Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fått et par småriper..

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått et par småriper i lakken etter at bilen sto på en parkeringsplass over natten, natt til søndag. Ser ut som at vedkommende i bilen ved siden av har ålet seg forbi min bil, og at noe i enten jakken hans/hennes har fikset tre langsgående riper i lakken.

Jeg har nettopp lakert en annen bil på grunn av riper, så motivasjonen for å betale alt mellom 5-7000kr er ikke tilstedeværende.

Spørsmålet er om det finnes noen form for stift eller andre metoder for å bare "fargelegge" ripene. Bilen er sort, så de vises rimelig godt. I allefall for meg.

Ripene er mellom 1-3 cm lange, og 2mm brede. De er nok inne på grunningen da det er hvite striper/riper jeg har.

Hvor godt funker en sånn stift? og hvor kjøper jeg en?

Ja! skjønner at lakkering ville vært det optimale, men har ikke motivasjon/tar meg råd til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Som sagt, det er ingen fantastisk vidunder kur, men det gjør det i det minste litt bedre, det sier de jo i reviewet også:

After more than an hour with the mix of sun and clouds, there is only marginal improvement on the scratches on all vehicles.

Ellers har vel Turtle Wax noen produkter med farge som kan rubbes inn i riper o.l.

Det krever dog litt arbeid.

Lenke til kommentar

Selv om ripene ser hvitaktig ut er det lite sansynlig at de går så dypt som du tror. Slike riper er gjerne veldig i overflaten, men har skarpe kanter som vil se hvite ut. Avhengig av hvor dypt de faktisk går vil det sansynligvis være mulig å enten polere det (med roterende maskin helst) eller våtslipe det. Jeg anbefaler på det sterkeste å la være å begynne å tulle med lakk på det før du faktisk har prøvd å polere det ned litt.

Prøv med en "scratch remover" for hånd, og se om du får forbedring. Du kan nok avhengig av hvor lang tid du bruker klare å få ripen nesten vekk på denne måten, men for å få det perfekt må det poleres med maskin.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Takker for tipset. Har ikke gjort noe med de enda, tenkte jeg skulle høre med en av de mange bilpleie sjappene i nabolaget. Mange som tilbyr alà prepping etter vinter, tar overflaterust, innside- og utsidevask polering osv til en billig penge. Snakker 3-500kr.

Lenke til kommentar

Om du bruker sån punkt-lakk, lakkstift eller hva det heter. Husk å sjekke om det er matt eller metallic. Fikk noen riper på min bil og fikk noe lakkgreier hos bilforhandleren som jeg kunne ta på selv. Etter det hadde tørket viste det seg at jeg hadde fått matt farge, så nå har jeg matte striper på min mettalic svarte bil. Ser ikke spesielt fint ut kan jeg si.

Lenke til kommentar

Billakk som er beregnet for å brukes klarlakk over er matt, og skal være matt. Det er klarlakken, oppå, som skal være blank. Det kan enten løses ved å legge klarlakk over eller ved å blande klarlakk inn i fargelakken.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt sent svar og du har sikkert fått fikset det, men til neste gang: Kjøp lakkstift hos merkeforhandler, bland sammen 70% farge og 30% klarlakk i en ren colakork e.l. og legg det i ripa slik at det danner seg en topp. Mulig du må gjøre det en gang til etter som lakken trekker seg litt sammen når den tørker.

La det herde i en uke eller to og så kan du våtslipe vekk den overflødige lakken med p2000-p3000 papir og polere opp etterpå. Da er ripa permanent vekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...