Gå til innhold

Forhandler har oppgitt feil verdi til DHL, fått mvakrav på vare under 200,-.


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Fikk for et par uker siden ei pakke fra Thinkgeek, sendt med DHL.

 

Fredag fikk jeg en faktura for fortolling samt mvakrav på totalt 200~ kroner. Sammen med dette fikk jeg en kopi av invoicen Thinkgeek hadde sendt til DHL - som hadde helt feil verdi og havnet på ca $43, kontra $32.9 som varene i utgangspunktet er verdt.

 

Noen tips til hvordan jeg kan løse dette? Det er tydeligvis thinkgeek som har gjort feil. Tatt kontakt med Thinkgeek hvertfall.

 

DHL sitt svar er som følger:

Hei

 

Denne er allerede fortollet med verdien som er gitt på papirene fra Thinkgeek så her må du desverre søke tollvesenet om refusjon selv og ta gebyret fra DHL med Thinkgeek som har gjort feilen her. Dette fordi og søke refusjon på dette har en behandlings tid på 6-8 måneder hvis DHL som firma søker om refusjon på det.

 

Mvh DHL Express

 

Kan legge til at mvakravet er på 101 kroner og gebyret er 110 for DHLs fortolling.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tips til hvordan jeg kan løse dette?

 

Betale 211 kroner og slutt å kaste bort tiden på småpenger.

:)

 

Og husker jeg ikke feil, så er frakten inkludert når det regnes mva sats. Kan det være det som gjorde at varen kom over tollfrigrense?

 

Ikke hør på denne tullingen, bring de inn for retten!

edit: Når varen er på under 200kr så skal da ikke frakt være med i regnestykket, men når varen er over 200kr så teller de med frakt.

 

 

Nei du får vel fyre av en mail til thinkgeek og kreve penger fra de siden det er deres feil?

Endret av Kirikovski
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke hør på denne tullingen, bring de inn for retten!

edit: Når varen er på under 200kr så skal da ikke frakt være med i regnestykket, men når varen er over 200kr så teller de med frakt.

 

Ok, det er sånn det er!

 

Men likefullt, å bruke tid og krefter for 211 kroner er så godt som bortkastet.

Dessuten så tar det desto lengre tid før TS kan ta ut varen sin fra DHL.

Lenke til kommentar

Ikke hør på denne tullingen, bring de inn for retten!

edit: Når varen er på under 200kr så skal da ikke frakt være med i regnestykket, men når varen er over 200kr så teller de med frakt.

 

Ok, det er sånn det er!

 

Men likefullt, å bruke tid og krefter for 211 kroner er så godt som bortkastet.

Dessuten så tar det desto lengre tid før TS kan ta ut varen sin fra DHL.

2-3 emails når det gjelder 200kr tror jeg de fleste kan ta seg tiden med.

Antar egentlig at trådstarter allerede er i besittelse av pakken men nå forsøker og få tilbake pengene han betalte for mye.

Lenke til kommentar

Heihei!

 

Fikk for et par uker siden ei pakke fra Thinkgeek, sendt med DHL.

 

Fredag fikk jeg en faktura for fortolling samt mvakrav på totalt 200~ kroner. Sammen med dette fikk jeg en kopi av invoicen Thinkgeek hadde sendt til DHL - som hadde helt feil verdi og havnet på ca $43, kontra $32.9 som varene i utgangspunktet er verdt.

 

Noen tips til hvordan jeg kan løse dette? Det er tydeligvis thinkgeek som har gjort feil. Tatt kontakt med Thinkgeek hvertfall.

 

DHL sitt svar er som følger:

Hei

 

Denne er allerede fortollet med verdien som er gitt på papirene fra Thinkgeek så her må du desverre søke tollvesenet om refusjon selv og ta gebyret fra DHL med Thinkgeek som har gjort feilen her. Dette fordi og søke refusjon på dette har en behandlings tid på 6-8 måneder hvis DHL som firma søker om refusjon på det.

 

Mvh DHL Express

 

Kan legge til at mvakravet er på 101 kroner og gebyret er 110 for DHLs fortolling.

 

"Frakt kommer utenom

Fraktprisen skal IKKE regnes med. Det vil si at bestiller du en vare til 199 kroner og frakten er 51 kroner, får varen en totalpris på 250 kroner inkludert frakt. Det er imidlertid bare varens verdi det skal beregnes moms og toll på, så i dette tilfellet er varen din moms - og tollfri. Dette slurves det ofte med, så klag hvis du blir ilagt moms/toll på tross av at varens verdi er på under 200 kroner."

 

Kilde:http://www.billigbeauty.com/articles/17/1/Moms-og-toll---er-du-forvirret/Page1.html

 

Kan du ikke få det dokumentert hva varen faktisk har av verdi og så klage? Det er snakk om småpenger, men noen synes sånt er viktig og det skal man respektere.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Sakens prosess er som følger:

 

Det som "utløste" momskravet var 3 like varer som hver koster $9,99 men samlet kostet ca $17. Thinkgeek mener det er umoralsk eller noe å oppgi den samlede verdien til $17 (som jeg faktisk betalte) når de koster $9.99 hver for seg. I utgangspunktet kjøpte jeg varer for $32, mens Thinkgeek oppga nærmere $44-45 til DHL, som da fortollet varen.

 

DHL har allerede fortollet varen. De ba meg gå på Thinkgeek for å få tilbake DHL-gebyret (110kr) mens jeg måtte søke tollvesenet om refusjon på merverdiavgiften (101kr).

 

Thinkgeek vil ikke gå tilbake på noe som helst så i beste fall får jeg refundert 100 spenn fra tollvesenet og er en erfaring rikere: Ligg unna Thinkgeek.

 

211 kroner er ikke så mye, men siden jeg bestilte bevisst varer for under 200 kroner for å slippe gebyr, utlegg og altpokkerivold, så er det litt irriterende å betale dette urettmessig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...