NeEeO Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Hei, Jeg er helt ny i dette omeråde etter å ha hatt windows på veldig lang tid, jeg så Linux Mint 11 i en nyhetsartikkel ..så jeg installerte den. men når jeg ser bilder av andre versjoner her ser de bedre ut med style..osv anbefaler dere meg en annen linux versjon ? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Ettersom du er nybegynner så er Linux Mint eller Ubuntu fine steder å begynne Og jeg har strengt tatt aldri forlatt Ubuntu igjen selv om jeg har brukt andre ting innimellom... Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Hvordan er Linux mtp programstøtte? Er det noen kjente problemer man kan støte på? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Det kommer helt ann på programmet, men svaret er ja, det er mulig du må bruke et annet program, som har mer eller mindre av den støtten du trenger. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Tenker litt på å installere Linux på mediapc'en min da jeg har hørt at linux krever en god del mindre en Windows. Den pc'en trenger all kraft den kan få til å kjøre 1080p. Planen er å bruke XBMC. Endret 6. juni 2011 av Mr. A Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Det er bare å velge riktig linuxversjon det Så går det bra: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Installing_XBMC_for_Linux Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Hvordan er Linux mtp programstøtte? Er det noen kjente problemer man kan støte på? Nå føler jeg at tråden min ble kapret ? Men, etter å ha sett på youtube osv..så ser ikke Linux mint så bra ut, (like bra som de andre) . Hva er forskjellen lissom? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Linux Mint ser bra ut, man kan forandre det meste av utseendet der. Men anbefaler at du nedlaster og ser selv hvordan det føles. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Nå føler jeg at tråden min ble kapret ? Neida, bare låner den litt Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Fordelen med Mint er at mye fungerer ut av boksen. Om du ikke liker utsende er det å endre det, er ikke Windows Guide for hvordan det gjøres. Gnome-look har massevis av ikon-sett , bakgrunsbilder og themes, kan være noe å sjekke ut. Lykke til! Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 men det er andre versjoner av linux, er de bedre enn linux mint? hva er fordelen/ulempen Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Hvilken versjon som er "best" er en smakssak. Det er stort sett den samme programvaren som ligger tilgjengelig i de ulike distribusjonene. Forskjellene ligger hovedsaklig i noen få ting. 1. Pakkebehandler Pakkebehandleren som ligger i bunnen av systemet legger til rette for innstallering av pakker på litt forskjellige måter. Debianbaserte distribusjoner bruker .deb pakker og bygger pakkeinnstalleringsverktøyene sine rundt apt-verktøyet. Eksempler på debian-baserte distroer er Debian, Ubuntu, Linux Mint. Redhat-baserte distroer bruker .rpm pakker og andre distroer har andre måter å pakke sine applikasjoner på. I tillegg ligger det som regel en pakkebehandler i distroen som tar seg av innstallasjon og oppdatering av de til enhver tid tilgjengelige pakkene for de ulike distroene. Ubuntu har sitt software center, mint har sin package manager osv. Andre distroer baserer seg igjen på at du kompilerer programmene selv med litt hjelp fra verktøy som laster ned de riktige filene for deg. 2. Standardoppsett Ulike distroer har ulike utvalg av standardprogrammer. De mest merkbare forskjellene er skrivebordsmiljøet. Noen baserer seg på at du skal bruke GNOME, andre på KDE, og andre igjen på XFCE, Openbox, Fluxbox, Enlightenment, LXDE eller annet. Dette gir utslag på hvilke applikasjoner som følger med og hvordan de eventuelt har tilpasset dette for en gjennomfør brukeropplevelse. I tillegg til skrivebordsmiljøet i bunnen har noen (les:Ubuntu) lagt et eget grensesnitt oppå for å "forbedre" brukeropplevelsen. Dette er litt omdiskutert da det er temmelig radikalt forskjellig fra hva folk er vant med. 3. Release Cycle Noen distroer opererer med en "rolling release" hvor du alltid har de nyeste pakkene uten å måtte innstallere den nyeste versjonen av distroen. Andre har versjonsspesifikke programsett hvor de kun tar inn sikkerhetsoppdateringer for et utvalgt pakkeutvalg som ble bestemt da distroen slapp sin versjon. Mint og Ubuntu har en ny versjon av distroen to ganger i året, mens Arch Linux er en "rolling release" distro. Det hele koker ned til hva du foretrekker. Det er ikke uvanlig å laste ned et utvalg ulike distroer for å slå deg til ro med en du er fornøyd med. Men du har i grove trekk akkurat samme muligheter til å få ting til å virke som du vil på samtlig distroer. Selv foretrekker jeg Debian baserte distroer da det er dette jeg har mest erfaring med og føler meg trygg på, men for meg spiller det liten rolle om det er Ubuntu eller Mint som er innstallert på mine maskiner. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå