NeEeO Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Hei, Idag gikk jeg fra Windows til Linux , etter å ha installert linux kom det opp "You have a battery capacity on 41,8 . Your battery is old or broken " Hæ? jeg kjøpte pcen og batteriet for 1 år sida, hvordan kan batteriet være herpa så fort? Jeg har på ladern hele tida. Endret 17. juni 2011 av cyclo Emnetittel forbedret Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Jeg har på ladern hele tida. Der har du sannsynligvis forklaringen. Batteriet er ikke så glad i å stå på lading 24/7 i årevis.Har du testet hvor lenge batteriet varer i det siste? Batteribehandleren i Ubuntu tar utgangspunkt i hva som er oppgitt kapasitet (målt i Ah) fra fabrikk, og hvor stor kapasitet batteriet hadde sist det var fulladet. I ditt tilfelle er fulladet kapasitet nå bare 40% av hva fabrikken oppga da batteriet var nytt. Noen ganger henger teknikken seg opp slik at det viser feil. Da kan du f.eks la maskinen kjøre på batteri helt til den dør ut, slik at du får resatt i hvert fall minstekapasiteten i batteriet. Endret 6. juni 2011 av endrebjo Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Den kan være på mindre enn en time uten batteri , så hvordan fikser jeg det? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Som sagt. Prøv å kjøre maskinen helt tom for strøm for å se om tellerene har hengt seg opp. La maskinen dø og slå seg av før du kobler til strøm. Hvis ikke det hjelper må du har nytt batteri. Det får du på butikken. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Hvis ikke det hjelper må du har nytt batteri. Det får du på butikken. OMG, og det er dyrt? (har Acer Aspire 5738ZG) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Ca. 800-1200 kr på nettet. Men har du ikke merket at kapasiteten har blitt dårligere når du har brukt Windows? Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Ca. 800-1200 kr på nettet. Men har du ikke merket at kapasiteten har blitt dårligere når du har brukt Windows? 800!!?? så dyrt!? Ja,hvordan det? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 For å bli kvitt meldingen kan du prøve: Åpne et terminal-vindu og gi kommandoen gconf-editor naviger deg frem til /apps/gnome-power-manager/notify/low_capacity og fjern avkryssningen der Etter dette vil du ikke se meldingen igjen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Ja,hvordan det? Ok. Det var bare litt merkelig at du ble så overrasket over at "Linux" kom med den meldingen til deg. Her fant jeg et uoriginalt batteri til 650 kr. Med frakt kommer du sikkert opp i 750-800. Det er bare til å sette seg ned å leite etter batteributikker som er billigere (Google!). Eventuelt kan du sjekke "brukt"-markeder som finn.no og Ebay. Bare vær obs på at handel fra utlandet kan medføre moms og diverse ekstrakostnader. Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Hei. Trenger ikke nødvendigvis være feil med batteriet, kan være at distroen din ikke tar imot info fra maskina på riktig måte. Opplevde dette med min gamle asus eee. Kort sagt har maskina to måter å rapportere om batterinivået på. Den ene er at maskina rapporterer i prosent, 0-100. Den andre er at maskina rapporterer i batteristyrke, feks 4400mw. Hvis maskinen rapporterer i prosent, f.eks 100%, og distroen forventer å få dette i styrke, feks 4400, får du merkelige prosentsatser. Jeg opplevde at ubuntu fortalte meg at batteriet var nede på 2% kapasitet. I eksemplet over vil du få 100/4400= 2,2% som var cirka det jeg opplevde. Så sjekk det ut før du handler batteri. En smule rotete innlegg, hadde det travelt Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Vent nå litt ! Batteri kappasiteten øker ! Jeg har de siste dagene trimmet batteriet, nå har den gått fra 41,8 til 49,9 ..sjekket igår da var den 49,8 idag er den 49,9 ..unbelieveable ! Tror dere den kan bli maks ? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Det vil aldri bli maks da battericellene er brukt opp. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Har kjøpt utallige batterier til mine og andre sine bærbare over ebay i en årrekke, og har til gode å betale over 360 kr inkludert frakt. De fleste har havnet på 200-250 kr. Samtlige fra Kina/Hong Kong, og alle har fungert minst like fint som originalbatteriet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå