Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] NRK - lisens: er dette nok til å unngå lisensen?

Anbefalte innlegg

Hvis man dør så må man huske å si i fra til NRK lisensavdelingen. Lisensen går i arv sammen med TVen og opphører ikke år folk dør. Dersom lisensen ikke blir betalt av den døde eller etterkommerne går saken til inkasso. Det er NRK lisensavdelingen i et nøtteskall. Forstå det den som kan. Håper hele avdelingen legges ned i forbindelse med at man flytter finansieringen av NRK over til statsbudsjettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får bare da avtale med foreldrene mine at jeg ikke skal arve tven eller NRK lisensen.

Så slippe jeg å tenke på det hehe. Men da dytter man problemet over på arvtakerne.

Er det slik også for bilen? Altså hvis jeg arver en bil å la den stå i grasjen så må jeg betale både forsikring og veiavgift selv om man ikke har førerkort? Høres lattelig ut det men er jo samme prinsippet også det. Men det blir jo aldri sjekket ut før man kjører bilen på offentlig vei. Sånn sett er det ikke like frekt system som det NRK prøver på.

Så du den VG artikken? Var en som sa ifra men alikevell endte å betale 2 år etter.

Bare fordi man er i databasen dems, som betyr at man aldri blir utskrevet. Man blir bare registert inn, og må død eller ta selvmord for å slippe unna.

Uten tv lisens vil 80% av markedet få et bedre tilbud og forbedrer rykte til kommune ansatte som har et dårlig rykte fra før.

TV2, Tvnorge de vil også leve i beste vellgående hvis NRK er død. (Se webtv)..

Nevnte noen TV3? Jeg tviler på disse kanalene har noe å si, siden jeg kunne gjerne kjøpt meg en HD dekoder hvis jeg slapp å tenke på NRK avgiften.

Det er bare at jeg syns det er så frekt å skjule slike avgifter at jeg styrer unna. Så inntil NRK velger å legge prisen i dekoderen (hos canal digital/Get) som en avgift man betaler i måneden som sies opp med en gang man som kunde dør eller sier opp uten for binding syns jeg det er bedre å styre unna.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bare noen nyhetsoppdateringer:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10097870

Hva skal til for å få fred fra NRK lisenskontoret?

Har noen andre/bedre råd? Hvis man blir utsatt for dette?

Som Simen1 sier, si opp avtalen skriftlig (f.eks. per epost) så fort som mulig.

Igjen, i den linkede nyhetsaken er det snakk om tilbakebetaling av innbetalt lisens, noe som ganske enkelt ikke gjøres ifølge forskriften. Når terminen er utløpt vil man få fred om man har sagt fra. Ta i alle tilfeller vare på eposten med oppsigelsen, om det skulle skje en svikt i systemet.

Gitt situasjonen er det klart det er sårt og belastende å måtte ordne opp i slikt, men det er nok i ytterst få tilfeller at det blir problemer. Ser man litt kynisk på det er det ikke noe å hisse seg opp, eller bekymre seg over, alle systemer kan svikte, det er ikke personlig ment.

Lenke til kommentar

Nytt krav

Som plaster på såret ble det lovet at den avdøde 61-åringen skulle strykes fra registeret, slik at det ikke skulle komme flere regninger.

Men september kom, og et halvt år etter at moren døde, kom det et nytt krav om nye lisenspenger.

Det som Nordhagen i utgangspunktet hadde opplevd som svært belastende, ble igjen gjenstand for irritasjon og vonde følelser.

- Dette er staten, og jeg synes det er ganske arrogant og lite forståelsesfullt. Pengene skulle de ha, uansett om man er levende eller død, sier Nordhagen.

Ifølge 48-åringen var det lite hjelp å få også der, og svaret var at det ikke var noe poeng å klage.

Hun sier til VG Nett at hun aldri ble opplyst om klageadgangen til Medietilsynet.

Finn 3 feil?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Finn 3 feil?

Du har tydeligvis misforstått noen punkter i artikkelen, og klipper og limer slik at meningen blir en helt annen.

Hun betalte aldri regningen, men sendte den tilbake med adresseendring: Kirkegården i Elverum. Den kom ikke tilbake.

Det var tydelig en feil i systemet, siden den nye regningen som kom aldri ble betalt eller innkrevd.

Nevøen hennes tok kontakt med Forbrukerrådet etter episoden for å høre hva de kunne gjøre med forskuddsavgiften som de mener var urimelig.

Ifølge 48-åringen var det lite hjelp å få også der...

Der det ikke var vits i å klage var at avgiften er på forskudd, siden forskriften er tydelig her.

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på om noen har en formening om:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10097874

Min formening er at overskriften er ekstremt tabloid, og at reglene er klare. Du betaler for en hel periode (halvt år) av gangen og hvis du sier opp lisensen i løpet av perioden, så refunderes ingenting. Uten unntak.

I dette tilfellet, så krevde ikke NRK lisens for nedbrente TVer. De krevde lisens for TVer som helt klart var i bruk. At TVene brant opp i løpet av lisensperioden er irrelevant. Hadde de kjøpt nye apparater for å erstatte de som brant opp, ville de ikke måttet betale ny lisens for disse.

Man kan alltids diskutere om lisensperioden burde være kortere, eller om man burde innføre noen unntak for når man kan få tilbakebetalt lisens for deler av lisensperioden. Men, det er egentlig en litt annen diskusjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på om noen har en formening om:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10097874

Min formening er at overskriften er ekstremt tabloid, og at reglene er klare. Du betaler for en hel periode (halvt år) av gangen og hvis du sier opp lisensen i løpet av perioden, så refunderes ingenting. Uten unntak.

I dette tilfellet, så krevde ikke NRK lisens for nedbrente TVer. De krevde lisens for TVer som helt klart var i bruk. At TVene brant opp i løpet av lisensperioden er irrelevant. Hadde de kjøpt nye apparater for å erstatte de som brant opp, ville de ikke måttet betale ny lisens for disse.

Man kan alltids diskutere om lisensperioden burde være kortere, eller om man burde innføre noen unntak for når man kan få tilbakebetalt lisens for deler av lisensperioden. Men, det er egentlig en litt annen diskusjon.

Andre selskaper pleier å være serviceinstillte, å ordne ting om folk dør, huset brenner ned osv. Lisensavdelingen har det juridiske på sin side, men ingen tvinger de til å oppføre seg som rasshøl.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar
Andre selskaper pleier å være serviceinstillte, å ordne ting om folk dør, huset brenner ned osv. Lisensavdelingen har det juridiske på sin side, men ingen tvinger de til å oppføre seg som rasshøl.

Vel, jeg er ikke helt enig i at det er å oppføre seg som rasshøl å si: "OK, da får du ikke flere regninger fra oss".

Jeg vil også hevde at alle de som til stadighet skal prøve å finne kreative metoder til å snike seg unna lisensen på, gjør det tvingende nødvendig å være superrigide på reglene. Jo flere unntak man legger inn, jo flere vil prøve å utnytte disse unntakene som smutthull, slik at NRK igjen må bruke større resurser på å undersøke hvert enkelt refusjonskrav.

Lenke til kommentar

Jeg vil også hevde at alle de som til stadighet skal prøve å finne kreative metoder til å snike seg unna lisensen på, gjør det tvingende nødvendig å være superrigide på reglene. Jo flere unntak man legger inn, jo flere vil prøve å utnytte disse unntakene som smutthull, slik at NRK igjen må bruke større resurser på å undersøke hvert enkelt refusjonskrav.

Har ingen av dere tenkt på hvis man man selv fremvises som drittsekk så er det større sansynlig man tar hevn?

Altså ville det ikke være mere fristene å svindle staten som oppfører seg som å være useriøs arbeider og er vender seg å dra rundt sure dritten som de gir til de andre? kundene dems?

Derfor fortjener de å ta i den dritten også på NRK lisenskontoret.

De burde tjene 20 kr timen for innsatsen de gjør.

Jeg gir jo ikke NRK en krone, selv om jeg fremdeles ser på tv, finner andre kreative måter å se på tv, f.eks besøker foreldene mine og gir de gratis kake.

Dermed kan jeg se på tv uten å betale NRK, resten av tiden bruker jeg webtv og betaler heller Tv2, tvnorge som heller fortjener penger for den gode servicen de gir. Og oppfører seg som normale bedrift folk.

