Quandrix Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Hei, jeg har nå i utallelige år planlagt å bygge min egen stasjonær gaming maskin. Dette har alltid blitt trukket tilbake grunnet både budsjett og seriøsitet. Når er da budsjettet samlet og maskinen skal liggep å rundt 10.000 kroner inklusivt skjerm og helst 3D funksjonalitet Tastatur, lydanlegg og Mus er ikke inkludert i dette oppsette da jeg allerede har dette. Jeg lurer da på om noen vil se gjennom oppsette og komem med forslag til forbedringer elelr endringer uten at prisen går til Valhall slik at busdjettet mitt kan opprettholdes. http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=6879814b281c4b3eb6801469045816b7 Lurer da samtidig på om dette er nok kraft til å kjøre spill i 3D samt alternative steder man muligens kan få komponentene billigere. Takker på forhånd for all respons Endret 6. juni 2011 av Quandrix Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Jeg ser du fjernet den 6 kjerners AMD'n fra oppsettet og det er smart. Du skal heller gå for en Sandy Bridge cpu(Socket 1155). Sandy Bridge er helt overlegne i ytelse, så å kjøpe noe annet er å kaste penga ut av vinduet, spesielt på en spillmaskin. Endret 6. juni 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Jeg har laget et forslag her til rundt 9000,-. Endret 6. juni 2011 av jornboss Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Jeg er ikke FULLT så overentusiastisk som Vidarkri på Sandy bridge prosessorene, men jeg er likevel enig i at en 2500K (med moderat overklokking opp mot 4,4Ghz+ som er sinsykt enkelt på en 1155 platform) nok gjerne er det beste valget for en typisk spill-og-generellt-bruk maskin. Da har du så mye CPUkraft at det skal veldig mye til før du noen gang vil bli CPU-begrenset uansett. Da måtte du i så fall kombinerte det med steindyre SLI/crossfire oppsett før det hadde blitt et issue å tenke på i det hele tatt. Jeg synes ikke det blir helt rett å presentere Sandy Bridge som "best på alt" dog. AMD sin 6-core CPUer er vanskelig å slå for ren regnekraft pr krone - men de er best egnet til workstations, servere og denslags I mine øyne. AMDs Bulldozer CPUer er rett rundt hjørnet er det også verdt å huske på - men det er fremdeles for tidlig å kunne si noe om hvordan disse vil stille i forhold til Sandy Bridge CPUene. Det er både gode og dårlige rykter rundt dem for tiden. Når vi nærmer oss mot midten av måneden vil vi sansynligvis begynne å se de første skikkelige testene av dem. Det kan kanskje være en idè å vente littegrann med innkjøpet for å se hva som skjer der. Selv om du ender opp med Intel likevel så er det godt mulig det vil være et lite prisfall for å kontre Bulldozer (det vil neppe være noe enormt hopp i pris, men jeg nevner nå det likevel). Dine andre spørsmål: - Nok kraft til 3D? Vel det vil komme helt ann på hvilket spill du spiller og hva du regner som akseptabel framerate og hvilke grafikkinstillinger du foretrekker. Forskjelige spill kjører jo forskjellig. Jeg synes uansett du bør styre etter å velge et "mye for pengene" oppsett uansett 3D eller ikke. 3D vil sette litt høyere krav til skjermkortet i spill i forhold til 2D, men det er neppe verdt å overdimensjonere skjermkortet uansett. - Kjøpe billigere andre steder? Jeg vil annbefale prisjakt.no . Jeg synes personlig den er langt bedre enn hardware.no prisguiden (desverre). Det er et meget godt verktøy for å få oversikt over hvem som selger billigst. Holdt dok i tankene at du også skal få varene i hus, så det er ikke alltid det lønner seg å kjøpe delene separat fra der de selges billigst. Du må også tenke på frakt - men prisguiden har også slik handlekurv funksjon som du kan bruke for å få en pekepinn på hvilke 1-2 butikker du bør kjøpe fra for å optimisere prisen. 3D skjerm skal jeg overlate til noen andre å foreslå, men bare vær obs på at du må ha en skjerm som kan levere 120Hz. Disse er typisk markert på en eller annen måte som "3D ready" eller "3D compatible" eller den slags. Typiske skjermer har "kun" 60Hz og vil gi dårlig 3D opplevelse. 3D skjermer koster ikke allhverden i disse dager - men regn med at en annstendig 3D skjerm gjerne koster 800-1000 over en tilsvarende skjerm som ikke er beregnet for 3D. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå