ChristianHA Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Hei der! Jeg begynner i ny jobb i juli, hvor det kreves at man oppretter et enkeltmanssforetak, i tillegg må man ha egen varebil. Det jeg først og fremst lurer på, er om det er mer økonomisk å ha en bil i tillegg til "firmabilen". Dette da med tanke på avskrivning på skatten osv.. Jeg kommer til å kjøre mellom 30 og 40 000 i året vil jeg tippe. Hvordan er det med bilforsikring og enkeltmannsforetak? Ettersom jeg bare er 20 år har jeg ikke spart opp noe særlig med bonus enda, så er det billigere å forsikre bilen på foretaket? På forhånd takk Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Dette er ikke et svar på spørsmålet ditt, men en oppfordring til å tenke deg om en gang til. En jobb som krever at du oppretter et enkeltmannsforetak høres, etter min mening, i beste fall snedig ut. Når du har et enkeltmannsforetak så har du langt færre rettigheter enn en vanlig ansatt i et firma. Du må selv passe på at du har råd til å bli syk og betale inn pensjon. Arbeidsgiveren din er ikke en arbeidsgiver men en oppdragsgiver og har ingen juridiske forpliktelser overfor deg annet enn nøyaktig det som står i avtalen du skriver med ham, så få noen med juridisk erfaring til å se på denne. I tillegg så har Brønnøysundregisteret noen gode tips mtp. det å starte en bedrift. Det er mange lover og regler å forholde seg til. Les gjerne også denne artikelen om skatter og goder. Edit: Kanskje du heller bør vurdere et NUF istendenfor et enketmannsforetak? Når det gjelder forsikring så er jeg usikker på hvordan det virker, men jeg tror at det muligens ikke er den største bekymringen du har akkurat nå. :/ Lykke til. Endret 7. juni 2011 av BlueEAGLE 3 Lenke til kommentar
tokakv Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 For å være litt kvass så høres dette ut som at din nye jobb forsøker å unngå de forpliktelser det følger med å være arbeidsgiver. Å kreve at "ansatte" har sine egne ENK/EPF er ikke noe nytt i så måte. Ta gjerne en titt på http://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Arbeidstaker-eller-naringsdrivende/?chapter=74847#kapitteltekst - det er jo du som kjenner jobben best og kan gjøre en vurdering. Beklager at jeg ikke har helt anledning nå til å svare nøyaktig på det originale spørsmålet. Det er jo et ganske interessant spørsmål - firmabil eller egen bil - hva er lønnsomt når. Håper noen andre har litt tid til å regne på det. Generelt sett vil du ved å ta bilen inn i selskapet få fradrag for alle faktiske kostnader men må føre tilbake bilen som en naturalytelse/fordel, se under http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Tabeller-og-satser/2011/Bilsatser---firmabil/ http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp_101/hPKey_2465/hDKey_1 Dersom du eier bilen privat og kjører i næring så kan du få fradrag for standard kilometersatser i regnskapet, se skatteetaten sine sider for satser (er vel 3,65 til 9000 og 3,00 fra 9000+ samt 0,9 i passasjertillegg) Fant også http://www.startebedrift.no/gunstigste-bilordning-i-enkeltpersonforetak i farten, men ikke sjekket alt som står der med lupe. Lykke til i allefall :-) 2 Lenke til kommentar
ChristianHA Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Dette er ikke et svar på spørsmålet ditt, men en oppfordring til å tenke deg om en gang til. En jobb som krever at du oppretter et enkeltmannsforetak høres, etter min mening, i beste fall snedig ut. Når du har et enkeltmannsforetak så har du langt færre rettigheter enn en vanlig ansatt i et firma. Du må selv passe på at du har råd til å bli syk og betale inn pensjon. Arbeidsgiveren din er ikke en arbeidsgiver men en oppdragsgiver og har ingen juridiske forpliktelser overfor deg annet enn nøyaktig det som står i avtalen du skriver med ham, så få noen med juridisk erfaring til å se på denne. I tillegg så har Brønnøysundregisteret noen gode tips mtp. det å starte en bedrift. Det er mange lover og regler å forholde seg til. Les gjerne også denne artikelen om skatter og goder. Edit: Kanskje du heller bør vurdere et NUF istendenfor et enketmannsforetak? Når det gjelder forsikring så er jeg usikker på hvordan det virker, men jeg tror at det muligens ikke er den største bekymringen du har akkurat nå. :/ Lykke til. Takk for svar Jeg er fullt klar over ulempene denne jobben medfører, men lønna er såpass god at jeg føler det er verdt det. Jeg skal ta over bilen til en kamerat som jobber der nå, og han har ingenting å utsette på ordningen. Og slik jeg har forstått det, er det ganske vanlig at sjåfører har et eget foretak istedenfor å være ansatt. Skal lese igjennom tipsene hos breg. Lenke til kommentar
ChristianHA Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 For å være litt kvass så høres dette ut som at din nye jobb forsøker å unngå de forpliktelser det følger med å være arbeidsgiver. Å kreve at "ansatte" har sine egne ENK/EPF er ikke noe nytt i så måte. Ta gjerne en titt på http://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Arbeidstaker-eller-naringsdrivende/?chapter=74847#kapitteltekst - det er jo du som kjenner jobben best og kan gjøre en vurdering. Beklager at jeg ikke har helt anledning nå til å svare nøyaktig på det originale spørsmålet. Det er jo et ganske interessant spørsmål - firmabil eller egen bil - hva er lønnsomt når. Håper noen andre har litt tid til å regne på det. Generelt sett vil du ved å ta bilen inn i selskapet få fradrag for alle faktiske kostnader men må føre tilbake bilen som en naturalytelse/fordel, se under http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Tabeller-og-satser/2011/Bilsatser---firmabil/ http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp_101/hPKey_2465/hDKey_1 Dersom du eier bilen privat og kjører i næring så kan du få fradrag for standard kilometersatser i regnskapet, se skatteetaten sine sider for satser (er vel 3,65 til 9000 og 3,00 fra 9000+ samt 0,9 i passasjertillegg) Fant også http://www.startebedrift.no/gunstigste-bilordning-i-enkeltpersonforetak i farten, men ikke sjekket alt som står der med lupe. Lykke til i allefall :-) Hjertelig takk for nyttige linker som ga svar på en del spørsmål Jeg har fått høre at man får fradrag for utgiftene man har hvis man ikke har en privatbil i tillegg. Så det var en gledelig nyhet at man bare trekker fra privat bruk, noe som blir svært lite når man kjører rundt 40 000 i året. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Jeg har fått høre at man får fradrag for utgiftene man har hvis man ikke har en privatbil i tillegg. Så det var en gledelig nyhet at man bare trekker fra privat bruk, noe som blir svært lite når man kjører rundt 40 000 i året. Med kjørelengde på 40.000 i året, så må bilen regnes som yrkesbil, uansett om du har egen bil i tillegg eller ikke. Det innebærer som du sier at du får fradrag for alle bilutgifter, men det betyr også at du får firmabilskatt etter vanlige firmabil-regler, eller (om det blir gunstigere for deg) at 75% av de fradragsførte utgiftene "tilbakeføres" slik at du bare får fradrag for 25%. Denne tilbakeføringen skjer uavhengig av den faktiske fordelingen mellom yrkesbruk/privat bruk. Eneste vei utenom dette er å overhodet ikke bruke firmabilen privat, og være i stand til å dokumentere og sannsynliggjøre dette. Endret 8. juni 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wbAFJx Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg har fått høre at man får fradrag for utgiftene man har hvis man ikke har en privatbil i tillegg. Så det var en gledelig nyhet at man bare trekker fra privat bruk, noe som blir svært lite når man kjører rundt 40 000 i året. Med kjørelengde på 40.000 i året, så må bilen regnes som yrkesbil, uansett om du har egen bil i tillegg eller ikke. Det innebærer som du sier at du får fradrag for alle bilutgifter, men det betyr også at du får firmabilskatt etter vanlige firmabil-regler, eller (om det blir gunstigere for deg) at 75% av de fradragsførte utgiftene "tilbakeføres" slik at du bare får fradrag for 25%. Denne tilbakeføringen skjer uavhengig av den faktiske fordelingen mellom yrkesbruk/privat bruk. Eneste vei utenom dette er å overhodet ikke bruke firmabilen privat, og være i stand til å dokumentere og sannsynliggjøre dette. Helt enig med Inge Rognmo. En må gjøre et regnestykke for å se hva som egentlig lønner seg. Her er litt informasjon om det. Regler ang. bruk av næringsbil til privat og hvordan en regner ut grunnlag for fordel av bruk til privatkjøring. http://www.skatteetaten.no/no/Handboker/Lignings-ABC1/Kapitler/B/?mainchapter=143280#x143280 Her er et eksempel hentet fra same internettside som ser ut til å være ganske lik ditt tilfelle: 6.2.3 Kombinasjon av høy årlig kjørelengde og bil eldre enn 3 år For biler eldre enn 3 år per 1. januar i inntektsåret, dvs. registrert første gang i 2006 eller tidligere og som kjøres over 40 000 km i yrket i året, blir grunnlaget 56,25 % (75 % x 75 %) av listeprisen. Eksempel En bil er førstegangsregistrert i 2006 (eldre enn 3 år) og hadde da en listepris på kr 580 000. Bilen kjøres årlig over 40 000 km i yrket. Tillegget for privat bruk etter hovedregelen beregnes da slik: Beregningsgrunnlaget er 580 000 x 75 % (kjøres over 40 000 km i yrket i året) x 75 % (eldre enn 3 år),= kr 326 250. Privat fordel i 2010 beregnes til kr 78 480 (kr 261 600 x 30 %) = kr 91 410. For å regne ut for deg selv trenger du bare listepris på din bil som du finner på denne internettsiden: http://www.skatteetaten.no/Upload/PDFer/bilpriser_samlet_2010_lr.pdf Når du regner ut hva som lønner seg så må du huske av du betaler ikke MVA når du kjøper som firma og at kostnadene (ekskl. mva) reduserer skatt du betaler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå