Gå til innhold

Lære Programmering


Anbefalte innlegg

Har hatt et par programmeringsfag tidligere.

Hvor mye må man kunne før man kan bruke dette eller få en jobb innenfor dette?

Føler absolutt ikke at jeg er noen super-programmerer, men synes det er litt moro.

Er ellers veldig dreven i MatLab, da jeg har brukt det veldig mye.

Har allerede en siv.ing grad i elektro/automatisering, men et ganske dårlig snitt da jeg gjorde det dårlig i mattefagene.(Svak C)

Tenker på å kanskje ta en bachelor grad/et par fag i IT da jeg neppe får noen toppjobb innenfor feltet mitt. Men om jeg har sterke programmeringsferdigheter kan jeg finne noe interessant.

 

CV:

It-intro ved NTNU, lærte basic matlab. Fikk B. Veldig enkelt fag.

prosedyre og objektorientert programmering.c++,fikk C.

Algoritmer og datastrukturer,python, fikk C

 

Hva må jeg bygge ut med for å gjøre meg interessant og brukbar i programmering.

Tenker at det vil gi meg mange flere muligheter om jeg kan programmering godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du allerede har en Siv.Ing. grad så er det liten grunn til å ta enda flere fag. Søk heller jobber som du har lyst på. OK, kanskje du ikke får drømmejobben med én gang, og du sliter litt med arbeidsgivere som er veldig opptatt av karakterer. Men så lenge du har formalitetene i orden, dvs har oppnådd en grad, så er dine personlige egenskaper minst like viktige som karakterene. Humør, omgjengelighet og stå-på vilje teller mer enn karakterer i en intervjusituasjon.

 

Jeg har jobbet, og jobber, med mange flinke programmerere som kommer fra ikke-IT-faglig bakgrunn. En av mine kollegaer har hovedfag i fysikk, en annen er landmåler og lærer og en tidligere kollega var siv.ing. bygg.

 

At du fikk dårlig karakter i C++ skal du ikke skamme deg over. Det er et mildt sagt småkøddent språk. Jeg hadde også C++ på universitetet, og kom gjennom med et nødskrik. Det har ikke hindret meg fra å jobbe hovedsakelig som programmerer i 14 år nå.

 

I de intervjusituasjonene jeg har vært i har karakterene fra universitetet så å si alltid vært et ikke-tema. Under intervjuet til min første jobb måtte jeg spørre om de var interessert i å se vitnemålet mitt. Det var de egentlig ikke, men skummet pliktskyldigst over det. Før jeg var kommet hjem lå tilbudet i innboksen.

 

Hvis noen hadde bedt om å se karakterene mine nå, ville jeg nok blitt provosert over at noen mener at hva jeg gjorde for mer enn 14 år siden forteller noe om meg som person nå...

 

Hvis arbeidsmarkedet er litt trangt der du er nå. så vil jeg råde deg til å søke deg mot Oslo. Der er det et skrikende behov for utviklere og det er enkelt å få jobb. Ikke vær redd for å søke jobber som krever et annet språk enn det du lærte på NTNU. Har du først kommet inn i programmering så lærer du raskt nye språk. Styr unna jobber hvor du kan risikere å bli sittende alene. Som nyutdannet er det viktig at du blir en del av et team og får kollegaer du kan støtte deg på. Etter noen år i arbeidslivet er det ikke lenger noen som bryr seg om hva du gjorde under studiene, da er det prestasjonene dine i arbeidslivet som teller.

 

Lykke til :thumbup:

Endret av Smurph
Lenke til kommentar

Jeg vil tro du har gode muligheter til å finne en programmeringsjobb når du vet hvilken type programmeringsjobb du kan tenke deg å jobbe med. Det finnes mange programmere som ikke har formell utdannelse og som kommer inn i yrket fordi de har interesse for programmering og er gode i ett felt. Med din bakgrunn mangler du mest av alt programmeringserfaring og det er det mange måter å tilegne seg. Som Smurph også påpeker betyr lokasjon i landet også mye, hvor Oslo er stedet der det er flest jobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...