Gå til innhold

Ulik eierandel og inntekt, nedbetale ekstra lån

total

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer eier hhv. 60 og 40 prosent av en leilighet. Dette er også nedfelt i en samboeravtale. Jeg er i full jobb, og samboeren min studerer og arbeider deltid. I.o.m vi har ulik inntekt betaler vi også hhv 60 og 40 prosent av avdrag og husleie.

Eierbrøken og (hennes) økonomiske situasjon gjør det vanskelig for meg å betale ekstra ned på lånet, eller investere i oppussing ettersom hun ikke kan nedbetale/investere tilsvarende?

Det har også åpnet seg mulighet at jeg kan motta forskudd på arv, og at dette kan brukes på oppussing, men dette vil vel også påvirke eierbrøken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående ekstra nedbetaling av lån, så kan du omtrent liksågodt putte pengene på høyrentekonto. Jeg har f.eks 3,4% rente på lånet og 3,4% rente på innskudd i banken. Du taper da ingenting på å vente litt med å betale ned lånet.

Sånn som jeg ser det vil det være uheldig for din kjære, rent økonomisk, å få mindre eierbrøk mot at leiligheten blir pusset opp. Hvis det ikke er snakk om noen store summer så hadde jeg bare betalt oppussingen og latt eierbrøkene stå, så lenge hun er flink til å hjelpe til med oppussingen.

Evt, så kan du la eierbrøkene stå, men la henne ta opp et personlig lån hos deg, som hun kan betale ned når hun f.eks har fått seg en jobb.

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg har en sparekonto med rente på 3,45 % og boliglånsrente på 3,25 % så da er vel den saken grei..

Det er snakk om oppussing av bad, noe som gjør det nødvendig å bruke fagfolk. Det mest fornuftige er vel å glemme eierbrøken å bruke forskudd på arv til oppussing, og heller skrive inn beløpet som særeie på meg, dersom det mot all formodning skulle bli slutt mellom oss?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...