Tom86 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hvis man dør så må man huske å si i fra til NRK lisensavdelingen. Lisensen går i arv sammen med TVen og opphører ikke år folk dør. Dersom lisensen ikke blir betalt av den døde eller etterkommerne går saken til inkasso. Det er NRK lisensavdelingen i et nøtteskall. Forstå det den som kan. Håper hele avdelingen legges ned i forbindelse med at man flytter finansieringen av NRK over til statsbudsjettet. Dette kan jeg bekrefte er tilfelle, men det går an å slå dem hvis man er sta nok. Min far bodde alene og min mor er / var 100% dement og pleiepasient ved det lokale sykehjemmet. Min far døde og jeg meldte fra om dødsfallet til NRK lisensavdelingen med vedlagt dødsattest, men det var ikke nok. De mente at så lenge min mor var i live, dement eller ikke, og uansett om hun bodde et annet sted, så måtte lisensen betales. For å få en slutt på det måtte jeg få en attest fra sykehjemmets lege som bekreftet ved diagnose at min mor ikke på noen måte var i stand til å forstå noe som helst av hverken det ene eller det andre, samt at sykehjemmets administrasjon måtte bekrefte at det ikke var TV på rommet til min mor. Det gamle TV-apparatet måtte jeg levere til et mottak mot kvittering som deretter ble vedlagt til NRK. Lisensen var akkurat betalt da min far døde og jeg forsøkte å få denne refundert, men det var ikke mulig. Fra Canal Digital fikk dødsboet refundert det innbetalte fra dødsfallet uten problemer. Det er jo ikke rart at svenskene kaller Norge for den siste kommuniststat. Det er ikke bare svenskene som gjør det... Dette er noe av det verste jeg har hørt. Og jeg har hørt litt av hvert. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 E24: NRK dyrest i Skandinavia E24: NRK vil ha 183 millioner mer fra norske tv-seere Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Samtidig som NRK vuderer å øke lisenskostnadene med 103 kr? Har ikke de som har TV det ille nok å bli presset for noe de ikke vil se på, om de skal betale mere i tillegg? Sier bare styr unna TV. Blir snart billigere å kjøpe 30" LED 1080p skjerm med 3D støtte en NRK avgiften blir i løp av et år. Endret 5. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Sier bare styr unna TV. Blir snart billigere å kjøpe 30" LED 1080p skjerm med 3D støtte en NRK avgiften blir i løp av et år. Enig, det var det jeg gjorde, TV-abonnement er ikke verd prisen. Både Lisensen og de generelt latterlige vilkårene rundt TV-abonnement er grunn god nok til å vise at det ikke holder i dagens samfunn med de andre underholdningsproduktene som finnes. AtW Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Nå går debatten om NRK-lisensen også i andre fora, og jeg ser at det vi opplevde da min far døde nå i mars er helt normalt for NRK å gjøre. Historien som omtales på VG-nyheter skjedde for 8 år siden i 2003, men praksisen er den samme ennå. http://www.vg.no/nyh...?artid=10097870 Endret 10. oktober 2011 av -alias- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Din historie er ikke første gangen jeg har hørt om det i forbindelse med dødsbo. Ikke direkte relatert til din historie men forbrukerinspektørene hadde en lignende sak i forbindelse med et spleiselag i et hybelkollektiv for en stund siden. Den ene personen kjøpte TV og den andre betalte lisensen. De flyttet fra hverandre og hun uten Tv ante fred og ingen fare før regningen dukket opp på hennes nye adresse flere måneder etter at de hadde flyttet. Lisensen for det kommende halvåret måtte betales til tross for at hun ikke hadde noe TV, ikke bodde på samme adresse lengre og spleiselaget hadde opphørt flere måneder før lisensterminen ble påbegynt. Klagen ble like arrogant avvist som i VG-artikkelen. Endret 10. oktober 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Ja men hva skal man gjøre med et slikt vesen, dra dem til retten? Hadde et privat foretak gjort noe lignenede så ville jo forbrukerombudet (som vel er statens talerør for folket i forbrukersaker) tatt saken til retten på vegne av kunden. Slik som dette kan vi jo rett og slett ikke ha det i et demokratisk samfunn. Noen som kjenner noen som kjenner en politiker i posisjon burde kanskje brakt denne praksisen opp på et høyt politisk plan. Endret 10. oktober 2011 av -alias- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Først og fremst må problemet belyses nok til at det blir et press mot å ta det opp på politisk plan. Deretter må det bli en del av neste riksvalgkamp og vi må bruke stemmeretten vår deretter og utøve nok press til at lovnader holdes. Saken vil uansett bli servert politikerne i nær fremtid på grunn av teknologisk utvikling. Tv-lisensen er allerede i dag begynt med å rakne på grunn av nett-TV. Det er flere år siden NRK har begynt lobbyvirksomheten for å utvide lisensplikten til å gjelde internettlinjer slik enkelte andre land har gjort. NRK har kjent sin besøkelsestid og vært tidlig ute med å lure politikerne til å fortsette med den gamle lisensmodellen, bare i utvidet forstand. Nå gjelder det å gjøre opprør mot de planene. Lenke til kommentar
Tom86 Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Jeg kommer til å sende en erklæring til NRK om at den digitale dekoderen her i huset ikke er i bruk, med Simen1 sitt formular som utgangspunkt. (Det er for øvrig helt sant at den ikke er i bruk, hvis noen skulle lure på det). Er det noen vits i å ta med setningen om plombering når det er en dekoder det er snakk om? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Hva trenger du dekoder til? Høre på radio? Det finnes langt bedre utstyr til det. Jeg ville i så fall solgt dekoderen + TV hvis du ikke gidder å betale NRK for plombering. Ellers tror jeg nrk vil være vanskelige å ha med gjøre, hvis du ikke eier tv/dekoder en gang, og du kan bevise at den er defekt eller solgt via en kontrakt, kanskje da du har en mulighet å slippe unna NRK avgiften hvis det er før påbegynt måned. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Jepp, kvitt deg med dekoderen. Det er det enkleste. Og hvis du har TV med innebygget digital MPEG4 dekoder som takler Riks-TV så må du tillate NRK å plombere den. TV i form av stor skjerm for PC og spillkonsoller ser jeg absolutt poenget med. Akkurat som projektorer, bare med annen bildeteknologi. LMH1: Merk at det er NRK som må betale for plomberingen, ikke kunden. Kunden trenger bare å gi NRK tillatelse til å plombere i følge forskriftene om TV-mottakere. Det er opp til NRK om de vil benytte seg av tillatelsen og om de ikke har autoriserte folk selv så må de leie det inn om nødvendig og om de gidder. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Simen1: Vi du så som ansvarlig, hvis NRK ikke vil betale for plombering? Tør nesten vedde 50 kr på at NRK ikke kommer å betale 10 kr for plomberingen siden det taper NRK store penger på. Så jeg har heller tro på NRK vil komme å ta tven eller dekoderen i så fall uten at man får så mye som 10 kr for den uten tilatelse hvis man ikke betaler NRK avgiften. I tillegg kommer inkassokrav på jobben NRK utfører regn med minimum hva NRK utgiften koster 1 år + et tillegg. Så har lite tror på man har noe valgt her. Med mindre du jobber i NRK og kjenner rutinene deres, men det har jeg lite tro på her. Endret 13. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Simen1: Vi du så som ansvarlig, hvis NRK ikke vil betale for plombering? Tør nesten vedde 50 kr på at NRK ikke kommer å betale 10 kr for plomberingen siden det taper NRK store penger på. Så jeg har heller tro på NRK vil komme å ta tven eller dekoderen i så fall uten at man får så mye som 10 kr for den uten tilatelse hvis man ikke betaler NRK avgiften. I tillegg kommer inkassokrav på jobben NRK utfører regn med minimum hva NRK utgiften koster 1 år + et tillegg. Så har lite tror på man har noe valgt her. Med mindre du jobber i NRK og kjenner rutinene deres, men det har jeg lite tro på her. Det er ikke NRK som bestemmer dette, det er loven, hva NRK ønsker å gjøre er lite relevant enn så lenge de ikke har lov til gjøre det. AtW 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Ok, hvis du har rett her, så tenker jeg å kjøpe meg ny bolig, vuderer 42" full HD skjerm til bruk som PC skjerm, siden NRK utgiften er så dyrt, lar jeg NRK plombere tven kostnadfritt. Vil jeg få problemer her? Må jeg gjennom 2 rettsaker bare for å slippe å betale 2500 kr per år bare fordi jeg ønsker å spille xbox360 og se på bluerayfilmer uten å se på tv? Jeg har mine tvil på det er så enkelt, selv å spørre elkjøp/lefdal om å få plombere tven og betale de 1000 kr for det for å slippe NRK avgift er nesten umulig bare det. Det vil ende med jeg må betale nrk avgift og jeg taper totalsett på det. Hvis dette har gått problemfritt for dere, obs nevnte jeg å si jeg bor høyt oppi fjellet ca 20 mil fra nermeste by? Hehe, dere forstår nå dette virker lite gjennomførbart? Hvordan blir det med garanti? Å plombere en TV er det samme som å ødlegge den. Skal NRK være ansvarlig på garanti i det tilfelle? Jeg kan kjøpe en av sony TVene som er kjent å være farlige, bare for å gi NRK høye utgifter gjennom garanti, for jeg mistenker plombering blir samme prinsippet som overklokking, man mister garantien på produktet. Endret 13. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Selvsagt er det lite gjennomførbart, og det er essensen også, NRK gidder jo ikke å bruke penger på det, men ifølge loven er ikke det ditt problem, det er NRKs problem, NRK må gis anledning til å plombere TVen, om de velger å benytte seg av anledningen er helt opp til de selv. Om dette er problemfritt å få gjennomført? Tja, virker som det er ganske stor forskjell på saksbehandlere, kanskje går det igejnnom glatt, kanskje må du krangle en stund, rettsak er neppe aktuelt. AtW 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) LMH1: Jeg har personlig erfaring med at NRK ikke ønsker å påta seg kostnaden ved plombering. TVen ble stående uplombert, mens eieren ble likevel ført ut av lisensregisteret fordi alle vilkår for det var oppfylt. Forskriften om fjernsynsmottakere krever ikke at tv-en skal være plombert for å slippe tv-lisens. Den krever at brukeren har erklært at tv-mottakeren ikke er i bruk og gitt NRK tillatelse til å plombere. Hvorvidt plomberingen gjennomføres eller ikke har ingenting å si. Det som ha noe å si er de to understrekede kriteriene. Begge kriteriene kan oppfylles på sekunder ved å sende en epost med det formularet jeg lagde. Hvis du tviler så får du finlese forskriften og eventuelt ta kontakt med en uavhengig advokat for å få forklart paragrafene. NRK lisensavdelingen og deres jurister er over hodet ikke uavhengige i denne sammenhengen så deres bidrag til tolkning er verdiløse sånn sett. Endret 13. oktober 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Kan du svare angående garanti? Er plombering samme som å minste garantien hvis NRK benytter den muligheten? Vil NRK erstatte tven hvis NRK ødlegger den ved et uhell? Kortslutting er bare et eksempel som kan skje på noen modeller. Som du sier det det ikke så enkelt så vi ender med å måtte betale bare fordi NRK driver monipol i norge. Hvorfor sier alle ikke bare da at Tven ikke er i bruk, så slipper alle å betale NRK avgift? Er jo latskap, som du sikkert forstår ute å går. Endret 13. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Ville også tippe at NRK i de tilfelle tven ikke blir plombert skrivet ut følgende brev: Vi vil i løp 1 gang per måned utføre kontroller om tven er i bruk, hvis du nekter å bli med på den kontrollen vil NRK gi deg NRK avgift + tillegg for ikke betalt regning. Så det kan bli dyrt hvis nrk ikke får sjekket om tven er i bruk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Ville også tippe at NRK i de tilfelle tven ikke blir plombert skrivet ut følgende brev: Vi vil i løp 1 gang per måned utføre kontroller om tven er i bruk, hvis du nekter å bli med på den kontrollen vil NRK gi deg NRK avgift + tillegg for ikke betalt regning. Så det kan bli dyrt hvis nrk ikke får sjekket om tven er i bruk. Kan du ikke sette deg litt inn i lovverket før du kommer med de ville gjetningene dine? De har selvfølgelig hverken lov til å ilegge deg regning for å ikke slippe de inn, eller gidd til å kontrollere deg hver måned. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 NRK får tillatelse til å plombere TVen, ikke bryte garantien, lage brannbombe av den eller noe annet tull og vas. Hvis de ødelegger TVen ved et uhell så må de selvsagt reparere eller erstatte den. Er de uheldig og velter og ødelegger finserviset når de kommer for å plombere så må de selvsagt erstatte det. Det er sånn det fungerer i Norge i dag. NRK er ingen hellig ku som kan værnes for erstatningsansvar om de skulle være uheldig, uansett om de utfører oppdraget selv eller via underleverandører. Setningen med "monipol" skjønte jeg ikke. (Ikke bare på grunn av skrivefeilen) Folk flest er ærlige og jeg vil som tidligere i tråden oppfordre til ærlighet. NRK lisensavdelingen kan i ytterste konsekvens be om assistanse fra politiet, og hvis uærlighet blir vanlig så både kan og bør de gjøre det. NRK har selvsagt ingen politimyndighet selv så de kan aldri kreve å få komme inn og undersøke om du faktisk bruker tv-mottakeren. Men de kan selvsagt spørre og hvis eieren gir tillatelse kan de slippes frivillig inn. Spionasje gjennom vinduene er nok i en juridisk gråsone så jeg regner med eieren kan tilkalle politiet og få bortvist eventuelle lisensjegere dersom de blir plagsomt pågående. For politiets del er det alltid et spørsmål om alvorlighet vs ressursbruk. Jeg kan ikke se for meg at politiet ville brukt særlig tid og penger på hverken huseiere som plages av lisensjegere eller lisensjegere som ikke får slippe inn hos huseiere. Men blir det et utbredt problem i framtida er det teoretisk mulig at myndighetene gir politiet øremerkede midler til slike formål. Uansett koker det ned til at alle parter må og bør følge lover og forskrifter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå