Ohny Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Er det noen som vet om det er mulig å leie telt? Har søkt litt på nett, og alt jeg finner er partytelter. Jeg tenkte mer på campingtelt. Vi skal på telttur, og ingen har telt. Ser egentlig ikke noe vits å kjøpe telt da vi kanskje er på sånne turer 1 gang i året. Dersom dere vet om utleie av camping telt, please shout out! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Eg har aldri vært borti noen som tilbyr dette og strengt tatt ser eg ikke poenget i det, i tillegg til at det er en del negative aspekter med det. Telt er bruksutstyr og slites ut for hver gang det monteres/demonteres samt hvordan det blir behandlet av brukeren. Et godt telt kan fint overleve i 10 år om det blir behandlet og vedlikeholdt rett, mens det samme telte kan være ødelagt etter en tur med de rette brukerene. Så, prisen man må ta i leie må være høy nok til at man kan reparere teltet eller kjøpe nytt når noen har ødelagt det, og lav nok til at folk leier i stede for å kjøpe. Når man kan få et telt ned mot 300 kr på det rette stedet så sier det seg selv at det blir umulig å finne en slik pris. Eg var på min første telttur i fjor(som voksen) og etter å ha besøkt en del teltbutikker, surfet en del på nettet osv før eg bestemte meg for å investere i et skikkelig telt. Selv om det kun ble to turer i fjor med teltet så skal vi ut på minst to turer til i år, og angrer ikke på at vi kjøpte et skikkelig telt. Campingvogn, campingbil eller hytte derimot, det er ikke noe problem Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Hvilken telttur skal dere på forresten? Hvor skal dere campe? Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Jeg aner ikke, det er andre kompiser som skal planlegge. Drev å titta på Outwell modellene 6+ pers, men prisen huuuuff!!! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Hva med flere mindre (og billige telt)? Da kan du avskrive ditt telt på første tur. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Det var Outwell eg kjøpte. Fantastisk telt. Outwell Nevada L med teppe innendørs. Men bestem dere først for hvilken type tur dere skal på(campingplass, skog, strand osv), deretter budsjett og deretter finner dere et telt. For en guttetur i skauen så ville eg investert i et godt Helsport telt. For en behagelig telttur med venner på campingplasser ville eg valgt et stort Outwell telt. For en fylleguttetur på strender, campingplasser og festivaler ville eg kjøpt et på tilbud. Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Liker ikke de "vanlige" teltene hvor man skal bare krype inn og sove. Outwell Hartford (f.ex) så fin ut med "stue". Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Det større Outwell teltene er fantastiske på campingplasser. De krever litt plass, men det får man som regel uten problem. Ulempene: - Nedpakket telt veier fra 18kg ++. Ikke noe man drar på fjelltur med. - Krever mye flat monteringsplass. - Tar tid å montere og demontere. Eg bruker ca en halvtime alene på Nevada L. Fordelene: - God ventilasjon. - Lyst og luftig innvendig. - Tåler MYE regn. - Tåler MYE vind. - Selvlysene barduner(du lærer ikke å sette pris på disse før du må opp kl 03:40 på natta for å pisse). - Stor døråpning. - Mulighet for å sitte inne om det er dårlig vær ute, uten at det virker klaustrofobisk. Eg monterte teltet mitt på en campingplass på Sola i fjor sommer. Uerfaren som eg var(er?) monterte eg det på en av de mest vindutsatte stedene med dårligst feste for teltpinnene. Etterhvert begynte det å blåse stikker og strå og til tider såg teltet ut til å stå noe skjevt. Men det sto, i motsetning til et nabotelt som de måtte hente ut i fra naboenga. Etter en dag i kongeparken sto teltet fortsatt, men en bardun hadde løsnet og ei teltstang hadde knekt. Ellers var det ingen skader på teltet. Morgenen etter regnet det og da satt vi tre voksne og fire barn inne i teltet, i campingstoler, rundt et bord og spiste frokost. Det var litt trangt, men fullt gjennomførbart. Ei uke etter tok vi det på en ny tur og da fikk vi en praktfull kveld utendørs hvor vi koste oss med rødvin og sjitpreik. Når vi gikk og la oss begynte det å regne. Regnet tiltok ut over natta og når vi våknet på morgenkvisten regnet det fortsatt. Det gav seg ikke før i 10-11 tiden og da hadde det regnet i godt og vel 8 timer, og det var ikke et fuktig sted innendørs. Ypperlig. Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Akkurat det, størrelsen og prisen er ulempe for oss. Muligens vekta, men blir ikke meg som skal bære/frakte den Høres ut som Outwell er meget bra telt. Kanskje det er best vi sjekke hvor stor området vi skal være før vi velger telt. Men tilbake til spørsmålet, utleie av campingtelt er dog ikke mulig altså? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Eg har enda ikke sett det, og dersom det fantes ville du nok fort oppleve at enten prisen for å leie det er for høy(du kan fint kjøpe et nytt selv) eller så er det ødelagt/ræva kvalitet. Det er ikke økonomisk forsvarlig for en bedrift å leie ut den type telt. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Det eneste jeg tror du kan leie er større lavvoer. Selv kjøpte jeg Tyin lavvo på netthandelen.no (auksjon), tror jeg betalte 6-700 kr + frakt. Har ikke prøvd den ennå, men den virket ok ved utpakking. Ser at den fortsatt auksjoneres. Edit: Ved lengre fjellturer blir nok denne for tung å drasse på. Endret 8. juni 2011 av geirm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå