Stigma Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Hei, Jeg lurer på - er det mulig (på nyere hovedkort) å la hovedkortet styre hastighet på "dumme" 2-pins vifter som altså bare har strømforsyning? Jeg vet at hovedkortet mitt støtter spenningskontroll. Ved påkobling av en 3pings vifte (strøm + hastighetsmåler) regulerer den spenningen for å endre hastigheten. Man skulle da tro at det teoretisk ikke var noe i veien for at den også da kunne styre "dumme" vifter uten hastighetsmåler ved å blindt justere spenningen mellom lavt til maks avhengig av instillingene. Nå mangler jeg i øyeblikket tilkoblinger for å teste dette i praksis - så jeg vil bare forhøre meg om dette er oppnåelig eller ikke - før jeg evt. bestiller noen overganger fra ebay jeg kan bruke til å koble molex-viftene mine inn til hovedkortkontaktene. Hovedkortet det er snakk om er det nye Asus P8Z68 forøvrig. -Stigma Lenke til kommentar
TaCune Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Se om Fan Xpert på asus sine sider fungerer til dette. Tror jeg leste d litt for fort. Om den er intern i PSU`en må du koble dette videre til HK. Endret 6. juni 2011 av TaCune Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Se om Fan Xpert på asus sine sider fungerer til dette. Tror jeg leste d litt for fort. Om den er intern i PSU`en må du koble dette videre til HK. Nei beklager om det var litt kinkig skrevet. med "strømforsyning" mener jeg bare at det er to ledere som er det for strømtilførselen for viften, og ingen andre kontrollsingaler (værken PWM eller hastighetssignal). Det er Fan Expert jeg driver å roter med å prøve å få til nå forøvrig. Det er bare så pokkers uklart i all dokumentasjon om hovedkortet regulerer via DC spenning, PWM, eller begge to (og i spå fall hvoran bytter jeg mellom dem?). -Stigma Lenke til kommentar
TaCune Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Jeg er ikke så sikker på om kortet vil kunne regulere fasen på en 2 pins vifte. Det jeg dog er sikker på er om viften serie kobles med en vifte som alerede er 3 pins, kan du gå inn på fase og gjorden (normalt svart og rødt). Da vil viftene bruke samme frekvens, og få samme verdiene som de blir regulert. Kansje ny vifte er enklere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå