treant Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Hei! Jeg har sendt mail til lånekassen, og ringt dem - men de virker opptatte for tida. Derfor så spør jeg her. Jeg har i dag 100.000 i gjeld til lånekassen, jeg lurte på om jeg kunne betale hele dette beløpet på en "regning"? Takker for svar Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Hei! Jeg har sendt mail til lånekassen, og ringt dem - men de virker opptatte for tida. Derfor så spør jeg her. Jeg har i dag 100.000 i gjeld til lånekassen, jeg lurte på om jeg kunne betale hele dette beløpet på en "regning"? Takker for svar Man kan alltid innløse gjelden, men om du har hatt fastrente i den siste tiden kan det hende du må betale litt ekstra i etterkant for å gjøre opp forskjellen mellom det du har betalt i fastrente og det du skulle ha betalt i flytende (evt. kan du få tilbake, kommer an på hviken side som har tjent på fastrenteavtalen). http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Renter-og-gebyrer/Slik-binder-du-renta/Ekstra-innbetaling/ Endret 6. juni 2011 av kvasbo 1 Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Nedbetaling/Innfrielse/ 1 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Du kan betale det ned, men ikke gjør det. Sett pengene du har til overs på en høyrentekonto (3,4%) og brukt dem evt senere som egenkapital til f.eks huskjøp. Lenke til kommentar
treant Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 jeg tenkte å bruke halve sparepenga til å betale gjelda, og så sette den andre halve på BSU. altså, 20 000 i året på BSU Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Har du inntekt? Hvis du ikke har inntekt faller halve poenget med BSU bort (skattefradrag). Studielån til lånekassen er det beste lånet du kan ha. Bankene bryr seg lite om det når du ber om boliglån, og i dagens pengemarked så er det veldig få banker som gir mer enn 90% finansiering. Lenke til kommentar
treant Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Siden jeg tar opp fag så har jeg deltids jobb, regner med å tjene ca 80 000+ dette året. Takker for alle svar, har lest igjennom dem - men jeg er mest redd for at renta skal spise meg opp. Og siden jeg har mulighet til å gjøre opp med lånekassen før jeg begynner med høyere utdanning om noen år, så vurderer jeg å gjøre det. Igjen, takk for svar Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Hvis renten på innskuddet er tilsvarende renten på lånet, så taper du ingenting på det. Renten på studielån er for tiden 3,16%, mens du kan putte pengene på konto til 3,4% rente, så det er faktisk noe du tjener på. Du burde sjekke om du har rett til rentefritak mens du tar opp fag, evt fordi du tjener så lite. Da blir det bra gevinst på å ikke betale ned lånet. Alt dette forutsetter selvfølgelig at du klarer å la pengene stå på en konto... (Dvs, helt greit å bruke dem på fakturaer fra lånekassen ) Endret 6. juni 2011 av blackbrrd 1 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Det er vel også gunstig å ha et lån på selvangivelsen? Fratrekk for rentekostnader, osv? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Det er vel også gunstig å ha et lån på selvangivelsen? Fratrekk for rentekostnader, osv? Nei, det er det ikke. Hva tror du rentekostnader betyr? Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Det er vel også gunstig å ha et lån på selvangivelsen? Fratrekk for rentekostnader, osv? Nei, det er det ikke. Hva tror du rentekostnader betyr? Jeg vet meget godt hva en kostnad er, og poenget mitt er at det kan være lurt å ha slike kostnader for å fradragsføre dem i selvangivelsen (så vidt jeg har skjønt). Alternativet er jo nemlig å betale ned 100 k med en gang og tape potensielle renteinntekter og skattefradrag. For ikke å snakke om inflasjon som gjør at det er gunstigere å betale et lån over flere år enn alt i dag. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Det er vel også gunstig å ha et lån på selvangivelsen? Fratrekk for rentekostnader, osv? Nei, det er det ikke. Hva tror du rentekostnader betyr? Jeg vet meget godt hva en kostnad er, og poenget mitt er at det kan være lurt å ha slike kostnader for å fradragsføre dem i selvangivelsen (så vidt jeg har skjønt). Alternativet er jo nemlig å betale ned 100 k med en gang og tape potensielle renteinntekter og skattefradrag. For ikke å snakke om inflasjon som gjør at det er gunstigere å betale et lån over flere år enn alt i dag. Om man skatter 30% så er jo 70% av rentene en utgift, så jeg har vanskelig for å se for meg scenarier der dette vil lønne seg (bortsett fra om man kan sette inn pengene til mer enn man lånte dem for, selvsagt). Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Det er vel også gunstig å ha et lån på selvangivelsen? Fratrekk for rentekostnader, osv? Nei, det er det ikke. Hva tror du rentekostnader betyr? Jeg vet meget godt hva en kostnad er, og poenget mitt er at det kan være lurt å ha slike kostnader for å fradragsføre dem i selvangivelsen (så vidt jeg har skjønt). Alternativet er jo nemlig å betale ned 100 k med en gang og tape potensielle renteinntekter og skattefradrag. For ikke å snakke om inflasjon som gjør at det er gunstigere å betale et lån over flere år enn alt i dag. Om man skatter 30% så er jo 70% av rentene en utgift, så jeg har vanskelig for å se for meg scenarier der dette vil lønne seg (bortsett fra om man kan sette inn pengene til mer enn man lånte dem for, selvsagt). Alternativkostnaden for å betale ned lånet i dag er at: - Du gir slipp på renteinntekter du kunne fått på de 100 000 kr (høyrentekonto 3,4 %) - Du gir opp muligheten til et godt skattefradrag (det som baserer seg på at du har rentekostnader) - Du utnytter ikke pengenes tidsverdi. Det er bedre å betale 100 000 kr over en periode enn å betale alt i dag. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Om man skatter 30% så er jo 70% av rentene en utgift, så jeg har vanskelig for å se for meg scenarier der dette vil lønne seg (bortsett fra om man kan sette inn pengene til mer enn man lånte dem for, selvsagt). Jeg hadde et boliglån med rente på 3.15% frem til nå nylig. Det vil gi en utgift på 3.15%*0.72= 2,268% Med et inflasjonsmål på 2.5% så vil du faktisk tjene penger på å ha lån, vet dog ikke hva inflasjonen har ligget på i det siste. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Alternativkostnaden for å betale ned lånet i dag er at: - Du gir slipp på renteinntekter du kunne fått på de 100 000 kr (høyrentekonto 3,4 %) - Du gir opp muligheten til et godt skattefradrag (det som baserer seg på at du har rentekostnader) - Du utnytter ikke pengenes tidsverdi. Det er bedre å betale 100 000 kr over en periode enn å betale alt i dag. Ikke glem at du betaler ekstra renteutgifter på 100.000 mer i lån, som omtrent (avhengig av innskudd- og utlånsrenter; nå er det riktignok mulig å få 0,3-0,4% høyere rente på innskudd enn på boliglån, noe som var helt utenkelig for få år siden) går opp i opp med renteinntektene på 100.000 på høyrentekonto, og at skattefradraget for renteutgiftene på 100.000 ekstra i lån også går omtrent opp i opp med den ekstra skatten på renteinntektene av 100.000 på høyrentekonto, så rent økonomisk og skattemessig er det lite/ingenting å tjene/spare. Om du er i en formuesskatteposisjon, og investerer lånte penger i bolig (som skattemessig verdsettes til 30% av markedsverdi), så er det noe å spare i formuesskatt, i og med at formuen din på papiret "forsvinner". Inflasjonen er et mer betydelig poeng, derimot; lånte penger er mer verdt når man låner dem enn når de betales tilbake. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Gjelden til Lånekassen er det desidert siste du skal nedbetale kjapt. Les her Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Hvis du skal ta høyere utdanning om et par år ville jeg beholdt lånet da dette fryses hvis du søker om studielån for høyere utdanning. Lånet er da rentefritt under utdannelsen og det kan være greit å ha penger på bok. Med tiden skal du kanskje kjøpe deg bolig og da er det bedre å ha studielån og boliglån enn bare boliglånet fordi du da må låne mer på boliglånet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå