Gå til innhold

Pc høytalere som hjemmekino?

Anbefalte innlegg

Hei, tok en liten titt innom hjemmekino kategorien og fant en annonse "Dette er ikke en kategori for pc høyttalere!"

har nettopp kjøbt en tv til 25k og trenger et billig høyttaler anlegg til et relativt lite rom.

lurte på om jeg kunne bruke logitech z906/z5500 som hjemmekino?

h0-product3202169.jpeg

Technical Specifications

• Total RMS power: 500 watts RMS
o Satellites: 5 x 67 watts RMS
o Subwoofer: 165 watts RMS
• THX® Certified
• Dolby® Digital 5.1 decoding
• DTS® decoding
• 3D Stereo (Surround sound from 2-channel sources)
• Digital optical input (2)
• Digital coaxial input • Six-channel direct input
• RCA input
• 3.5 mm input
• Stackable control console
• Mountable satellites (4)
• Mountable center channel speaker (1)
• Ported side-firing subwoofer
• Infrared remote

Product Specifications
• Speaker Dimensions (DxWxH)
o Satellite Speakers: 92 mm x 99 mm x 165 mm
o Center Channel: 92 mm x 165 mm x 99 mm
o Subwoofer: 318 mm x 280 mm x 292 mm
o Stackable Control Console: 17.9 mm x 42 mm x 110 mm
o Remote Control: 18 mm x 42 mm x 110 mm
• Weight: 13.3 kg

Warranty
• 2-year limited warranty

noen erfaringer?

takk :)

Endret av Aksel114
Videoannonse
Annonse

Det vil jo fungere, men tror at problemet er type innganger.

Fra websiden, fungerer med:

Datamaskiner, musikkspillere, tv-er, Blu-ray™-/dvd-spillere, spillkonsoller og andre lydkilder med digital optisk utgang, digital koaksial utgang, RCA-utgang eller 3,5 mm utgang.

Jeg ville sett nøye på produktet i levende live, og notert ned eksakt hva du vil bruke den til, så forsøk å finn ut om du klarer å koble alt til.

Endret av AvidGamer

tusen takk for begge svar! :)

Problemet blir nok ikke inngangene, har jeg funnet ut.

tar meg sikkert snart en tur innom nærmeste el butikk og ser på det live :)

dette er et anlegg til 2,7 tusen kr.

hva er forskjell på anlegget ovenfor og dette:

front_big.jpg

det er 1000 kr billigere.

( link : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602192#extra )

hvilket tror dere jeg får mest glede av / har best lydkvalitet?

Hvorfor ikke legge 800 kr mer i potten å kjøpe noe tilsvarende Onkyo HT-S3405B. Selv om dette er rimelig har det en fullverdig hjemmekino receiver (med radio), hvor man kan koble TV-en direkte til denne (HDMI), og koble spiller, PC m/HMDI utgang etc til receiver. Høyttaler vil også være lettere å bytte og man har i utgangspunktet et langt mer fleksibelt system.

Egen erfaring er ellers at en 5.1 reciever med høyttaler har langt lengre levetid enn et Logitech/PC høyttalersystem. Slikt som Logitech Z906 er bygd som en enhet og tilpasset de høyttalerene som leveres med. System som Onkyo systemet er egentlig en standard 5.1 receiver pakket med en rimelig høyttalerpakke. Skulle man få større rom så kan man kjøpe dyrere og bedre høyttalere, begynner receiveren å slite bytter man eventuelt ut denne.

Jeg ville også satset på en separat reciever. veldig kjekt å bruke den som "sentral" for alle kilder, og en HDMI-kabel for kun bilde ut til tv'n.

Skal du kjøpe den Logitech-saken er du totalt avhengig av at tv'n har coax/optisk utgang, og at den kan sende riktig signal til Logitech-forsterkeren.

Av nysgjerrighet, hva slags tv har du kjøpt? Er på tv-jakt selv, men ikke funnet den perfekte kandidat ennå. For øyeblikket er det 55VT30 fra Panasonic som ligger best an for min del

• 1 måned senere...

Av nysgjerrighet, hva slags tv har du kjøpt? Er på tv-jakt selv, men ikke funnet den perfekte kandidat ennå. For øyeblikket er det 55VT30 fra Panasonic som ligger best an for min del

Her har du link http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627710

Samsung sin smart TV 55 inch :) er VELDIG fornøyd :)

Har ikke noe negativt å si om det, bortsett fra at kontrollen av og til responderer litt sent.

Sorry for sent svar, og bump av halvgammel tråd :p

Eh, for å være ærlig ville jeg heller gått for Logitech enn den der. Jeg har hørt den Logitech, og den har solid lyd.

Den siste du viser er forsterker + spiller i et. Da er du bundet til det.

Helt enig.

Men vær lur når man kjøper Blu-ray spiller. Finn en som har 5.1/7.1 analoge utganger. Da kan man bruke den analoge 5.1 inngangen til Logitech, og få HD lyden som er på BD platene.

Z906 har flere innganger enn Z5500. Sats på det.

Selv om prisen opp til bedre anlegg ikke er altfor stor: http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/receiver-hoyttalere/receiver-forsterker/RXV567BUND1/yamaha-rxv567bl-2-stk-ns555b

Her får man kun stereo, man kan enkelt legge til surround høytallere senere.

• 3 måneder senere...

Fant denne tråden via Google. Ser at MPX har nå tilbud på Onkyo HT-S3405B, som ble foreslått her tidligere.

Kostet før 3500 kr, nå 2000 kr. Er dette et kjøp verdig? Har en LG TV til 10 000 kr. Sitter 2-2,5 meter unna TV'n.

Til den prisen vil jeg si at det er et meget godt kjøp. Selve forsterkeren er så vidt jeg vet av normal Onkyo-kvalitet, dvs egentlig burde prisen for denne eks høyttalere ligge på en 3 - 4 000 kr. Høyttalerene er så som så, men i og med at dette er et anlegg med skikkelige utganger så kan du skifte høyttalere om du skulle ønske noe bedre senere. Kan fint drive en høyttalerpakke til 10 - 15 000 selve forsterkeren (reciever).

Så løp og kjøp.

• Liker 1

Etter et raskt søk, ser jeg Dustinhome har et annet Onkyo-sett. Dog til 500 kr mer. Men er bedre? (Men denne er dog ikke på lager)

http://www.dustinhome.no/onkyo-ht-s3305/product/5010600743?intcmp=searchProvider_fast

Hva betyr det at den er 3D kompatibel. 3D lyd høres litt tullete ut :p

Endret av Nerowulf

Det er vel neppe store forskjellen. Virker den hos Dustin (HT-S3305) er modellen under den hos MPX (HT-S3405B), blant annet har den en HDMI inngang mindre. Så jeg ville benyttet tilbudet hos MPX.

3D kompatibel betyr bare at man kan koble til 3D Blueray-avspiller og TV til systemet, dvs at receiveren klarer å håndtere dette. Husk at med en slik reciever så kobler man PC, BlueRay-spiller, XBOX 360 etc inn på receiver og så kobler man receiver til TV.

• Liker 1

Så må jeg ha en 3D-kompatibel Reciever for å kunne høre på 3D-filmer?

Nei, men en moderne mediareceiver er langt mer enn en lydforsterker (lydsforsterker er bare en mindre del). Den håndtere også videosignaler og har hardware/software også for håndtering av dette. En moderne receiver er på mange måter sentralen i et moderne mediaoppsett - hvor man kobler de aktuelle lyd-/video-/film-/spillkildene inn mot selve receiveren, og så håndterer den skifte mellom kildene, splitting av signaler (til lyddel og videoutganger) med mere. Ofte har de innebygd hardware/programvare for skalering - dvs oppskalerer et DVD-signal til f.eks 1080p.

Overføring av 3D over HDMI krever spesielle protokoller i avspiller og mottaker (dvs også spesifikk hardware + software). At disse er 3D kompatible betyr bare at de støtter disse protokollene, og du kan koble en 3D avspiller til en HDMI inngang på receiveren og et 3D TV til HDMI utgangen på receiveren og 3D vil fungere akkurat som om du koblet rett mellom avspiller og TV.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...