Men er jo klart at det ikke finnes arbeidsavtaler for folk som er statlig ansatt i NRK.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

uten NRKs TV-lisens kommer norsk TV til å kollapse og vi får da ett fullspekket amerikansk TV. Kun underholdning, No more kvalitet.

Verden er IKKE svart/hvitt.

Det finnes flere alternative finansieringsløsninger som er MYE bedre enn lisens, uten at NRK må endres.

En av disse er, noe som de bla. vurderer i Storbritannia/BBC (som jo har mange likhetstrekk med NRK, og som NRK bruker å dilte etter), er å kutte lisensen fullstendig og fullfinansiere det over skatteseddelen.

Dette er en mye mer rettferdig løsning enn det vi har i dag. I dag betaler jo som kjent en som tjener 10 millioner like mye i lisens som en som tjener 250 000. Er dette "rettferdig" i sosialdemokratiet vårt?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det rettferdig at jeg som ikke har tv må betale for NRK lisens?

Jeg syns det bør inngå i mottakeren.

Dekodere i lokketilbudene med 12 måners bindingestid koster ofte fra 1 til 1000 kr den prisen kunne økes til fra 1000 kr til 2000 kr av hdmottakere uten og med harddisk.

Nå vet jeg ikke om det er slik at de uten harddisk, er bare å skru opp 4 skruer å sette inn en harddisk, så kan man ta opp, sånn sett kan det være for de litt fattig løsning for de som vil prøve og feile.

Dermed syns jeg dette er mere rettferdig løsning for alle.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på, hva vil skje hvis jeg kontakter NRK å sier at på diskusjon har vi kommet opp mot 8 sider lang diskusjon på NRK sin holding.

Hvis jeg ikke er kunde hos dem, og sier at jeg aldri vil kjøpe tv før NRK går konkurs og slutter med sine frekkheter.

Vil jeg da få tilsendt regning for de første 24 månedene:

Regning til lisenskontroet på veiene av NRK lisensavdeling:

Totalt å betale:

Periode (13.09.2011) til (13.09.2013): 5000 kr

Frekkhet mot NRK lisensavdeling/useriøs kommentarer: 1999 kr

Service og kundebehandlig 499 kr

Fakturagebyr for sen betaling kr 59 kr

Totalt å betale 7557 kr.

Betalingfrist (27.09.2011) hvis ikke pengene er forhåndsbetalt på konto innenfor denne datoen blir det lagt til 20% renter per dag + 45 kr i purregebyr i per måned. I tillegg kommer innkassovarsel på 1000 kr per år.

Tror dere at NRK er så ille, bare fordi man prøver/ønsker at NRK skal avvikle driften.

Ser NRK det som om man har tv og ikke har betalt på 24 måneder og dermed skal motta ekstra faktura på grunn av det?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

uten NRKs TV-lisens kommer norsk TV til å kollapse og vi får da ett fullspekket amerikansk TV. Kun underholdning, No more kvalitet.

Verden er IKKE svart/hvitt.

Det finnes flere alternative finansieringsløsninger som er MYE bedre enn lisens, uten at NRK må endres.

En av disse er, noe som de bla. vurderer i Storbritannia/BBC (som jo har mange likhetstrekk med NRK, og som NRK bruker å dilte etter), er å kutte lisensen fullstendig og fullfinansiere det over skatteseddelen.

Dette er en mye mer rettferdig løsning enn det vi har i dag. I dag betaler jo som kjent en som tjener 10 millioner like mye i lisens som en som tjener 250 000. Er dette "rettferdig" i sosialdemokratiet vårt?

Dersom jeg tjener 10 ganger så mere som deg, skal jeg betale 10 ganger pris for å se tv? Hvor er rettferdigheten i det? Da kan jeg likeså godt være ufør og leve på trygd, for å være diriktør i Statoil gir meg egentlig ikke noe å rutte med. Fordi jeg da tjener mer og får egentlig ikke 'noen' goder ut av det.

Det er jo akkurat som Kommunisme, et klasseløst samfunn der kanksje ikke alle tjener det samme. Men kompanseres for i at priser stiger forskjellig fra person til person.

Hvor er godene mine som en høyt utdannet person i forhold til arbeidsløse?

Verden er kanskje ikke svart/hvit, men det er enda værre å ha en monotont samfunn.

Lenke til kommentar

Nå finnes det sikkert også personer som har gått på universitet i 10 år, uten å ha klart å bestå et fag i det heletatt, og i tillegg har 100 000 kr i tap de siste årene, bare fordi personen var rik en periode men brukt opp pengene på alkohol og festing. I tillegg en del inkasso varseler.

Sånn sett ville det vært urettferdig at den personen verken får jobb eller har råd til annet en å selge aviser på gaten. Må øke sin gjeld yttligere.

Slik sett blir aldri verden rettferdig. Men ja man ser jo det at arbeiderpartiet fokuser dit hen at de rike må betale, mens de fattige får ting refudert.

Jeg vil støtte, at folk med 5 milioner i årslønn før skatt, bør i minstefall betale ekstra skatt, muligens også må betale mere i noen tilfeller.

Hvis personen ikke vil hjelpe folk som sliter.

Ellers blir jo landet veldig kriminelt kanskje som i usa, der de rike bor i hollywood mens de mellom personene bor f.eks USA Manhattan. Nå er det slikt klasseskille i oslo der f.eks akerbrygge og holmenkollen er for de rike, men i prinsippet betaler man ekstra mye fordi noen personer mener at boligene der er verdt 3-4 ganger mere i samme standard uten for oslo.

Bærum/akershus kunne man i prinsippet fått samme huset til ca 1/3 dels av prisen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tillater meg å slenge inne et spørsmål her, siden i hvert fall enkelte trådbrukere ser ut til å vite hva de snakker om.

Da jeg overtok leiligheten jeg nå bor i av en kamerat (overtok leieforholdet, rettere sagt), overtok jeg også en pakke fra Canal Digital med digital dekoder og bredbånd. Imidlertid bruker jeg bare sistnevnte. Er jeg lisenspliktig for digital dekoder, når denne ikke engang er koblet til en TV?

Lenke til kommentar

Som tråden kommer inn på, er man ifølge forskriften bare lisenspliktig for mottakerutstyr om det er i bruk. Så nei, du skal ikke behøve å betale lisens i ditt tilfelle.

Bruk malen som Simen1 postet tidligere i tråden og si fra til lisensavdelingen.

Lenke til kommentar

Will do. Men jeg vil gjerne ha en "second opinion" også, hvis noen har en. Det er nemlig litt delte meninger om dette rundt omkring. Jeg har spurt NRK direkte også, og venter på svar, men tydeligvis må svar fra dem tas med opptil flere klyper salt.

Lenke til kommentar

Hvis man dør så må man huske å si i fra til NRK lisensavdelingen. Lisensen går i arv sammen med TVen og opphører ikke år folk dør. Dersom lisensen ikke blir betalt av den døde eller etterkommerne går saken til inkasso. Det er NRK lisensavdelingen i et nøtteskall. Forstå det den som kan. Håper hele avdelingen legges ned i forbindelse med at man flytter finansieringen av NRK over til statsbudsjettet.

Dette kan jeg bekrefte er tilfelle, men det går an å slå dem hvis man er sta nok. Min far bodde alene og min mor er / var 100% dement og pleiepasient ved det lokale sykehjemmet. Min far døde og jeg meldte fra om dødsfallet til NRK lisensavdelingen med vedlagt dødsattest, men det var ikke nok. De mente at så lenge min mor var i live, dement eller ikke, og uansett om hun bodde et annet sted, så måtte lisensen betales. For å få en slutt på det måtte jeg få en attest fra sykehjemmets lege som bekreftet ved diagnose at min mor ikke på noen måte var i stand til å forstå noe som helst av hverken det ene eller det andre, samt at sykehjemmets administrasjon måtte bekrefte at det ikke var TV på rommet til min mor. Det gamle TV-apparatet måtte jeg levere til et mottak mot kvittering som deretter ble vedlagt til NRK. Lisensen var akkurat betalt da min far døde og jeg forsøkte å få denne refundert, men det var ikke mulig. Fra Canal Digital fikk dødsboet refundert det innbetalte fra dødsfallet uten problemer. Det er jo ikke rart at svenskene kaller Norge for den siste kommuniststat.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...