Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan jeg gjøre for å få sove?


Mr Thomas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det meste styres fra hjernen, også søvn/våken tilstand. Produksjon av de stoffene i hjernen som styrer søvn og våken tilstand kan vi "påvirke" uten legemidler. Et kjemisk stoff som heter tryptofan øker produksjonsevnen til mange av stoffene i hjernen vår. Det kan kjøpes i pulverform (Zenbev), eller inntas via noen matvarer. Banan, melk, grønnsaker, egg osv.

Tryptofan

 

En annen ting det hjelper mot er humøret. Det helt klart øker produksjonen av dopamin(hjernens eget gledestoff). Jeg begynte å bruke Zenbev for ca to måneder siden, og har også vært litt bevisst slik at jeg får det i meg via maten også. Har slitt i mange år med humøret, og dette øker energien en del. Det beste er at det skjer raskt om du legger til tryptofan-inntak i kosten din.

Lenke til kommentar

De gangene jeg ligger uten å få sove pleier jeg å drikke et glass varm melk med honning. Vet ikke om det faktisk har en fysisk effekt, men psykisk på meg syns jeg i alle fall at det virker beroligende og jeg pleier å sovne etterpå. Eneste er bare at jeg kan bli liggende lenge før jeg varmer meg melka og da er allerede mye av natta ødelagt uansett:p.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

jeg går på seroquel. Er egentlig antipsykotisk og mot mani, men brukes og mot søvnproblemer.

 

i starten var 75mg nok til at jeg ble helt sykt trøtt, skikkelig unaturlig trøtt. Nå tar jeg 400mg morgen og 400mg kveld og blir vanlig trøtt.

 

Spis også multivitaminer og omega 3. Møllers komplett er bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...