_Amund_ Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Jeg har mottatt info om kredittvurdering, og blir informert om gjeldsgrad I og II. jeg kjenner til gjeldsgrad generelt, men hva et forskjellen på I og II? Mvh Amund Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Rask sæøk på yahoo: http://www.formuebygging.com/slik-far-du-innvilget-boliglan Gjeldsgrad er et begrep mange ikke vet så mye om, bankene liker å bruke dette uttrykket. Jeg skal prøve å forklare hva det betyr. La oss anta at du har en årsinntekt på 1.000.000,-. Du ønsker å låne 1.000.000,-. Dette vil gi deg en gjeldsgrad på 1. Fordi lånesum er 1 x din inntekt. Har du annen gjeld som studielån eller kredittkortgjeld må du ta med dette i beregningen også! Som en tommelfingerregel anbefales det en gjeldsgrad på 2,5. Det betyr altså 2,5 * din eller deres samlede årsinntekt. Når dette er sagt, er dette en regel med noen unntak… Lenke til kommentar
_Amund_ Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Gjeldsgrad er et begrep mange ikke vet så mye om, bankene liker å bruke dette uttrykket. Jeg skal prøve å forklare hva det betyr. La oss anta at du har en årsinntekt på 1.000.000,-. Du ønsker å låne 1.000.000,-. Dette vil gi deg en gjeldsgrad på 1. Fordi lånesum er 1 x din inntekt. Har du annen gjeld som studielån eller kredittkortgjeld må du ta med dette i beregningen også! Dette sier desverre ingenting om forskjellen mellom "Gjeldsgrad I" og "Gjeldsgrad II" som Experian opererer med. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Synes det høres litt underlig ut at gjeldsgrad skal måles relativt til inntekt – skjønt det ofte vil være det mest relevante tallet for privatpersoner har det ikke så mye å gjøre med det vi vanligvis tenker på som «gjeldsgrad». Hofteskudd: gjeldsgrad 1 er gjeld/egenkapital, gjeldsgrad 2 eiendeler/forpliktelser. Om det er akkurat slik kredittvurderingsselskapene bruker tallene vet jeg imidlertid lite om. Lenke til kommentar
_Amund_ Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Synes det høres litt underlig ut at gjeldsgrad skal måles relativt til inntekt – skjønt det ofte vil være det mest relevante tallet for privatpersoner har det ikke så mye å gjøre med det vi vanligvis tenker på som «gjeldsgrad». Hofteskudd: gjeldsgrad 1 er gjeld/egenkapital, gjeldsgrad 2 eiendeler/forpliktelser. Om det er akkurat slik kredittvurderingsselskapene bruker tallene vet jeg imidlertid lite om. Har fått det oppklart: Beregnet gjeldsgrad sier noe om sammenhengen mellom gjeld og brutto- og nettoinntekt. Den sammenligner også personen sett i forhold til andre i samme aldersgruppe, inntektsgruppe og landet i gjennomsnitt. Grad I indikerer hvor stor andel av bruttoinntekten som er gjeldsrenter og særfradrag. Grad II indikerer hvor mye høyere bruttoinntekten er i forhold til nettoinntekten (etter at alle fradrag er tatt i betraktning, og ikke bare nettofradrag som i grad I). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå