Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Organdonasjon - Hva er din mening?

pakini

Anbefalte innlegg

Diskuterte med en venninde om organdonasjon! Hva er ditt syn på det? Jeg er en som er litt usikker om jeg ville donert vekk organene til mine barn eller mann, om den situasjonen en gang sku oppstått! Og da mente min venninde at jeg manglet empati, siden jeg da hadde tatt imot men ikke ville gitt... Kanskje egoistisk!

Så hva mener du? Burde det blitt en lov om at legene som bør bestemme det, eller ordningen som er idag? Jeg selv syns at det burde vært et register der alle som vil kan registrere seg om hva de vil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stiller meg positiv til organdonasjon. Om jeg skulle være ute for et uhell, som gjør at jeg enten blir grønnsak eller omkommer, så har jeg sagt til mine nærmeste at de skal donere bort det som doneres kan. Jeg har jo ikke bruk for det lengre, hva skal jeg med dem da? Om det kan gjøre et annet menneskes liv bedre, så ser jeg ingen grunn til å ta med meg organene i graven :p

Lenke til kommentar

eller ordningen som er idag?

Misliker sterkt ordningen som den er i dag, hvor du må ha organdonasjonskort på deg samt informere to av dine nærmeste om at du vil donere.

En rekke land har (i min mening) den mye bedre løsningen om at du automatisk er organdonor, men hvis du ikke vil være det så må du aktivt gjøre noe for at du ikke skal bli det, f.eks melde seg inn i et register.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Jeg har organdonorkort og gir bort alt legene kan få bruk får hvis jeg blir grønnsak og når jeg dør. Før den tid gir jeg blod og skal bli benmargsdonor når jeg flytter tilbake til Norge. Anbefaler å lese om benmargsdonasjon her.

Min mening er at alle burde automatisk stå som organdonor, så får de som ikke vil det melde seg ut av dette. Ved å gjøre om systemet til en lignende ordning vil man få mange flere organdonorer, noe som igjen kommer alle til gode. Per dags dato går man glipp av mange organdonorer rett og slett på grunn av at folk ikke har tenkt over saken, selv om de innerst inne ville stilt seg positive og donert.

Etter mitt syn så finnes det ingen grunner til å ikke gi. Hvorfor skal man la fullt brukbare organer råtne/brenne når det kan hjelpe andre med å redde liv, gi en bedre hverdag eller bare gi medsisinstudenter en bedre utdannelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...