Gå til innhold

Forskjell på gjeldsgrad I og II ?

_Amund_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rask sæøk på yahoo:

http://www.formuebygging.com/slik-far-du-innvilget-boliglan

Gjeldsgrad er et begrep mange ikke vet så mye om, bankene liker å bruke dette uttrykket. Jeg skal prøve å forklare hva det betyr. La oss anta at du har en årsinntekt på 1.000.000,-. Du ønsker å låne 1.000.000,-. Dette vil gi deg en gjeldsgrad på 1. Fordi lånesum er 1 x din inntekt. Har du annen gjeld som studielån eller kredittkortgjeld må du ta med dette i beregningen også!

Som en tommelfingerregel anbefales det en gjeldsgrad på 2,5. Det betyr altså 2,5 * din eller deres samlede årsinntekt. Når dette er sagt, er dette en regel med noen unntak…

Lenke til kommentar

Gjeldsgrad er et begrep mange ikke vet så mye om, bankene liker å bruke dette uttrykket. Jeg skal prøve å forklare hva det betyr. La oss anta at du har en årsinntekt på 1.000.000,-. Du ønsker å låne 1.000.000,-. Dette vil gi deg en gjeldsgrad på 1. Fordi lånesum er 1 x din inntekt. Har du annen gjeld som studielån eller kredittkortgjeld må du ta med dette i beregningen også!

Dette sier desverre ingenting om forskjellen mellom "Gjeldsgrad I" og "Gjeldsgrad II" som Experian opererer med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det høres litt underlig ut at gjeldsgrad skal måles relativt til inntekt – skjønt det ofte vil være det mest relevante tallet for privatpersoner har det ikke så mye å gjøre med det vi vanligvis tenker på som «gjeldsgrad».

Hofteskudd: gjeldsgrad 1 er gjeld/egenkapital, gjeldsgrad 2 eiendeler/forpliktelser. Om det er akkurat slik kredittvurderingsselskapene bruker tallene vet jeg imidlertid lite om.

Lenke til kommentar

Synes det høres litt underlig ut at gjeldsgrad skal måles relativt til inntekt – skjønt det ofte vil være det mest relevante tallet for privatpersoner har det ikke så mye å gjøre med det vi vanligvis tenker på som «gjeldsgrad».

Hofteskudd: gjeldsgrad 1 er gjeld/egenkapital, gjeldsgrad 2 eiendeler/forpliktelser. Om det er akkurat slik kredittvurderingsselskapene bruker tallene vet jeg imidlertid lite om.

Har fått det oppklart:

Beregnet gjeldsgrad sier noe om sammenhengen mellom gjeld og brutto- og nettoinntekt.

Den sammenligner også personen sett i forhold til andre i samme aldersgruppe, inntektsgruppe og landet i gjennomsnitt.

Grad I indikerer hvor stor andel av bruttoinntekten som er gjeldsrenter og særfradrag.

Grad II indikerer hvor mye høyere bruttoinntekten er i forhold til nettoinntekten (etter at alle fradrag er tatt i betraktning, og ikke bare nettofradrag som i grad I).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...