Gå til innhold

Ny Plasma tv som pc-skjerm

Anbefalte innlegg

Hei..

Har nettop bestillt meg nytt tv; http://www.komplett....aspx?sku=594419

Hovedgrunnen til nytt fjernsyn er at den skal brukes som pc-skjerm.. Men har læst litt rundt på nettet og funnet ut at ikke er så bra å kople pc til plasma tv, pga oppløysninga? Har ikke HDMI på pc'n, så da må det bli VGA.. Så er dette bare helt ubrukeligt? vil jeg ikke få høy oppløysning på denne skjermen? Er selv ikke noe særlig prikken på at det må ver 100%, bare det er helt ok(kan lese hva som står liksom)

Og enn annen ting, er at disse plasma skjermene ofte såkalt "innbrenner".

Men har også læst at de nye skjermene har blitt bedre på nettop innbrenning? Er dette en myte eller er dette sant?

Har en 37" plasma nå, har aldrig før merka innbrenning før eller lignende, samme med min far som også har plasma.. Er kanskje denne informasjonen trukket litt lengre frem, en den burde?..

Vet kanskje at LCD er bedre til akkuratt mitt bruk, men nå fant jeg denne skjermen så billig på nettet(nettop som Demovare). Så, vil denne skjermen funke til mitt behov?

(Ganske redd for innbrenninger)..

Endret av dsafd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har erfart siden foreldrene mine har plasma, så har dette blitt mye bedre.

Men jeg ville ikke anbefale deg å la pcen stå på uten skjermsparer over 3 minutter, siden kjøper du en billig plasma kan det skje.

Angående VGA, er dette en gammel standard, ville heller vurdert DVI/HDMI/displayport.

Sitter du 4-6 meter fra skjermen er det ikke sikkert du merker dette.

Nå har jeg også hørt at plasma ikke må ligge under frakt. Du må ha den stående.

Kan bli et problem hvis du har en liten bil eller lav bil.

Fordi det gir/mister fargene på plasmamikylene, og du risikerer å miste garantien.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har erfart siden foreldrene mine har plasma, så har dette blitt mye bedre.

Men jeg ville ikke anbefale deg å la pcen stå på uten skjermsparer over 3 minutter, siden kjøper du en billig plasma kan det skje.

Angående VGA, er dette en gammel standard, ville heller vurdert DVI/HDMI/displayport.

Sitter du 4-6 meter fra skjermen er det ikke sikkert du merker dette.

Nå har jeg også hørt at plasma ikke må ligge under frakt. Du må ha den stående.

Kan bli et problem hvis du har en liten bil eller lav bil.

Fordi det gir/mister fargene på plasmamikylene, og du risikerer å miste garantien.

Takk for et bra svar:)

Anngående VGA, er det helt håpløst og bruke? Ser det ann som den eneste muligheten for meg, Viss det ikke er bedre med DVI(pcn) til VGA(tvn).

Men finnes det DVI i tv'n jeg linka? Klarte selv ikke finne noe om DVI..

Lenke til kommentar

Jeg har også 50" LG. Vil ikke anbefale deg å bruke den som PC-skjerm overhode. Og nei, den har ikke DVI, da hadde det stått. Bruk VGA (det gjør jeg) og/eller bruk HDMI. Jeg pleier alltid å skru av skjermen når jeg er ferdig med å se noe fra pc'en. Det blir veldig lett (kortvarig) innbrenning av bilde. Plasma er ikke bra som pc-skjerm.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg har også 50" LG. Vil ikke anbefale deg å bruke den som PC-skjerm overhode. Og nei, den har ikke DVI, da hadde det stått. Bruk VGA (det gjør jeg) og/eller bruk HDMI. Jeg pleier alltid å skru av skjermen når jeg er ferdig med å se noe fra pc'en. Det blir veldig lett (kortvarig) innbrenning av bilde. Plasma er ikke bra som pc-skjerm.

Hvor stor oppløysning får du med VGA?

Lenke til kommentar

VGA gir så stor oppløsning du ønsker. Jeg får full-HD oppløsning, det er lettest for da blir det samme oppløsning på pc-skjermen, selv om tv'en bare har HD-ready oppløsning, men kan ta imot full-HD og nedskalere det.

okok:)

takk så mye for svar..

Snakket nettop med enn kamerat, han hadde også 50 plasma LG, men ikke akkoratt den samme tv'n, han sa det funket helt greit med tv'n som pc skjerm, veldig sjeldent den brannt seg, hadde brennt seg av og til, men har altid gått vekk etter en stund..

så vil gjerne høre hva egentlig dine ulemper er? Viss det brenner seg ofte, vil dette bare bli svakere og svakere da?

Lenke til kommentar

Kanskje han har en nyere tv, min er noen år gammel nå.

Jeg vet ikke om det er noe som er fastbrent over tid, men det blir veldig fort kortvarige innbrenning av bilde. Det gjør meg såpass nervøs at jeg alltid passer på å ikke la samme bilde stå på for lenge. Og det er jo problemet med pc-skjerm kontra film og tv. Det er jo bare for deg å prøve deg fram så får du avgjøre. Men jeg ville mye heller hatt LCD nå, men det går greit med plasma, bare litt stress å alltid huske på at bilde må bevege seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...