Gå til innhold

Spm. innen tanker om tro og tvil i Bibelen.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger sårt hjelp med noen spm. innenfor tema overskriften sier.

Jeg trenger å vite noen Bibelske skrifter, jeg kan bare høysang, klagesang og forkynneren, selv om jeg ikke vet om det er riktig heller.

Er det riktig at ''De Poetiske bøkene'' er en fellesnavner/fellesnavn for mange bøker?

Jeg TROR at forskjellen mellom det gml. og Det nye Testamentet er at det gamle forteller om livet til Jesus, mens det nye forteller om fremtiden og om Jesus sin oppstandelse? Riktig?

Visdomsbøker... Der sliter jeg veldig, jeg vet ikke om noen, er ikke det det samme som ''De Poetiske bøkene''?

Bibelens betydning for Religiøse og ikke Religiøse, over hele verden. Er det riktig at Musikk er under denne katagorien? Er det fler?

Betydning av Salmenes bok, det er vel 150 bøker i en? Betydning av 150 bøker i en bok, der vet jeg ikke helt...

Skyt meg om jeg tar feil her: Ordtodokse jøder er jøder som følger en streng jødisk ''lov''?

Salomos ordspråk kan vel kort og godt sies at er visdomsord, enkelt og greit?

Jeg trenger også litt hjelp med Paulus sitt liv og hans betydning av kristendommen, han ble født i et flerkulturelt miljø, der han het Saul, Paul, og Paulus? Så fikk han utdanning som teltmaker. Så dro han til et sted og så Jesus i himmelen, og da gikk han fra å være ortodoks jøde, til å bli en veldig viktig del i Kristendommen?

Dette er ikke svar på egne spørsmål, jeg trenger bare hjelp med noen ting her, og at dere retter opp de uttalesene mine som er feil.

Jeg er ny på forumet, og håper at dere vil hjelpe :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg trenger sårt hjelp med noen spm. innenfor tema overskriften sier.

Jeg trenger å vite noen Bibelske skrifter, jeg kan bare høysang, klagesang og forkynneren, selv om jeg ikke vet om det er riktig heller.

Kan dem som i kan dem utenat eller kan dem som i at du kjenner til de?

Er det riktig at ''De Poetiske bøkene'' er en fellesnavner/fellesnavn for mange bøker?

Ja: http://no.wikipedia.org/wiki/De_poetiske_b%C3%B8ker_%28GT%29

Jeg TROR at forskjellen mellom det gml. og Det nye Testamentet er at det gamle forteller om livet til Jesus, mens det nye forteller om fremtiden og om Jesus sin oppstandelse? Riktig?

Nei, GT er før Jesu tid, NT er etter Jesus. GT er "arvet" fra jødene.

Visdomsbøker... Der sliter jeg veldig, jeg vet ikke om noen, er ikke det det samme som ''De Poetiske bøkene''?

Nei, se wikipedia over.

Bibelens betydning for Religiøse og ikke Religiøse, over hele verden. Er det riktig at Musikk er under denne katagorien? Er det fler?

Her er du usedvanlig uklar. Hva mener du?

Betydning av Salmenes bok, det er vel 150 bøker i en? Betydning av 150 bøker i en bok, der vet jeg ikke helt...

Her er du også veldig uklar, hva mener du og hva vil du frem til? Det er ikke 150 bøker, det er 150 salmer som er samlet sammen. Salmer som kan ha forskjellige meninger.

http://no.wikipedia.org/wiki/Salmenes_bok

Skyt meg om jeg tar feil her: Ordtodokse jøder er jøder som følger en streng jødisk ''lov''?

De følger en veldig tradisjonell og regeltro versjon av jødedommen ja. Du har også ultraortodokse som er enda strengere og som blant annet er motstander av staten israel (som regel).

Salomos ordspråk kan vel kort og godt sies at er visdomsord, enkelt og greit?

Ja. http://no.wikipedia.org/wiki/Salomos_ordspr%C3%A5k

Jeg trenger også litt hjelp med Paulus sitt liv og hans betydning av kristendommen, han ble født i et flerkulturelt miljø, der han het Saul, Paul, og Paulus? Så fikk han utdanning som teltmaker. Så dro han til et sted og så Jesus i himmelen, og da gikk han fra å være ortodoks jøde, til å bli en veldig viktig del i Kristendommen?

For en fin oppsummering om Paulus: http://no.wikipedia.org/wiki/Apostelen_Paulus

Han er født Saulus eller Saul, som er forskjellige skrivemåter ut i fra språk.

