med skilter på.

Lenke til kommentar

Det er her jeg blir usikker. Når jeg ser biler hos bilforhandlere som f.eks er 2007 modell, så blir jeg veldig skeptisk når km standen ligger på 40 000. Jeg sparer nok noen tusen på å kjøpe bruktbil privat men når jeg får 5 års reklamasjonsrett hos en bilforhandler så er kanskje bilforhandler den tryggeste veien å gå?

Jeg liker biler som ikke har vært familiebiler, men kun er kjørt av en person, uten passasjerer. Da havner du gjerne på selgerbiler med høye mil og liten slitasje. Slik bil som kan ha gått 200 tusen og du ville trodd hadde gått 50 tusen.

Lenke til kommentar

hva med en nyere modell av toyota prius ? så sparer du både penger og miljøet :)

vil anta bensin ikke blir billigere fremover

Er veldig godt alternativ.

Gold Bluemotion! gjerne splitter ny, billig kontra 1,9 tdi som du linket til

2011 modellen er veldig fin men litt for dyr.

Flere biler jeg liker:

Volvo C30

right up my alley`!

Kjøpte en C30 for ca en måned siden. Men her må jeg si jeg brukte mye tid på å finne den rette bilen. Grunnen til at du får disse forholdsvis billig nå for tiden, tror jeg er fordi de fleste volvoeiere med sansen for litt spreke utgaver nå sikler på nye S60 og ønsker å selge unna C30`n sin. Det kom i allefall en haug "nye" biler på finn i samme tidsperiode som v/S60 gjorde sin entrè.

Som du sier så er det mange som vil selge c30 ganske billig, men det kan også komme av at eier ikke er fornøyd med bilen. Fikk høre i dag at c30 har sliti mye med div feil på elektronikken, filter som går tett og bilen kan enkelte ganger gå i nødmodus.

Jeg liker biler som ikke har vært familiebiler, men kun er kjørt av en person, uten passasjerer. Da havner du gjerne på selgerbiler med høye mil og liten slitasje. Slik bil som kan ha gått 200 tusen og du ville trodd hadde gått 50 tusen.

Om jeg velger å kjøpe privat så hadde det optimale vært å kjøpe hos en eldre fører som har kjørt lite og forsiktig.

Hva synes dere om Honda Insight?

Endret av blixt
Lenke til kommentar

Som du sier så er det mange som vil selge c30 ganske billig, men det kan også komme av at eier ikke er fornøyd med bilen. Fikk høre i dag at c30 har sliti mye med div feil på elektronikken, filter som går tett og bilen kan enkelte ganger gå i nødmodus.

Det kan godt hende, men etter å ha lest det som er av forbrukertester/buktbiltester om C30, både Norske, Engelske, t.o.m Amerikanske, også lest mye på div forum, kan jeg ikke huske å ha hørt dette tidligere. Om det stemmer, er dette noe som har gått meg hus forbi.

Den er nok basicly en Ford Focus, produsert i Belgia på samme plattform som S40, V50, C70, Focus etc.

Dette er hv awww.usedcarexpert.co.uk har å si om registrerte tekniske problemer med Volvo C30

We know of 23 VOLVO C30 (2007-) faults which our fault check guide makes it easy for you to spot and avoid.

5 engine faults

4 suspension wear items or faults

2 interior problems

1 bodywork issues

11 recalls

Here's an example fault on the VOLVO C30 (2007-)

What to look for:

Check the service history and ask the vendor if the 72,000 mile particulate filter service has been carried out.

What it means:

This is a crucial service on the C30. Cars are often sold on or near to this service because of its high cost.

What to do

Negotiate a £700.00 discount. Or have the repair completed.

Ellers er det lite å finne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...