Gunfreak Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Hvor mange soldater skulle det være i en fransk battalion, fra 1808 til 1815 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Nei, før 1808 hadde en battaljon 1080 soldater i 9 kompanier, etter 08 hadde de bare 6 kompanier Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Nei, før 1808 hadde en battaljon 1080 soldater i 9 kompanier, etter 08 hadde de bare 6 kompanier 1080/9*6=720? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Riktig 720 var en full battaljon, såklart det tallet falt jo fort som fy og ofte når det store avgjørenede slaget kom var battaljonene under 500. Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Ja, da har jeg i hvert fall bevist at jeg kan grunnleggende matematikk, om ikke så mye om Napoleonskrigene. Min tur nå? Skal det være vanskelig eller sånn passe? Jeg kan litt om krigen på sjøen, ser du. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Ja, da har jeg i hvert fall bevist at jeg kan grunnleggende matematikk, om ikke så mye om Napoleonskrigene. Min tur nå? Skal det være vanskelig eller sånn passe? Jeg kan litt om krigen på sjøen, ser du. Det er helt opp til deg Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 I TV-serien Hornblower leder den unge underoffiseren lettbåter inn i en fransk havn om natten og tar en fransk brigg som prise rett under nesen for franskmennene. Scenene i denne episoden er basert nesten nøyaktig på en hendelse fra virkeligheten. Hornblower regnes først og fremst å være basert på Cochrane, men akkurat denne dåden var det en annen som stod for. Han har minst to ting felles med Hornblower i TV-serien, hva het han? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 3. august 2011 Forfatter Del Skrevet 3. august 2011 Tenker du på Horatio Nelson, som i hvertfall deler navn med Hornblower Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Mei, jeg tenker på en annen mer ukjent. Den er litt vanskelig, så jeg skal røpe at han var på samme skip og hadde samme kaptein som Hornblower, både skipet og kapteinen i TV-serien har eksistert i virkeligheten. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Er det Edward Pellew? Han var kapteinen på Indefatigable i Hornblower og virkeligheten. Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Det er nettopp Indefatigable og Pellew som sin kaptein Hornblower og personen jeg tenker på blant annet hadde til felles da denne hendelsen tok sted, så det er ikke Pellew, han tok ikke selv aktivt del i selve utførelsen av kapringen. Det er den personen som ledet selve utførelsen av kapringen jeg er ute etter, rollen som Hornblower hadde og fikk æren for i TV-serien. Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Beklager, feil. Vanskelig å komme med flere hint nå, men nå har dere en del å gå på hvis dere søker omkring litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå