Spetsnaz Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Chrome OS er linux... OnT: Det som ligner på macbook air er jo det dårligste med den. klamskjell-ish design. Ikke utbyttbare batterier for forbruker. Glossy skjerm. Ellers, ikke shuriken display, ikke linux. Men det var et godt forsøk, det skal de ha. Lenke til kommentar
phax Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Nice Har du noen kilder forresten? Også selv mest interessert i 13", da med minste SSDen og kanskje i3/i5 + 4gb ram med Ubuntu f. eks :---D Jepp, her har du en: link 10 kroner på at Macbook Air vil fortsatt ha bedre batteritid.......... Det er nok meget sannsynlig, men så er det jo ikke vanskelig å få god batterilevetid når man ofrer ytelsen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 designet ifølge ham er finere med et mer raffinert og skinnende utseende. Hah! Som om designet blir bedre bare fordi maskinen skal ligne på et speil? Lenke til kommentar
LemonNinja Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Som noen sa her: "...Men skal man ha ultraportabel er man bare nødt til å ofre litt batteritid, ellers blir maskinen fort for tung og tykk til å virkelig kalles ultraportabel."Må nok si meg litt uenig der. Hvis man ofrer litt batteritid mot størrelse så blir den ihvertfall ikke ultraportabel, for da må man jo lade den hele tiden. Synes nok at den kunne vært 400 gram tyngre med litt bedre batteritid. Etter min mening er det det som er ultraportabelt; når man slipper å ha en kabel hengende i dataen hele tiden. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Kan man bytte disk i den selv tro? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Som noen sa her: "...Men skal man ha ultraportabel er man bare nødt til å ofre litt batteritid, ellers blir maskinen fort for tung og tykk til å virkelig kalles ultraportabel."Må nok si meg litt uenig der. Hvis man ofrer litt batteritid mot størrelse så blir den ihvertfall ikke ultraportabel, for da må man jo lade den hele tiden. Synes nok at den kunne vært 400 gram tyngre med litt bedre batteritid. Etter min mening er det det som er ultraportabelt; når man slipper å ha en kabel hengende i dataen hele tiden. Portabel = bærbar - da går det vel mye på vekt, størrelse og form, vil jeg si. Hvis det er uavhengighet av strømnettet / evne til å gå for egen maskin man verdsetter, så bør man bruke andre ord enn 'portabel'. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Macbook Air er "the one to beat", designmessig kommer ikke dette i nærheten av unibody designet til Apple: http://www.apple.com/macbookair/design.html PC brukerne er selvsagt fornøyde så lenge CPU er kjappere. Da blir det lettere å rettferdiggjøre at de har kjøpt en billig kopi av MBA. Nå kommer jo MBA med Thunderbolt og Sandy Bridge i juni, men det vil vel fortsatt være nok av folk som vil kjøpe "nest best" og gå for Asus. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 ASUS har jo hatt sandy brigde ganske lenge nå, men ser ingen grunn til å ha thunderbolt så lenge en har usb3, selv om jeg skulle ønske de var flinkere med å legge til flere slike porter. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 ASUS har jo hatt sandy brigde ganske lenge nå, men ser ingen grunn til å ha thunderbolt så lenge en har usb3, selv om jeg skulle ønske de var flinkere med å legge til flere slike porter. Lurer på hvilke porter Apple fjerner når de legger til Dunderbolt på MBA? (Hvis så skjer.) MBA11" har 2 USB2.0-porter nå, og med trådløs mus, minnepinne og Ethernet-adapter er man allerede i minus. Lenke til kommentar
phax Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Ethernet-adapter? Ja for det trenger man jo. Minnepinne har du vel ikke konstant tilkoblet maskinen, og du trenger ikke noen USB-dongle for apple sin egen magic mouse hvertfall. Så se der, da var du to i pluss igjen. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Ethernet-adapter? Ja for det trenger man jo. Minnepinne har du vel ikke konstant tilkoblet maskinen, og du trenger ikke noen USB-dongle for apple sin egen magic mouse hvertfall. Så se der, da var du to i pluss igjen. Det finnes faktisk steder der kablet Ethernet er eneste nettverksmulighet ... Og jeg føler meg ikke kallet til å kjøpe alt tilleggsutstyret fra "the iPope" heller. Men skal man leve "in the Appleverse" må man vel følge retningslinjene fra "the Apple Chapel" ... (Nye befalinger ventes i kveld norsk tid.) edit: Min MBA er den eneste maskinen jeg har/har hatt som har disse begrensningene. Endret 6. juni 2011 av nebrewfoz Lenke til kommentar
