Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan jeg gjøre for å få sove?


Mr Thomas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg ville anbefalt lite koffein, og muligens noe beroligende. Alkohol kan fungere, samme med andre rusmidler, selv om det overhodet ikke er noe lurt, da det kan bli vanedannende.

 

Koffein er uansett lurt å komme seg unna dersom du har et søvnproblem, det forhindrer REM søvn, noe som er meget viktig for å bli opplagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan:

1. Slite deg helt ut via å trimme hele dagen

2. Aldri se på solen, refleksjoner av solen, eller på dataskjermer

3. Ete sunt

4. Ligge godt

5. Sikkert litt mer

 

I praksis så med mindre du lever et veldig rart liv, så er det ingneting du kan gjøre for å sove..... Du må ligger der halvvåken i flere timer før kroppen gir opp

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes masse generelle (og litt kjedelige) tips:

 

- Regelmessig mosjon

- Unngå aktivitet, og TV/PC og andre sterke lyskilder siste timen før leggetid

- Spis sundt og regelmessig

- Unngå stort måltid 2-3timer før leggetid

- Dropp koffein, hvert fall på ettermiddag og kveld

- Sørg for å ha det mørkt, godt ventilert og ikke for varmt på soverommet

- Sørg for å stå opp etter du har fått den søvnen du trenger (8-10 timer, litt avhengig av alder), ikke bli liggende til langt på dag

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det aller beste tipset jeg har, er å legge deg til samme tidspunkt hver eneste dag i en uke ( selv om det er helg) og etter omtrent en uke vil du nok klare å faktisk sovne når du legger deg. Selv om du i starten kanskje blir liggende noen timer våken må du bare fortsette å legge deg likt hver dag. Vips så har du en døgnrytme :)

Lenke til kommentar

stå opp tidlig hver dag (du kan sove LITT lenger i helgene).. selv om du ikke skal noe spesielt den dagen... legg deg til et nogenlunde fast klokkeslett hver kveld. Det er viktig å ha en fast døgnrytme hvis man sliter med å sove.... :))

 

ellers kan du gå deg en tur før du legger deg, ta deg en dusj... lese en bok + andre tips som er skrevet over her..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hør på høy musikk mens du danser og synger til.

Sett deg så ned ved pcen et par timer. (kan gjøre hva du vil egentlig)

Etter det tar du deg en tur mens du ser på den flotte naturen og alle de rare folkene.

Fortsetter så med et bad for å roe deg ned mens du hører på rolig musikk.

 

Og som nevnt tidligere, onaner. Det motvirker stress og gjør deg søvnig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tar noen piller som inneholder melatonin, som er kroppens eget søvnhormon. Innen to timer så føles det som om jeg ikke har sovet på to døgn!

Sliter veeldig med søvnproblemer selv. Hva heter disse pillene? Og kan kroppen rett og slett bli avhengi av slike piller for å få sove? Mener jeg har lest det et sted.

 

Husker at jeg gikk på paragin forte en uke når jeg hadde brukket armen. To stykk en halvtime før jeg skulle sove. Har aldri sovet så godt hver natt i en uke på maaange år.

Lenke til kommentar

Circadin 2mg heter de. Det er ikke blitt registrert noen avhengighet, og disse pillene funker ikke som andre sovepiller som slår deg ut gjennom hele natten.

 

De virker mer som innsovningstabletter istedet for sovepiller, og effekten varer i opptil ca 4 timer.

 

Du får faktisk kjøpt dobbelt så sterke piller som dette over disk i USA, men i norge må du ha resept for kun 2 mg.

 

De funker greit, får meg til å sove, men så har jeg en tendens til å våkne opp flere ganger i løpet av natten. Sånn seriøst, bare jeg føler at jeg må snu meg så VÅKNER jeg helt opp for å snu meg.

Lenke til kommentar

De funker greit, får meg til å sove, men så har jeg en tendens til å våkne opp flere ganger i løpet av natten. Sånn seriøst, bare jeg føler at jeg må snu meg så VÅKNER jeg helt opp for å snu meg.

Wait, er ikke dette vanlig? Jeg våkner slik alt fra 2-3 og opptil 10 ganger hver natt. Trodde ikke dette var noe unormalt. Jeg sovner raskt etter hver gang, så jeg føler ikke at det ødelegger noe.

Lenke til kommentar

Wait, er ikke dette vanlig? Jeg våkner slik alt fra 2-3 og opptil 10 ganger hver natt. Trodde ikke dette var noe unormalt. Jeg sovner raskt etter hver gang, så jeg føler ikke at det ødelegger noe.

 

Er ikke så veeeeldig normalt når man er ung har jeg funnet ut av, når man blir eldre så blir det mer vanlig da man gjerne må opp for å pisse flere ganger i løpet av natta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...