Dette er ikke svar på egne spørsmål, jeg trenger bare hjelp med noen ting her, og at dere retter opp de uttalesene mine som er feil.

Jeg er ny på forumet, og håper at dere vil hjelpe :-)

Bare en glede.

Lenke til kommentar

Spm. 1 Som i at jeg kjenner til de, kan de ikke.

Spm. 2 De Poetiske bøkene er fellesnavn for flere poetiske bøker, som da handler om Poesi. Så for å forstå det, så skal jeg ''egentlig'' bare vite hva Poesi er..?

Spm. 3 Så det Gml. Testamentet forteller om alt FØR Jesus, og ikke om han MENS han levde. Det nye forteller om MENS han levde, og slutten på han, + oppstandelsen?

Spm. 4 Visdomsbøker og De Poetiske bøkene forstår jeg ikke hva er, og jeg forstår dermed IKKE forskjellen... Det virker på en måte så likt.

Spm. 5 Det jeg mente, var hva Bibelens betydning hadde for ikke-religiøse og religiøse, over hele verden, uansett.

Spm. 6 Salmenes bok er 150 Salmer, samlet sammen i èn bok. Med forskjellig betydning. Så jeg kn like godt si det som det er: Salmenes bok er 150 Salmer, samlet sammen i èn bok.?

Spm. 7 Saulus, Saul, Paulus, fordi han kommer fra et flerkulturelt miljø, forstått riktig nå?

Lenke til kommentar

Spm. 2 De Poetiske bøkene er fellesnavn for flere poetiske bøker, som da handler om Poesi. Så for å forstå det, så skal jeg ''egentlig'' bare vite hva Poesi er..?

De handler ikke om poesi, de er skrevet i poesiform.

Spm. 3 Så det Gml. Testamentet forteller om alt FØR Jesus, og ikke om han MENS han levde. Det nye forteller om MENS han levde, og slutten på han, + oppstandelsen?

Nettopp, jødene var ikke spesielt interessert i Jesus, fordi de ikke anser han for å være Messias, som de fremdeles venter på. Derfor Jesus = NT

Spm. 4 Visdomsbøker og De Poetiske bøkene forstår jeg ikke hva er, og jeg forstår dermed IKKE forskjellen... Det virker på en måte så likt.

Det er en klassifikasjon. Hvis du ser i Wiki-artikkelen jeg lenket til deg så ser du at de poetiske bøkene er visdomsbøker som er skrevet på en poetisk måte.

Spm. 5 Det jeg mente, var hva Bibelens betydning hadde for ikke-religiøse og religiøse, over hele verden, uansett.

Ja, det har den, også innen musikk, samfunnsliv, lover og gud vet hva.

Spm. 6 Salmenes bok er 150 Salmer, samlet sammen i èn bok. Med forskjellig betydning. Så jeg kn like godt si det som det er: Salmenes bok er 150 Salmer, samlet sammen i èn bok.?

Ja. Det er 150 salmer i en bok, men det sier ikke noe om betydningen for hver enkelt salme eller samlet.

Spm. 7 Saulus, Saul, Paulus, fordi han kommer fra et flerkulturelt miljø, forstått riktig nå?

Hele midtøsten var, og er, flerkulturelt så ja, men nei, du skal ikke blande inn Paulus i dette. Rett og slett fordi at dette var navnet han tok etter at han begynte å følge Jesus. Leste du artikkelen jeg lenket til?

Lenke til kommentar

Ja, men jeg forstår ikke så mye om artiklene.

Han het jo Paulus, Saulus, Saul, fordi han vokste opp som liten i et flerkulturelt miljø?

Men han het plutselig ikke det, før lenge, da han begynte å tro på Jesus.

Men Bibelens betydning for alle, uansett religiøse osv. Musikk, samfunnliv, lover, osv...

Lover er nå forskjellig fra hver religion osv.?

Det må finnes andre felles-greier uansett tro og ikke-tro uansett.

Jeg ønsker på en måte å ha 5-7 punkter om Bibelens betydning for alle uansett religiøse eller ikke religiøse, liksom...

1. - Musikk

2. - Samfunnsliv

3. - Lover (?)

4. - ?

5. - ?

Takk for raske svar. Jeg er ny her og hadde aldri trodd at det var et så hjelpsomt/svarlig/hjelpelig forum på denne nettsiden :-)

Endret av Erdogan
Lenke til kommentar

Ja, men jeg forstår ikke så mye om artiklene.

De står på plain norsk da...

Han het jo Paulus, Saulus, Saul, fordi han vokste opp som liten i et flerkulturelt miljø?

Men han het plutselig ikke det, før lenge, da han begynte å tro på Jesus.

Nå leser du ikke hva jeg skriver eller hva som står i artiklene. Han er født Saulus/Saul. Navneforskjellen ligger i hvilket språk som brukes for å si navnet, om det er på gresk, romersk, arameisk eller hebraisk. (Men ikke spør meg hvilket navn som sier det på hvilken måte). Han sluttet å kalle seg selv Saul/Saulus når han begynte å følge Jesus siden han fikk beskjed om at han nå skulle hete Paulus (Paul).

Men Bibelens betydning for alle, uansett religiøse osv. Musikk, samfunnliv, lover, osv...

Nettopp, som jeg sa... Bibelen, gjennom at vestlig kultur og tradisjon har påvirket hele verden, så har den påvirket hele verden i mange forskjellige måter.

Lover er nå forskjellig fra hver religion osv.?

Nå snakker jeg om vanlige juridiske lover. Bibelen sier du skal ikke stjele, lyve, drepe osv. Den har også blitt tolket til å gi lov til å banke koner, ulovlig med prevensjon og ulovlig med abort. Dette er ting som i variende grad og til varierende tider og steder har vært med eller er med å danne noen av paragrafene og forutsetningene i det sivile lovverket over hele verden.

Det må finnes andre felles-greier uansett tro og ikke-tro uansett.

Ja, stort sett alt.

Jeg ønsker på en måte å ha 5-7 punkter om Bibelens betydning for alle uansett religiøse eller ikke religiøse, liksom...

1. - Musikk

2. - Samfunnsliv

3. - Lover (?)

4. - ?

5. - ?

Bibelen danner basis for en del av de tingene som vi gjør og har gjort ut i fra kultur og tradisjon. Dermed kan du selv komme opp med eksempler hvor bibelen gir betydning for både religiøse og ikke-religiøse.

Takk for raske svar. Jeg er ny her og hadde aldri trodd at det var et så ''hjelpsomt'' forum på denne nettsiden :-)

Vi prøver å være hjelpsomme stort sett hele tiden, men du er nok nødt til å legge inn litt egeninnsats også. Vi er ikke her for å gjøre leksene for deg...

Lenke til kommentar

Ja, nå tror jeg at jeg har det jeg trenger.

Bare at i boken står det:

''Siden Paul ble født i et flerkulturelt miljø, fikk han navn som Paulus, Saulus og Saul''.

Du sier:

Han ble født Saulus/Saul, men når han skulle bli kristen, måtte han bytte til Paul(us).

Lenke til kommentar

Nei, han måtte ikke bytte, men han ble bedt om eller valgte å bytte (jeg er litt usikker på det akkurat nå). Men han var ikke født Paulus. Der er boken din feilaktig.

http://www.katolsk.no/biografier/historisk/jan25

Paulus ble født i Tarsus i den romerske provinsen Kilikia (i dag Tyrkia) mellom år 10 og 5 f. Kr. Inntil sin omvendelse var han kjent som Saulus. Han arvet romersk borgerskap fra sin jødiske far av Benjamins stamme (Apgj 22,28), som oppdro ham som streng fariseer (Apgj 26,5). I hjemmet lærte han gresk og arameisk som morsmål og hebraisk som bibelspråk. Han studerte sin religion blant annet under den berømte rabbi Gamaliel i Jerusalem (Apgj 22,3) og lærte teltmakerhåndverket (Apgj 18,1-3).

Lenke til kommentar

Ok. Nå trenger jeg en siste hjelp helst raskt:

Jeg skal gjøre rede for hvordan tro og tvil kommer til utrykk i noen av skriftene i Bibelen.

Også skal jeg kunne diskutere om ''Det Ondes Problem''

Er ikke ''Det ondes problem'' Job og forbannelsen over han, med bare andre ord?

Trengr sårt hjelp raskt... :-)

Lenke til kommentar

Dette er stikkordene jeg skal bruke til muntlig eksamen:

Epikur fremsatte problemet mest riktig, men aldri skriftlig.

Lactantius’ mening: Vil, kan ikke, vil ikke, kan…

Humes’ mening: Vil, kan ikke. Allmektig? Kan og vil? Hvor kommer det onde fra..?

Hebraisk Bibel om Job.

Teodice (Theo ”Gud”) (Dike ”Rettferdighet”) Begrep for løsning og forsvaring av Gud.

Gottfried Leibniz (filosof) først i bok, ikke første totalt, ingen konflikt mellom godt og ondt.

Jeg fikk tema: Det ondes Problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...