mirene Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Dette her,må være det verste JEG har vert borti. i Mai Jeg hjalp en familie å skru sammen en maskin. Bestilte følgende fra komplett : AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus Socket A (Thoroughbred) prosessor GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA RetaiI Igloo Silent Breeze /XP2700+ Chieftec Tastatur m/mus Sølv Trådløst Komplett sett tastatur og mus, PS/2 Chieftec Matrix Medium Tower m/dør Sølv Kabinett m/360W MX-01SL-D P4 / AMD Mustek USB Be@rPaw 1200CU+, Flatbed USB skanner, 600*1200dpi 48bit Epson Blekk Skriver Stylus C42UX DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P EKL Kabinett Vifte 80x80x25mm Maxtor IDE ATA-133 80GB 7200RPM 8MB DiamondMax Plus 9, 8 MB cache Compaq EVO S9500 TCO99 Carbon/Sølv 19"skjerm (10) NEC DVD-brenner IDE ND-1100A, Bulk DVD+R/+RW 4X/2,4X/16X/10X/40X/12X (11) Labtec Høyttaler Pulse-350 2 Satelitter og Subwoofer (12) MSI KT4 ULTRA-FISR Hovedkort Socket A KT400, S-ATA, IEEE1394, ATX, GbLAN, RAID. Gainward GeForce4 Ti4800SE 128MB Altså en komplett maskin. Har skrudd sammen maskiner med MSI hovedkort før.så jeg regnet med at alt skulle gå greit. SÅ feil en kan ta............ Monteringen gikk jo greit, men når jeg skrur på maskinen så kommer det ulelyer og den indikerer på skjermen at CPU viften IKkE går...noe den jo gjør,siden lokket på kabinettet er skrudd av og jeg sitter å ser på at viften faktiskt går for fulle mugger !!! Jeg sjekker ledninger å prøver igjenn.Denne gangen kommer jeg ikke engang inn i BIOS Jeg snakker med komplett og får beskjed om å sende feilbeskrivelse...2 dager etterpå får jeg RMA nr. for retur av hovedkortet. Ja..ja jeg skrur ut hovedkortet og sender det nedover. Feil på komponenter kan jo skje. 7 dager senere kommer det nye kortet fra komplett. Jeg skrur inn og kobbler sammen dette.... Skrur på maskinen....og jøss tror drer ikke faenskapet setter igang med å ULE å bråke IGJEN !!!!!!!!!!!!! (kortet som kom,var i ny eske...med enda et sett deler (sendte BARE kortet nedover. Så det at vi fikk det gammle kortet tilbake,kan det IKKE ha vert. Skrur av....og på igjenn Nå funker den,av en eller annen grunn... Starter å instalere Windows XP.....ca.15 minutter inne i instalering blir alt SVART venter...men det skjer ikke noe mere. Jeg restarter maskinen og alt er fremdeles svart !! Vi snakker med komplett...og kjører fra Drammen ned til Sandefjord,og leverer Maskinen Etter en ukes tid,kommer maskinen tilbake. Da har de byttet HARDISK og GRAFFIKKORT !!!! Maskinen funker nå bra 14 dagers tid..... Men plutselig...så begynner musa å streike...for til slutt å IKKE fungere lenger.Samme med keyboardet. De har nå kjøpt et rimelig Logitec mus/keyboard sett,som bruker de vanlige ingangene. Men det fungerer ikke.... Tok med et USB keyboard/mus sett og DET fungerer. Tyder jo på at keyboard/mus ingangen på hocedkortet er blitt deffekt !!! Så det jeg lurer på....har de NÅ krav på å få pengene tilbake ?? Hvor mye skal EGENTLIG til....for at en kunde hos komplett skal kunne heve kjøpet. (Jeg synes synd på disse folka,med SÅ mye feil på en maskin.) Håper noen har noen fornuftige svar Lenke til kommentar
Spiffy Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Veldig rart at alle disse feilene oppstår etter en liten stund. Du kan vel heve kjøpet om du kan dokumentere at tingene ikke fungerer når du får dem. Men når feilene oppstår etter et par ukers bruk er det etter all sannsynlighet brukeren som har skylden. Enten du som har satt det sammen eller familien som bruker pcn.. Lenke til kommentar
diss Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Les gjennom kjøpsloven: http://forbrukerportalen.no/Forbrukerporta...mner/kjopsloven Der står alt du trenger å vite, og hvordan du går frem med en eventuell klage. Lenke til kommentar
mirene Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 saken er jo at FØRST røk hovedkortet....så etter instalasjon av nytt hovedkort...så streiker jo maskinen igjenn....nå streiker mus/keyboard ingangen. Ergo...så har IKKE alt skjedd i løpet av "14 dager" Lenke til kommentar
diss Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Du må lese gjennom kjøpsloven. Her står absolutt alt du trenger å vite, hvilke spesielle regler som gjelder for postordre kjøp osv, hvor mange ganger selger kan reparere en vare før den må erstattes av en ny/kjøpet heves. Husk at dersom varen ikke fungerer slik den er ment, så er det en sak man kan gå videre med. Det står også hvem som har bevisbyrden, noe som er vesentlig i en sak som dette. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Leverandør/forhandler har 2 forsøk på å rette feilen, hvis det ikke er i orden etter det kan man heve kjøpet. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Det er slik jeg alltid har sagt, MSI er noe møkk. Ikke kjøp det. Kan jo umlig være brukerfeil når det kommer feil hele tiden. Og PS2 inngangene og da. Har lest det en gang før at de har gått føyken på et MSI hovedkort. Jeg skal aldri kjøpe MSI før de begynner å lage produkter som er bra. Pentium 4 hovedkorta til MSI er ikke så ille, men når det kommet til AMD så klarer ikke MSI å lage bra hovedkort. Lenke til kommentar
sanmann Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Det er nå det største pisspreiket jeg har hørt! Har alltid holdt meg til kombinasjonen AMD og MSI, og til dags dato har det ikke vært noe problem. Flere sa til meg sist gang at MSI K7TPro2A og XP2000+ ikke gikk sammen, men det fungerer fint som bare det her. Eneste cluet var å slå av onboard lydkort før W2K ble installert. Enable det etterpå, men mitt SB Live 1024 er bedre. Lenke til kommentar
mirene Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 Leverandør/forhandler har 2 forsøk på å rette feilen, hvis det ikke er i orden etter det kan man heve kjøpet. så i teorien kan ALT som er kjøpt i maskinen ryke 2 ganger ?? Da blir jo regnskapet som følger 1 hovedkort 1 hardisk 1 Skjermkort. Det rare er jo at jeg FØRST får byttet hovekortet. SÅ etter at de får maskinen tilbake igjenn...så har de byttet skjermkort OG hardisk...men ikke hovedkortet. Noen som kan forklare dette ?? Lenke til kommentar
mirene Skrevet 30. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2003 + 1 keyboard 1 mus Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Leverandør/forhandler har 2 forsøk på å rette feilen, hvis det ikke er i orden etter det kan man heve kjøpet.så i teorien kan ALT som er kjøpt i maskinen ryke 2 ganger ??Hadde du kjøpt en komplett maskin som leverandøren hadde satt sammen, så hadde selger hatt to reparasjonsforsøk før du kunne krevet å få hevet kjøpet - uansett hvilken del av hardwaren det er feil på. Ettersom du har kjøpt maskinen i deler, så har selger to reparasjonsforsøk per del. Selger forholder seg til at du har kjøpt en haug med deler - ikke en komplett PC, hvis du skjønner hva jeg mener Lenke til kommentar
mr x Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 har aldri forstått meg på komplett.kjenner 5-6 stykker som har bygd hele pc"er men alle måtte sende noe i retur p.g.a feilvarer. selv har jeg sluttet og handle der(ble lei og sende i retur) de har jo bra utvalg og aldri pro hvis man skal bytte inn varer. men hva hjelper det hvis man skal sende i retur hele tiden. kan du få hevet kjøpet,så fins der jo andre webshop som er like bra og billigere... Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Leverandør/forhandler har 2 forsøk på å rette feilen, hvis det ikke er i orden etter det kan man heve kjøpet.så i teorien kan ALT som er kjøpt i maskinen ryke 2 ganger ??Hadde du kjøpt en komplett maskin som leverandøren hadde satt sammen, så hadde selger hatt to reparasjonsforsøk før du kunne krevet å få hevet kjøpet - uansett hvilken del av hardwaren det er feil på. Ettersom du har kjøpt maskinen i deler, så har selger to reparasjonsforsøk per del. Selger forholder seg til at du har kjøpt en haug med deler - ikke en komplett PC, hvis du skjønner hva jeg mener FEIL !!! Det spiller ingen rolle hvem som har montert maskinen, eller hva det skal være. Kjøpsloven gir selger TO sjangser til å rette en og samme feil. Er det forskjellige feil hver gang, så sitter du fremdeles der med skjegget og barten i postkassa. Det er kun når en feil har oppstått TRE ganger at du kan kreve å heve kjøpet/omlevering av hele driten/avslag. Slik er det med mobiltelefoner (du kjøper jo også de ferdig montert), kjøleskap, frysere, TVer, bokhyller fra Ikea og gudene veit hva annet. Zynd med zånn er det ... Men det er lov å høre med Komplett. Selv om du ikke kan KREVE å få heve kjøpet/byttet osv, er det kanskje mulig å få til en avtale som går utenfor det kjøpsloven gir deg rett til. God kundeservice heter det ... Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 FEIL !!! Det spiller ingen rolle hvem som har montert maskinen, eller hva det skal være. Kjøpsloven gir selger TO sjangser til å rette en og samme feil. Er det forskjellige feil hver gang, så sitter du fremdeles der med skjegget og barten i postkassa.Hadde han kjøpt en ferdig bygd PC, så skal det betraktes som 1 vare. Har han problemer med maskinen, uansett hvilket komponent det gjelder, så kan han etter den tredje feilen oppstår kreve kjøpet hevet. I hans tilfelle har han kjøpt en haug med komponenter, og da har selger to reparasjonsforsøk PER del det gjelder. Altså kan det i hans tilfelle være aktuelt med mange reparsjonsforsøk (i forhold til hvis han hadde kjøpt en ferdig bygd maskin) før han kan kreve omlevering eller heving av kjøp.Det er kun når en feil har oppstått TRE ganger at du kan kreve å heve kjøpet/omlevering av hele driten/avslag. Slik er det med mobiltelefoner (du kjøper jo også de ferdig montert), kjøleskap, frysere, TVer, bokhyller fra Ikea og gudene veit hva annet.Det er jo det jeg sier; selger har to reparasjonsforsøk. Det vil si at tredje gangen en feil oppstår, så kan man kreve å få hevet kjøpet (uten at selger får et tredje reparasjonsforsøk). Lenke til kommentar
U-235 Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Dette her,må være det verste JEG har vert borti. i Mai Jeg hjalp en familie å skru sammen en maskin. Bestilte følgende fra komplett : AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus Socket A (Thoroughbred) prosessor GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA RetaiI Igloo Silent Breeze /XP2700+ Chieftec Tastatur m/mus Sølv Trådløst Komplett sett tastatur og mus, PS/2 Chieftec Matrix Medium Tower m/dør Sølv Kabinett m/360W MX-01SL-D P4 / AMD Mustek USB Be@rPaw 1200CU+, Flatbed USB skanner, 600*1200dpi 48bit Epson Blekk Skriver Stylus C42UX DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P EKL Kabinett Vifte 80x80x25mm Maxtor IDE ATA-133 80GB 7200RPM 8MB DiamondMax Plus 9, 8 MB cache Compaq EVO S9500 TCO99 Carbon/Sølv 19"skjerm (10) NEC DVD-brenner IDE ND-1100A, Bulk DVD+R/+RW 4X/2,4X/16X/10X/40X/12X (11) Labtec Høyttaler Pulse-350 2 Satelitter og Subwoofer (12) MSI KT4 ULTRA-FISR Hovedkort Socket A KT400, S-ATA, IEEE1394, ATX, GbLAN, RAID. Gainward GeForce4 Ti4800SE 128MB Altså en komplett maskin. Har skrudd sammen maskiner med MSI hovedkort før.så jeg regnet med at alt skulle gå greit. SÅ feil en kan ta............ Monteringen gikk jo greit, men når jeg skrur på maskinen så kommer det ulelyer og den indikerer på skjermen at CPU viften IKkE går...noe den jo gjør,siden lokket på kabinettet er skrudd av og jeg sitter å ser på at viften faktiskt går for fulle mugger !!! Jeg sjekker ledninger å prøver igjenn.Denne gangen kommer jeg ikke engang inn i BIOS Jeg snakker med komplett og får beskjed om å sende feilbeskrivelse...2 dager etterpå får jeg RMA nr. for retur av hovedkortet. Ja..ja jeg skrur ut hovedkortet og sender det nedover. Feil på komponenter kan jo skje. 7 dager senere kommer det nye kortet fra komplett. Jeg skrur inn og kobbler sammen dette.... Skrur på maskinen....og jøss tror drer ikke faenskapet setter igang med å ULE å bråke IGJEN !!!!!!!!!!!!! (kortet som kom,var i ny eske...med enda et sett deler (sendte BARE kortet nedover. Så det at vi fikk det gammle kortet tilbake,kan det IKKE ha vert. Skrur av....og på igjenn Nå funker den,av en eller annen grunn... Starter å instalere Windows XP.....ca.15 minutter inne i instalering blir alt SVART venter...men det skjer ikke noe mere. Jeg restarter maskinen og alt er fremdeles svart !! Vi snakker med komplett...og kjører fra Drammen ned til Sandefjord,og leverer Maskinen Etter en ukes tid,kommer maskinen tilbake. Da har de byttet HARDISK og GRAFFIKKORT !!!! Maskinen funker nå bra 14 dagers tid..... Men plutselig...så begynner musa å streike...for til slutt å IKKE fungere lenger.Samme med keyboardet. De har nå kjøpt et rimelig Logitec mus/keyboard sett,som bruker de vanlige ingangene. Men det fungerer ikke.... Tok med et USB keyboard/mus sett og DET fungerer. Tyder jo på at keyboard/mus ingangen på hocedkortet er blitt deffekt !!! Så det jeg lurer på....har de NÅ krav på å få pengene tilbake ?? Hvor mye skal EGENTLIG til....for at en kunde hos komplett skal kunne heve kjøpet. (Jeg synes synd på disse folka,med SÅ mye feil på en maskin.) Håper noen har noen fornuftige svar Du skal ikke se på kjøpsloven....!!!! Det har nå kommet en forbrukerkjøpslov som gjelder i dette tilfellet. Altså mellom en forbruker, deg, og selger. Etter forbrukerkjøpsloven er kravet for heving lavere enn kjøpsloven og jeg vil anta at du kan heve kjøpet i dette tilfellet. Du kan kreve pengene tilbake uten at selger kan gjøre gjeldende sin rett til å fikse mangelen ved varen. Kjøpsloven gir nemlig selger rett til å rette mangelen så fremt det ikke foreligger en vesentlig mangel ved varen jfr § 39. Denne "vesentlig" terskel er meget streng. Som sagt kan du i stedet benytte forbrukerkjøpsloven der terskelen ikke er så høy!! Uansett kan du kreve ny vare i stedet for at selger skal rette mangelen. Hilsen Jusstuden Lenke til kommentar
diss Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 når får forbrukerkjøpsloven fortrinn forann kjøpsloven da? og omvendt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå