Gå til innhold

hvilken linux versjon er best?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er helt ny i dette omeråde etter å ha hatt windows på veldig lang tid, jeg så Linux Mint 11 i en nyhetsartikkel ..så jeg installerte den. men når jeg ser bilder av andre versjoner her ser de bedre ut med style..osv anbefaler dere meg en annen linux versjon ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker litt på å installere Linux på mediapc'en min da jeg har hørt at linux krever en god del mindre en Windows. Den pc'en trenger all kraft den kan få til å kjøre 1080p. Planen er å bruke XBMC.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Hvordan er Linux mtp programstøtte? Er det noen kjente problemer man kan støte på?

Nå føler jeg at tråden min ble kapret ?

Men, etter å ha sett på youtube osv..så ser ikke Linux mint så bra ut, (like bra som de andre) . Hva er forskjellen lissom?

Lenke til kommentar

Hvilken versjon som er "best" er en smakssak. Det er stort sett den samme programvaren som ligger tilgjengelig i de ulike distribusjonene. Forskjellene ligger hovedsaklig i noen få ting.

1. Pakkebehandler

Pakkebehandleren som ligger i bunnen av systemet legger til rette for innstallering av pakker på litt forskjellige måter. Debianbaserte distribusjoner bruker .deb pakker og bygger pakkeinnstalleringsverktøyene sine rundt apt-verktøyet. Eksempler på debian-baserte distroer er Debian, Ubuntu, Linux Mint.

Redhat-baserte distroer bruker .rpm pakker og andre distroer har andre måter å pakke sine applikasjoner på.

I tillegg ligger det som regel en pakkebehandler i distroen som tar seg av innstallasjon og oppdatering av de til enhver tid tilgjengelige pakkene for de ulike distroene. Ubuntu har sitt software center, mint har sin package manager osv.

Andre distroer baserer seg igjen på at du kompilerer programmene selv med litt hjelp fra verktøy som laster ned de riktige filene for deg.

2. Standardoppsett

Ulike distroer har ulike utvalg av standardprogrammer. De mest merkbare forskjellene er skrivebordsmiljøet. Noen baserer seg på at du skal bruke GNOME, andre på KDE, og andre igjen på XFCE, Openbox, Fluxbox, Enlightenment, LXDE eller annet. Dette gir utslag på hvilke applikasjoner som følger med og hvordan de eventuelt har tilpasset dette for en gjennomfør brukeropplevelse. I tillegg til skrivebordsmiljøet i bunnen har noen (les:Ubuntu) lagt et eget grensesnitt oppå for å "forbedre" brukeropplevelsen. Dette er litt omdiskutert da det er temmelig radikalt forskjellig fra hva folk er vant med.

3. Release Cycle

Noen distroer opererer med en "rolling release" hvor du alltid har de nyeste pakkene uten å måtte innstallere den nyeste versjonen av distroen. Andre har versjonsspesifikke programsett hvor de kun tar inn sikkerhetsoppdateringer for et utvalgt pakkeutvalg som ble bestemt da distroen slapp sin versjon. Mint og Ubuntu har en ny versjon av distroen to ganger i året, mens Arch Linux er en "rolling release" distro.

Det hele koker ned til hva du foretrekker. Det er ikke uvanlig å laste ned et utvalg ulike distroer for å slå deg til ro med en du er fornøyd med. Men du har i grove trekk akkurat samme muligheter til å få ting til å virke som du vil på samtlig distroer.

Selv foretrekker jeg Debian baserte distroer da det er dette jeg har mest erfaring med og føler meg trygg på, men for meg spiller det liten rolle om det er Ubuntu eller Mint som er innstallert på mine maskiner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...