phax Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Ønsker man en slank og lett maskin må man ofre noe. Du kan ikke ha en sylslank maskin med alt av tilkoblingsmuligheter. Dette var du smertelig klar over før du kjøpte maskinen så jeg ser ikke helt problemet ditt. Endret 6. juni 2011 av phax 1 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Kan man bytte disk i den selv tro? Det er nok neppe en mulighet. De har sikkert gjort det samme som Apple i MacBook Air, altså lodde minnet rett på hovedkortet for å spare plass. Noe annet vil vel være unødvendig bruk av fysisk plass i en maskin som skal være ultraportabel. Lenke til kommentar
AudioV Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Ånei! Noen laget en tynn bærbar PC! Da er alt av design bøffet fra Apple +1 10 kroner på at Macbook Air vil fortsatt ha bedre batteritid.......... Godt mulig. Macbook air er jo en svak maskin. Denne er mer på høyde med Macbook Pro. At den sammenlignes med Air kun fordi den er tynn er en annen sak. Samsung har også en slik som er bedre enn Macbook Air og tynnere. Maskinene heter forøvrig UX21 (11") og UX31 (13,3"). Men, feil OS for en nettsurfer etter min bok, Linux er bare overlegen om du kun skal surfe på nettet. Da må du jo ha en browser i tillegg. Overkill! Nei, skal du kun surfe på nettet så er det Chrome OS du skal ha. Alle Asus kommer med en forenklet Linux i tillegg til Windows 7. Denne har browser og andre nyttige småsaker. Egen oppstartsknapp og starter på sekundet. Lenke til kommentar
phax Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Kan man bytte disk i den selv tro? Det er nok neppe en mulighet. De har sikkert gjort det samme som Apple i MacBook Air, altså lodde minnet rett på hovedkortet for å spare plass. Noe annet vil vel være unødvendig bruk av fysisk plass i en maskin som skal være ultraportabel. Det skal være SanDisk U100 som blir benyttet i UX21 såvidt jeg vet. Men har ikke sett noe om hvilken formfaktor de vil bruke. En evt oppgradering blir neppe plug-and play hvertfall. Endret 6. juni 2011 av phax Lenke til kommentar
Occi Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Kan man bytte disk i den selv tro? Det er nok neppe en mulighet. De har sikkert gjort det samme som Apple i MacBook Air, altså lodde minnet rett på hovedkortet for å spare plass. Noe annet vil vel være unødvendig bruk av fysisk plass i en maskin som skal være ultraportabel. Men det står nevnt SSD, og ikke "flash"-memory. Håper selv det er loddet rett på. Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Bærbar uten styrepinne (TrackPoint)? Nei takk! Lenke til kommentar
phax Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Bærbar uten styrepinne (TrackPoint)? Nei takk! Haha :!: Det var dagens. Du får kjøpe deg en slik og koble til da: 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Ønsker man en slank og lett maskin må man ofre noe. Du kan ikke ha en sylslank maskin med alt av tilkoblingsmuligheter. Dette var du smertelig klar over før du kjøpte maskinen så jeg ser ikke helt problemet ditt. Jeg var klar over at MBA11" kun hadde 2 USB-porter, og det er bare unntaksvis at det er én for lite. Men de gangene jeg ikke kunne bruke trådløs nettforbindelse savnet jeg en tredje USB-port. Hvorfor skulle ikke Apple kunne levere flere enn 2 USB-porter på MBA11" når andre "sylslanke maskiner" har det? Er det forbudt å påpeke svakheter med et produkt man har kjøpt? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Kan man bytte disk i den selv tro? Det er nok neppe en mulighet. De har sikkert gjort det samme som Apple i MacBook Air, altså lodde minnet rett på hovedkortet for å spare plass. Noe annet vil vel være unødvendig bruk av fysisk plass i en maskin som skal være ultraportabel. Men det står nevnt SSD, og ikke "flash"-memory. Håper selv det er loddet rett på. "Disken" i MBA er ikke loddet på hovedkortet. Denne "disken" ligner på en memory-modul med en mini-PCI (mini-PCIe?) plugg i den ene enden som implementerer et SATA-grensesnitt. Det ligger oppskrifter på nettet på hvordan man selv kan bytte ut "disken". Memory (RAM) er muligens loddet rett på hovedkortet, slik at man må bytte hovedkort for å få mer RAM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå