LMH1 Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Angående VHS, ville jeg heller kjøpt DVD eller blueray også konvert. Å overføre fra VHS til pc gir dårlig kvalitet på dagens pc skjermer i HD/Full HD. Så jeg ville heller kjøp blueray spiller + filmer på amazon.co.uk så sant det er mulig. Tom86: Du kan nok nekte CD å levere deg dekoderen. Men du slipper neppe unna å betale grunnpakken borettslaget er bundet til. Et bedre alternativ er å ha rikstv fordi da betaler bare enkelt brukere, men da får man ikke borettslag avtale, eventuelt avtale at de andre betaler litt mere så slipper du. Hvis du er eneste dette gjelder burdes det finnes bedre alternativet en at du må flytte. Men det burde du sjekket før du flyttet inn i et borettslag. Du får med andre ord en pakke du er bundet til. Endret 14. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
asicman Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 A2. Bestille fra en norsk butikk og benytte deg av formularet mitt for å få NRK til å føre deg ut av lisensregisteret. Skulle gjerne ha sett NRK plombere et kort til 300 kr. Kanskje like greit å sende det til NRK når jeg er ferdig. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Angående VHS, ville jeg heller kjøpt DVD eller blueray også konvert. Å overføre fra VHS til pc gir dårlig kvalitet på dagens pc skjermer i HD/Full HD. Er klar over det, men det er filmer av barna mine osv. som man ikke får kjøpt på DVD/BR Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Skulle gjerne ha sett NRK plombere et kort til 300 kr. Kanskje like greit å sende det til NRK når jeg er ferdig. Prisen på kortet spiller nok over hodet ingen ting for vurderingen om de skal gidde å plombere eller ikke. Jeg tviler på de gidder, uansett om kortet hadde kostet 1 krone eller 1 million. PS. Det finnes tjenestetilbydere som kan konvertere fra VHS for deg. Da slipper du å kjøpe kort og blande inn NRK. Kvaliteten blir antagelig høyere enn ved bruk av et billig tv-kort. Hvis det bare er snakk om noen få filmer så blir det sikkert billigere også. Endret 14. oktober 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Tom86 Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Angående VHS, ville jeg heller kjøpt DVD eller blueray også konvert. Å overføre fra VHS til pc gir dårlig kvalitet på dagens pc skjermer i HD/Full HD. Så jeg ville heller kjøp blueray spiller + filmer på amazon.co.uk så sant det er mulig. Tom86: Du kan nok nekte CD å levere deg dekoderen. Men du slipper neppe unna å betale grunnpakken borettslaget er bundet til. Et bedre alternativ er å ha rikstv fordi da betaler bare enkelt brukere, men da får man ikke borettslag avtale, eventuelt avtale at de andre betaler litt mere så slipper du. Hvis du er eneste dette gjelder burdes det finnes bedre alternativet en at du må flytte. Men det burde du sjekket før du flyttet inn i et borettslag. Du får med andre ord en pakke du er bundet til. Takk for respons. Dekoderen er levert og i huset, den er bare ikke i bruk. Jeg kan godt være med å betale grunnpakken, siden den inkluderer internett, og det bruker vi tross alt. Men herlighet, det blir for dumt å velge bort en leilighet fordi den inkluderer et TV-abonnement man ikke ønsker å bruke, som gjør en stakkar lisens-pliktig. Hjelper det å sende en erklæring i dette tilfellet, eller ikke? Og har det noen hensikt å nevne plombering når det ikke er en TV det er snakk om? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hva med å levere dekoderen til huseier og melde fra om dette til NRK? Du skal i prinsippet ikke betale lisens for en mottaker du ikke benytter, men det forutsettes også at du stiller den til disp. for plombering. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Ville likt så sett huseier sitt ansikt da, hvis husleieren plomberes hans sin TV mottaker. Da tror jeg han vil ble om erstattning for hærverk selv on NRK har gjort det. Så det beste er det å ta kontakt med huseier så burde du ha ditt på det tørre, NRK må ha forståelse for at man ikke kan sende TV til naboen for plombering bare fordi man ser på NRK gjennom vinduet til naboen. Lenke til kommentar
Tom86 Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Ville likt så sett huseier sitt ansikt da, hvis husleieren plomberes hans sin TV mottaker. Da tror jeg han vil ble om erstattning for hærverk selv on NRK har gjort det. Så det beste er det å ta kontakt med huseier så burde du ha ditt på det tørre, NRK må ha forståelse for at man ikke kan sende TV til naboen for plombering bare fordi man ser på NRK gjennom vinduet til naboen. Plombering av TV-er er vel ikke irreversibelt, så vidt jeg har forstått. Spørsmålet er om det er meningsfullt å snakke om plombering av digitale dekodere overhodet. Som dere sikkert har forstått, har jeg ikke den største tekniske innsikten. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 PS. Det finnes tjenestetilbydere som kan konvertere fra VHS for deg. Da slipper du å kjøpe kort og blande inn NRK. Kvaliteten blir antagelig høyere enn ved bruk av et billig tv-kort. Hvis det bare er snakk om noen få filmer så blir det sikkert billigere også. Noen av filemene vil jeg nødig at skal bli borte i posten eller bli skadet av andre (f.eks. filmer av barna da de var små). Filmene er en blanding av PAL og NTSC. Jeg har en VCR som kan spille av både PAL og NTSC (med PAL ut signal). Prisene jeg har sett er på rundt 400 kroner for en times film, er usikker på om de takler NTSC. Jeg hadde tenkt til å gjøre jobben selv først. Når jeg har sikret meg at jeg har fått brukbare digitale kopier av de meste kjære filemene, tenkte jeg å sende et par av dem bort og se om resultatet er vesentlig bedre enn hva jeg har fått selv. NTSC filmene kan jeg da sende/ta med til USA. Lenke til kommentar
Tom86 Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hva med å levere dekoderen til huseier og melde fra om dette til NRK? Du skal i prinsippet ikke betale lisens for en mottaker du ikke benytter, men det forutsettes også at du stiller den til disp. for plombering. NRK merker da ikke forskjell på om jeg bare erklærer at dekoderen ikke er i bruk, eller om jeg leverer den til utleieren min. Med mindre han skriver under på at han har mottatt den, da. Det er selvfølgelig en mulighet. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Nei, men da omgår du problemet med at du i følge regelverket er nødt til å stille apparatet disponibelt for plombering. Lenke til kommentar
Tom86 Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Nei, men da omgår du problemet med at du i følge regelverket er nødt til å stille apparatet disponibelt for plombering. Joda, det er sant. Sånn blir det når forskriftene er 50 år gamle, man nekter å oppdatere dem, og den digitale revolusjon har funnet sted i mellomtida. Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Staten har hjemmel til å gå i kunderegistrene uansett leverandør. Ingen kan føle seg trygge lengre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Jeg føler med veldig trygg, siden jeg faktisk ikke ser på TV-sendinger med TVen min Jeg håper dette gjør det mindre brysomt for sånne som meg å slippe lisens, man kan bare bed de slå opp i registeret sitt. AtW Lenke til kommentar
Tom86 Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Staten har hjemmel til å gå i kunderegistrene uansett leverandør. Ingen kan føle seg trygge lengre. Joda. Bare å si opp abonnementer, det. Særlig siden det ikke brukes til tv-titting uansett. Hadde jeg gjort det, ville jeg vel følt litt mer på at jeg faktisk måtte betale. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Flere historier om praksisen: Nettavisen: - Skremt av NRKs lisensavdeling Nettavisen: Har ikke TV: Skylder NRK 11.142, 49 kroner Avisa Nordland: - Raser mot NRK-lisensen Lenke til kommentar
Nudel Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Fikk mail fra nrk i dag. KRINGKASTINGSAVGIFT Vi viser til melding mottatt 20.08.2011. Vi bekrefter at du ikke er registrert med lisens i vårt register. Saken min er at jeg må betale for kabel-tv grunnpakke selv om jeg bare bruker linja til Internet. Men siden jeg ikke har modem i hus og ikke bruker tv-signalet slipper jeg lisens, naturlig nok. For ordens skyld kontaktet jeg lisensavdelingen med en gang, slik at saken er klar og tydelig. 1 Lenke til kommentar
SkummelType Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Fikk mail fra nrk idag, men de gjemmer seg unna. Kan noen bistå? "KRINGKASTINGSAVGIFT Vi viser til melding mottatt 04.01.2012 angående søknad om fritak for avgift for kringkastingsavgift for fjernsyn som brukes som monitor. I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker i bruk betale kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker. Den som disponerer mottakerutstyr er i utgangspunktet pliktig til å betale kringkastingsavgift uavhengig av hva fjernsynsmottakeren brukes til. Dersom fjernsynsmottakeren har innebygd digital dekoder, vil fritak for avgift kun innvilges dersom servicerapport fra autorisert verksted som dokumenterer utført plombering av fjernsynsmottakeren sendes NRK. Med plombering menes her blokkering av fjernsynsmottakerens mulighet til å motta fjernsynssignal. Det må samtidig gis erklæring om at NRK vil bli underrettet så snart fjernsynsmottakeren igjen klargjøres til å ta i mot fjernsynssendinger. Inntil nevnte erklæring foreligger, opprettholdes kravet om at kringkastingsavgift må betales. Du kan unngå avgiftsplikt for utstyr som kun skal brukes for visning av videosignal ved å anskaffe monitor (billedskjerm) og DVD- spiller uten tuner– dvs. utstyr som fra produsentens side ikke er beregnet for mottak av fjernsynssignaler. Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere, som finnes på baksiden av våre brev og www.nrk.no/lisens Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse. Med hilsen NORSK RIKSKRINGKASTING AS I. Carlsen" Lenke til kommentar
SkummelType Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Brukte forsåvidt ikke malen da jeg ikke hadde sett den før jeg sendte mail. Men her er en kopi av min mail. Hei, har vært i samtale med dere før ang. lisens på mitt fjernsyn. Lisens nr 501 xxx xxx Viser til lovdata.no § 9. Mottaker ikke i bruk Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6. Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. 0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007). Jeg sendte skriftlig brev til dere, som dere mottok den 24.10.2011, der jeg henviste til at mitt fjernsyn ikke er koblet til mottaker. Det stod også i brevet jeg fikk av dere at: "Hjemmeboende barn som forsørger seg selv, må derfor betale kringkastningsavgift dersom de har fjernsynsmottaker i bruk." Jeg nekter kravet deres om å betale lisens, da jeg ikke fikk stilt som mulighet å plombere mitt fjernsyn. Og mottakeren ikke er i bruk. Etter loven så kan dere komme å plombere mottakeren på mitt fjernsyn. Dette kan dere gjerne komme å gjøre, ring meg på tlf 93670xxx så kan vi avtale et møte. Jeg er tilgjengelig hverdager etter kl 15:30. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Henvis til lovteksten, vær så kort som mulig. Siter lovteksten direkte si at du har en mottaker som ikke er i bruk, og at NRK gis anledning til å plombere mottakeren om de ønsker. Ikke aksepter masse babbel fra de om alt mulig annet, og masse goddagmann økseskaft. Slik drev de på en stund med meg også. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå