Gå til innhold

HP Pavillion DV6-6071, rimelig gamerbærbar. Test/førsteinntrykk.


Anbefalte innlegg

Ok - da må jeg bestille combo-kort.

 

Angående min døde harddisk - snakket jeg med HP i går og får en ny i posten, men det tar 10-15 virkedager.

Er det noen som kan sjekke hvilken type harddisk det er som standard? Vet det er Toshiba, men hvilken modell?

Gå inn i enhetsbehandling, så står det der.

 

Tenkte på om jeg skulle gå til anskaffelse av en større og bedre harddisk, siden det blir så lenge å vente, hehe.

Noen som har noen anbefalinger på merke eller type disk? Helst så støysvak som mulig og lite strømforbruk.

 

Det er vel ikke noe sperre i BIOS på hva slags harddisk jeg kan bruke?

Endret av Glenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så langt har jeg kun spillt WOW (maks grafikk), duke nukem forever (maks grafikk) og CiV V ( high/medium grafikk).

 

Glenn: Harddisken er en Toshiba MK6465GSX. Skulle jeg byttet hadde jeg nok gått for en seagate momentus XT (har en slik i min Acer 3820TG) 7200rpm + 4Gb SSD. Disse fås kun opp til 500Gb. Om jeg hadde byttet harddisk hadde jeg ihvertfall kjøpt en 7200rpm, strømforbruket er så vidt høyere enn for en 5400rpm, største 7200rpm disk som har standard mål (dvs 9,5mm tykk) er vel på 750Gb.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=628385

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=804480

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=855001

 

1Tb diskene er tykkere og er derfor usikker på om disse passer.

Lenke til kommentar

Glenn: Harddisken er en Toshiba MK6465GSX. Skulle jeg byttet hadde jeg nok gått for en seagate momentus XT (har en slik i min Acer 3820TG) 7200rpm + 4Gb SSD. Disse fås kun opp til 500Gb. Om jeg hadde byttet harddisk hadde jeg ihvertfall kjøpt en 7200rpm, strømforbruket er så vidt høyere enn for en 5400rpm, største 7200rpm disk som har standard mål (dvs 9,5mm tykk) er vel på 750Gb.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=628385

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=804480

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=855001

 

1Tb diskene er tykkere og er derfor usikker på om disse passer.

Takk for hjelpen.

Tror jeg skal ha en WD-disk da jeg har god erfaring med disse, men det ser ut til at det er litt høyere støynivå enn Toshiba-disken, men ikke at det gjør noe.

 

Hvilke skruer er det som skal opp når jeg skal bytte harddisk? Er jo ikke noen skruer rundt panelet der harddisken sitter.

 

Har tenkt å kjøpe ekstra 4 gig for å ha i laptopen til denne, vil denne typen ram fungere? http://www.dustin.no/pd_5010281409.aspx og kommer laptopen med 1x4 gb eller 2x2 gb ram?

Jepp, det er riktig minne. Det er en 1x4 GB-brikke som står i fra før.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar

Ingen skruer for å få av dekselet.

 

Ta først ut batteriet, samme "knapp" som løser ut batteriet tar du deretter motsatt vei, så kan du ta av hele dekselet, bare lirke det forsiktig av. Harddisken selv er festet på en plate/ramme som er festet med 4 små skruer, dette ser du dog raskt.

 

OBS på at WD disker til bærbare har en svært aggressiv strømsparing som kan gi lagg i spill fordi de slår seg alt for ofte av og derfor må spinne opp/reposisjonere lesehodet hele tiden.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har "throttlestop" kommet i ny utgave med støtte for sandy bridge, og det funker!

 

http://www.techinferno.com/downloads/?did=6

 

For å unngå av unødvendig throttling (dvs sperrer som produsentene av bærbare maskiner legger inn i bios).

 

Start throttlestop, gå på options kryss av "unlock bidirectional PROCHOT". Gå ut igjen og kryss av "BD PROCHOT" --> "save" og "turn on".

 

Testet på min DV6 6071 og det fungerer utmerket, ikke mer unødvendig throttling mens jeg spiller. Skal fungere på alle laptoper med sandy bridge CPU.

 

NB. Du skrur IKKE av prosessorens egen throttling, denne er innebygde i CPU og kan ikke slås av. Prosessoren styrer selv denne throttlignen når temperaturen blir for høy (oppmot 100 C), du skrur kun av throttling som oppstår pga sperrer i BIOS fra produsentenes sider - som oftest skjer på langt lavere temperaturer - som er unødvendig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hatt 3 servicer på maskinen nå huff.

hovedkortet tok kvelden.

 

kom tilbake med et løst tastatur. manglet visst kun 2 skruer og da måtte den inn igjen.

tilbake hos infocare så var det plutselig toppdekslet som var knukket. etter det står det at tastaturet måtte byttes. fikk da pcen tilbake etter flere ukers tid. fikk den tilbake på lørdag nå, sitter og skriver litt så hopper faen meg tastaturet opp igjen.

 

skikkelig uheldig med dette kjøpet :( ellers har pcen vært god når den fungerte.

 

men hos dere som har denne, sitter tastaturet godt fast? for før de bytta hovedkort i min satt det skikkelig godt. Nå er det nesten bare å snu pcen riste litt og det er løst

Endret av Morten A
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei!

 

I fjor sommer kjøpte jeg en 15", HP Pavilion dv6-6071. Nå sitter jeg her å vurderer om jeg skal oppgradere den litt da den har begynt å gå litt treigt. Jeg har derfor noen spørsmål som jeg hadde håpet dere kunne hjulpet meg litt med.

 

1. Det står 4 GB DDR3 1033 MHz RAM i PC'en for øyeblikket. Jeg har èn ledig plass. Siden jeg har Win7 Home Premium kan jeg ha maks 8 GB (?) i den. Så jeg tenker da om jeg like greit skal kjøpe enda en 4 GB brikke. Spørsmålet er da om jeg burde gå for en brikke som har større hastighet og da evt. om jeg kunne fått noen spesifikke forslag?

 

2. Jeg har også sett at hardisken kun har 5400 RPM. Er det mye å hente på å skifte den ut til en evt. 7200 RPM hardisk? Eller bør jeg gå for en SSD hardisk når jeg først er ute etter en ny hardisk? Igjen, har dere noen spesifikke forslag til hardisker?

 

3. Litt tidligere i denne posten stod det noe om "throttling". Hva er dette og er det noe jeg evt. burde gjøre noe med?

 

PC kunnskapene mine er ikke blandt de største som du sikkert ser over, men jeg ønsker å lære så derfor spør jeg enkelt og greit.

 

Mvh

Trym

Lenke til kommentar

Win 7 har ikke noen praktiske begrensinger på hvor mye RAM du kan ha ... men maskinen kan ha begrensinger. Jeg regner med at det er 64 bit?

Hvis du skal putte inn en ekstra minnebrikke, bør du så absolutt bruke en med nøyaktig samme spesifikasjoner som den du har fra før - trenger ikke nødvendigvis å være samme merke/modell, men helst det også. Eventuellt kjøpe 2 nye. Disse fås som regel som et sett.

 

SSD. Veldig lite å hente ved å bytte til 7200 snurredisk - veldig mye å hente ved å gå for en skikkelig SSD. jeg anbefaler alltid Intel. Lite tull, fungerer som den skal. 520 er en god serie, men 330 er også bra hvis du vil spare noen hundrelapper. Kjøp et lite harddiskkabinett for en hundrelapp eller to, putt den gamle harddisken i den og koble den til maskinen i en USB 3 port, så har du ekstra lagringsplass til alt som ikke får plass eller ikke trenger å ligge på SSD'en.

 

Throttling ... er når maskinen selv klokker ned kjernefrekvensen(e) i prosessor og/eller grafikkjerne når det blir for varmt/for høyt strømtrekk. Lite du kan gjøre med, annet enn å holde maskinen så kjølig som mulig. Sørg for nok luft, hev gjerne maskinen noen centimeter opp fra bordflaten, kanskje kan du også bli litt hjulpet av et kjølebrett. Pass også på innvendig støv! Hvis det blir mye av det, vil kanskje maskinen konsekvent klokke seg selv ned pga for høy varme.

 

Men du bør jo finne ut hvorfor maskinen har begynt å gå tregt. Med andre ord; den er tregere nå enn da den var realtivt ny? Det er ingenting ved hardware'n i maskinen som tilsier at dette skal skje. Men kanskje har du etterhvert installert mye tøys av programvare som hele tiden ligger og kjører i bakgrunnen? Fjern noe av dette. Særlig ting som starter opp samtidig med Windows.

Liten restplass på harddisken kan selvfølgelig bidra til at ting tar lengre tid.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...